Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bedre lys på Ampera

Startet av Dachsen III, mandag 29. september 2014, klokken 13:47

« forrige - neste »

Dachsen III

Jeg overtok en ny Opel Ampera i slutten av august og var strålende fornøyd med bilen bortsett fra på ett område, - bilen har elendige originale nær/fjernlys. Før Amperaen hadde jeg en Opel Insignia med aktive xenon-lys og dette var noe helt annet. Det finnes seriøse aktører på nettet som selger xenon-sett for ettermontering i nyere biler, og jeg lurer på om det er noen som har gjort dette på sin Ampera?
Har funnet denne på YouTube som beskriver installasjon på en Chevrolet Volt som jo er samme bilen, men med litt mindre sprekt utseende:

http://youtu.be/H1ZGWsixKus 

Sprint

Jeg er helt enig, bilen er fantastisk! Men lysene har potensiale for å bli bedre dessverre.

Dette ser jo ganske så interessant ut. Men vet du om det er stor forskjell på strømbruken på HID lamper kontra pærene som sitter der fra før? Jeg er nemlig usikker på om GM har satt de pærene de har gjort der for å spare strøm i forhold til HID lamper. Hva slags pærer sitter det i Ampera egentlig? Jeg har ikke tatt ut mine for å se enda ;) Kan det tenkes at en "bedre" pære kunne gjort susen?

Jeg har montert HID kit i flere biler, og må si det gjør underverker. Problemet er at lyktene på Ampera er ikke "automatisk høydejusterbare", og bli dermed ulovlige med HID konvertering - ikke at jeg bryr meg nevneverdig om det :p
2014 Opel Ampera

sjokomelk

Det er HIR2-pærer i Ampera/Volt. De gir mer lys enn f.eks. H11/9006 per watt. Det er noe med at den infrarøde strålingen fra pæra blir reflektert inn i seg selv, slik at glødetråden blir varmere og gir mer lys.

Jeg er ikke misfornøyd med nærlyset på bilen. Lyktene mine var litt lavt satt opp fra fabrikk, så fikk de justert korrekt og da ble det en del bedre.
Men etter min erfaring er det samme problemet med dårlig fjernlys på alle biler som bruker linselykter som fjerner cut-off. Bi-xenon og bi-halogen i vårt tilfelle. Det skulle være et eget sett med lykter til fjernlyset for å få mer lys framover.

Har også vurdert å sette inn xenon i bilen min, men det hjelper jo fortsatt ingenting på selve lysbildet. Vet ikke om mere lys vil gjøre noe som helst bedre. Jeg velger å tro at GM har gjort det beste de kan med lyset på bilen, gitt av hvordan designavdelingen vil at ting skal se ut. De har tross alt brukt mer enn 500 kroner på å utvikle den.  :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dachsen III

Å konvertere til HID er ikke lovlig og man vil få merknad på dette ved en eventuell EU-kontroll. Først tenkte jeg å prøve en oppgradering av halogenlampene, Philips lager en serie som heter Extreme Vision, men ikke i HIR2. Jeg har snakket med  folk fra Dybvig Trading, som er en aktuell leverandør av xenon-kit og de garanterer at det er problemfritt å montere et slikt kit i Ampera. Pæra som sitter i Ampera originalt er en HIR2 på 55 watt, mens xenon-kit'ene kommer i både 35 og 55 watt, så de vil ikke trekke noe mer strøm enn de originale. I følge Dybvig så er det en HB4-lampe som med enkel modifisering vil passe i bilen min. Når det gjelder varme, så avgir xenon-lampene mindre varme da mer energi går til å gi lys. Og som han sier i videoen over, så er linselampa konstruert så bra i Amperaen at strølys i nærlyset (blendende lys for motgående trafikk) ikke vil være noe problem.
Det at bilen er designet mer eller mindre i og for USA har nok gjort sitt til at bilen har dårlige lys, amerikanerne er ikke beryktet for å ha gode lys på sine biler.
Vi bor i en del av verden hvor det er viktig med godt lys på bilen, så jeg har bestilt et sett og har tenkt å teste det ut på bilen min. Koster ca 1700,- kroner for et komplett sett.

CagmaN

Sitat fra: Dachsen III på mandag 29. september 2014, klokken 13:47
Jeg overtok en ny Opel Ampera i slutten av august og var strålende fornøyd med bilen bortsett fra på ett område, - bilen har elendige originale nær/fjernlys. Før Amperaen hadde jeg en Opel Insignia med aktive xenon-lys og dette var noe helt annet. Det finnes seriøse aktører på nettet som selger xenon-sett for ettermontering i nyere biler, og jeg lurer på om det er noen som har gjort dette på sin Ampera?
Har funnet denne på YouTube som beskriver installasjon på en Chevrolet Volt som jo er samme bilen, men med litt mindre sprekt utseende:

Hei.

Har montert dette kittet nylig i 55w
http://www.ekstralys.no/products/lumen-prosystem-xenon

STOR forskjell. Jeg ble kjempefornøyd. Gjorde akkurat som i videoen med lokket. Har liggende to stk gummipropper hvis jeg må ut med xenon settet ved feks EU kontroll. (selv om jeg har hatt flere biler som har gått gjennom uten problem) Lyst til å skaffe to nye lyktelokk. Greit å ha.

Lagt ved to bilder. Men ingen av lysbildet kastet forover. :( Skal prøve å få tatt det.

Hatt Ampera i 2 uker og min første post her på forumet btw... =)

sjokomelk

Gratulerer med valget av bil, CagmaN, og velkommen i klubben!  :D

Hvilke pærer brukte du? 9006/HB4 og bare endret på sokkelen så den passer?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

CagmaN

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 04. oktober 2014, klokken 03:24
Gratulerer med valget av bil, CagmaN, og velkommen i klubben!  :D

Hvilke pærer brukte du? 9006/HB4 og bare endret på sokkelen så den passer?

Takk for det. :)
HB4 og klipte av en liten del av vingen på ene siden.
Bare å ha den originale pæren ved siden av så er det veldig lett å se hva som må bort.  Brukte avbiter og en skarp kniv.

Fint å se at du har fått igjen bilen din. :) skjønner at du har savnet den.
Ampera er fantastisk. :)

Dachsen III

Jeg har nå fått på plass xenon i bilen min, det ble et kit med 55 watt og 6000 K som gir et hvitt lys med litt blåskjær. Fulgte også fremgangsmåten i videoen og hadde ingen problemer. Både fjern- og nærlyset er nå blitt såååå mye bedre og jeg er kjempefornøyd. Gratulerer med flott bil CagmaN! Flere har nå prøvd min bil og blitt veldig imponert over tekniske løsninger, komfort og kjøreegenskaper.

CagmaN

#8
Sitat fra: Dachsen III på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:06
Jeg har nå fått på plass xenon i bilen min, det ble et kit med 55 watt og 6000 K som gir et hvitt lys med litt blåskjær. Fulgte også fremgangsmåten i videoen og hadde ingen problemer. Både fjern- og nærlyset er nå blitt såååå mye bedre og jeg er kjempefornøyd. Gratulerer med flott bil CagmaN! Flere har nå prøvd min bil og blitt veldig imponert over tekniske løsninger, komfort og kjøreegenskaper.

Enig at det var en vell verdt investering. =)
Ser ut som samme kitt som meg. Montering var super enkel.  ;D
Jeg har nå følgende ting i posten på vei til meg:
-W16W Xenon ryggelys.
-W5W Led skilt lys.
-Led blinklys foran. (bak er led fra før av)

Skal ta  blider og dele her =)

Dachsen III

Har selv kjøpt LED-ryggelys, men det blir spennende å se hvordan det blir med xenon i ryggelyset. Etter det jeg har skjønt er det litt jobb å komme til ryggelyspæra...

CagmaN

Er litt jobb ja. Jeg har kjøpt ekstralys.no sin W16W Led ryggelys pære. Men den går ikke inn i hullet. Og bore opp går ikke pga festet blir ødelagt. Skrudde løs fire skruer under og fikk kommet til ryggelyset med ett nødskrik. Men pæren passet ikke inn i lykten. Derfor ble det xenon. Når jeg skal montere xenon , kittet så tror jeg at jeg skrur ned hele platen under bak. Så balasten blir montert ordentlig.
Btw, så er xenon kittet jeg bestilte (ekstralys) 2 stk pærer med tilbehør. Så hvis det funker bra så selger jeg den ene pæra da Ampera bare har en ryggepære og settet kommer med to stk. =)

sjokomelk

Da har jeg også bestilt et xenon-sett til bilen min.
Valgte 4300K. Det er vel det som ligner mest på originale xenonlys?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pwb

Hvorfor? Er det artig å blende møtende trafikk? Tenk om noen blir blendet og kolidere med dere? Ingen som har tenkt at det er en grunn til at lys over en hvis lumen krevet automatisk justering? Hvis dere på død og liv skal leke harry, se om dere finner 25 watt xenon da de ikke trenger automatisk justering. Vær så snill å tenk på de dere skal møte i trafikken og ikke bare dere selv.

ksnygard

Hovedlysene på Amperaen er nok det som skuffer litt. Jeg har lite lyst å fikle med montering av nye lys på Amperaen selv. Er det noen som vet om det er mulig å oppgradere lysene hos forhandler? Er det evt. andre lyspærer enn de som står i som kan være aktuelle?
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

sjokomelk

Sitat fra: ksnygard på mandag 15. desember 2014, klokken 18:54
Hovedlysene på Amperaen er nok det som skuffer litt. Jeg har lite lyst å fikle med montering av nye lys på Amperaen selv. Er det noen som vet om det er mulig å oppgradere lysene hos forhandler? Er det evt. andre lyspærer enn de som står i som kan være aktuelle?
Det finnes ingen andre pærer som kan brukes. Det er HIR2 eller 9012 som de også kalles. De lages kun av Philips, og finnes bare i 55W. Så skal du gjøre noe, blir nok ekstralys det eneste valget ditt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA