Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddetest

Startet av Frode Størseth, lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:27

« forrige - neste »

Frode Størseth

Ble noe feil på dette innlegget. På facebooksiden til Kia Trondheim er det nå lagt ut en test fra en 12,5 mils tur med mye stigning fra Trondheim til Storlien. Eieren av bilen har notert batteriprosent jevnlig hele turen og skrevet det i et skjema som er offentliggjort på facebooksiden. 22% igjen etter 12.( mil fra havnivå til tregrensa

Thomas Parsli

Det er utrolig bra, på http://www.jurassictest.ch/GR/ får eGolf -1% og Leaf -3%

Han må ha kjørt sakte, 40-50km/t

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

telecaster

____________
Kia Soul EV

Frode Størseth

Kjørt i fartsgrensene på fylkesvei. Brorparten 80 sone, noe 90 og noen tettsteder med 60

K S

Min erfaring etter kun totalt ca 200 km er et forbruk på 1,5-1,6 kW/t per mil.
For meg ser det ut til at Soul gir en bekymringsløs overgangtil elbil som bil nummer en.

adamopel

Jeg hentet min bil i Åsane i Bergen på onsdag. Kjørte hjem til Voss. Da hadde jeg 1/3 igjen på batteriet. Så Bergen - Voss er helt bekymringsløst. Ser forbruket ligger på ca 1,5kw på fin kjøring. Dersom jeg kjører helt vanlig og med varmeapparat er forbruket ca 1,7kw pr. Kilometer. Det ser ut til att rekkeviddeindikatoren er ganske nøyaktig. I forhold til leaf og E-up. Der var det ganske unøyaktig, og med plutselige endringer.
Kia Soul EV Exclusive. Hvit / Blå. Levert Bergen Oktober 2014.

Øyvindjo

Jeg har snart kjørt 2000 km med min soul ev og er strålende fornøyd.
Har hatt bilen en måned i dag.
Kjører for det meste lokalt rundt i Sarpsborg/fredrikstad distriktet.
Noen korte turer på motorvei, men ikke daglig.
Ved normal kjøring uten å ofre rekkevidden en tanke med varmepumpe og stereo på, ligger jeg på rundt 17 mil i snitt.
Jeg har gjort et par forsøk på å kjøre så økonomisk som mulig,uten klimaanlegget men med musikkanlegget i drift.
På det siste forsøket kjørte jeg 200,1 km. Da hadde jeg 9% igjen på batteriet, samt at gjenværende rekkevidde stod på 15 km. Dette er faktisk 3 km lengre enn bilen er teoretisk oppgitt til å klare. Så jeg er ganske imponert over dette resultatet, tror ikke jeg har hørt om noen elbil som faktisk har kjørt oppgitt distanse.

kringon

Kjørte turen Sandefjord -> Asker -> Drammen i går før jeg ladet. Bilturen startet med ca 91% batterikapasitet og endte på 26% da jeg ladet. Dette gir et forbruk på 65% oppgitt av bilen selv (ca 17.5kw)

Bilen rapporterte underveis (resatte målingen da jeg startet) et snittforbruk på 14.1 kw / 100km.
Turen er ca 122km lang på google maps (leste ikke av km-måling på bilen). 14.1Kw *1.22 = 17,02.
Ser ut til å stemme noenlunde bra.

Skal ta turen Sandefjord -> Bygdøy -> Sandefjord i dag, men skal mellomlade på bygdøy. Kommer en rapport siden.


Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

moonbuggy

Sitat fra: kringon på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:04
Turen er ca 122km lang på google maps (leste ikke av km-måling på bilen). 14.1Kw *1.22 = 17,02.

Ganske lavt forbruk det, kringon. Har du en snitthastighet for turen ?

K S

Sitat fra: Øyvindjo på søndag 05. oktober 2014, klokken 09:19
Jeg har snart kjørt 2000 km med min soul ev og er strålende fornøyd.
Har hatt bilen en måned i dag.
Kjører for det meste lokalt rundt i Sarpsborg/fredrikstad distriktet.
Noen korte turer på motorvei, men ikke daglig.
Ved normal kjøring uten å ofre rekkevidden en tanke med varmepumpe og stereo på, ligger jeg på rundt 17 mil i snitt.
Jeg har gjort et par forsøk på å kjøre så økonomisk som mulig,uten klimaanlegget men med musikkanlegget i drift.
På det siste forsøket kjørte jeg 200,1 km. Da hadde jeg 9% igjen på batteriet, samt at gjenværende rekkevidde stod på 15 km. Dette er faktisk 3 km lengre enn bilen er teoretisk oppgitt til å klare. Så jeg er ganske imponert over dette resultatet, tror ikke jeg har hørt om noen elbil som faktisk har kjørt oppgitt distanse.

Dette ser bare bedre og bedre ut. Haleluja!   ;D
Det er bare medfølgende ladekabel som gjør at lading er altfor tregt, ellers terningkast 6 +

kringon

Sitat fra: moonbuggy på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:50
Sitat fra: kringon på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:04
Turen er ca 122km lang på google maps (leste ikke av km-måling på bilen). 14.1Kw *1.22 = 17,02.

Ganske lavt forbruk det, kringon. Har du en snitthastighet for turen ?

Nope -> Denne ble ikke logget :/ Jeg holdt som sagt trailerfart på motorveien, og kjørte motorveien hele veien inn. Kan tenke meg snittfart på 78-82 e.l. med tilbringer veien i sandefjord m.m.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

birkeland

Noen andre som har eksempler på rekkevidde/forbruk? Evt andre erfaringer de vil dele? Har bestilt bil og prøver å korte ned ventetiden til mars ved å lese andres erfaringer:)

kringon

Kan jo oppmuntre deg med at det går HELT fint å kjøre tur retur sandefjord-oslo på en dag, gitt at du har nok strøm å lade med når du står stille. Personlig så liker jeg hurtigladeren ved Kiwi på billingstadsletta best -> Billig pausemat :)

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Fei

Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA