Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Steinknuserdører på PSA

Startet av elektrolux, søndag 07. januar 2007, klokken 11:37

« forrige - neste »

elektrolux

Ikke akkurat kjøretips,  men det virker som om dette er et typisk PSA problem. Dørene høres ut som om de holder på ødelegges hver gang en lukker dem, tiltross for rikelig smøring av hengsler og stoppere.

Sjekk 2 stk 6mm bolter med 10 mm mutterhode som holder dørstopperen fast i selve døra. Du finner den helt framme på selve døra mellom hengslene. Ved å bevege døra, mens en holder en finger på mutteren og selve døra kjenner en om der er slark her.

Strammes opp med 10mm pipe eller leddnøkkel.

Plutselig er lyden vekke og bilen virker bilen 8 år yngre ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pilt

Hehe, sånn pleier min dør å være også. Men bare førerdøra. Og etter hvert besøk hos Enviro, så har de fikset det uten at jeg har sagt noe om det. Nå har den derimot holdt seg bra helt siden jeg var der i sommer en gang, så jeg klarer meg fint uten pipe og leddnøkkel.  ;D
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Elmo

#2
Førerdøra på Saxo'n min går nesten ikke å lukke når den har vært helt åpen, og når jeg så drar til så smeller det skikkelig før den går helt glatt videre. Det er vel det du mener med steinknuserdører tenker jeg ?!

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. januar 2007, klokken 11:37
Ved å bevege døra, mens en holder en finger på mutteren og selve døra kjenner en om der er slark her.
Men hos meg er det ingen slark

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. januar 2007, klokken 11:37
Sjekk 2 stk 6mm bolter med 10 mm mutterhode som holder dørstopperen fast i selve døra.
Veldig trangt og vanskelig å se, men hos meg ser det ut som det er 10mm'eren er en stoppe-mutter på en gjenget stang uten hode.   Ved å løsne mutteren tror jeg at jeg kan få skrudd bolten inn og ut med tang. 
Jeg kunne jo forsket, men det er så kaldt nå. Noen som vet om bolten skal inn eller ut for å bedre problemet ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Bolten er festet i selve holderen, og burde ikke gå rundt.
Det er mutterne som skal skrus til for å unngå problemet.

Dersom du ikke har noe slakk, men det er mye lyd allikevel så kan det være at bolten som går gjennom rullene har løsnet.
Det er ikke uvanlig.
Er egentlig ikke noe å reparere på da. Kjøp et nytt beslag og skift ut det gamle (trangt og vanskelig).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

Takk Boogie, da slapp jeg å forske på det. Tror jeg skal dra til litt ekstra og se om det kan bli litt bedre.
Vet du forresten om det kan ødelegges noe mere om jeg drøyer reparasjonen en stund.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Sitat fra: Elmo på søndag 01. mars 2009, klokken 23:37
Takk Boogie, da slapp jeg å forske på det. Tror jeg skal dra til litt ekstra og se om det kan bli litt bedre.
Vet du forresten om det kan ødelegges noe mere om jeg drøyer reparasjonen en stund.

Nei, jeg tror ikke du ødelgger noe ved å vente, bortsett fra at du har en unødvendig stor belastning på blekket rundt beslaget.
Ikke dra til for mye, da drar du av bolten ganske lett, noe jeg allerede har erfart...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA