Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over ulike typer laderegulatorer (EVSE)

Startet av muggost, fredag 26. september 2014, klokken 11:44

« forrige - neste »

Griffel

#75
Sitat fra: Robert Sund på fredag 14. oktober 2016, klokken 19:15
Jeg spør fordi den er oppgitt å kunne gi 2-fase.
4.6kW er kun enfase 20A, så jeg stusser litt når når det er oppgitt som maks.
Detter er en enfas ladestasjon 230V.

Desverre er det slik at boliginstallasjonsbransjen kaller enfas IT for tofas.
I er IT nett kobles en faselednig til L1 og en faseledning til N, mens på TN kobles en faselednng til L1 og N til N. I begge tilfelle ser bilen enfase 230V opp til 20A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Robert Sund

Takk for info. Griffel, både om hvordan, hvorfor, og begrepene. Jeg setter pris på det.

e-curious


bobakka

Sitat fra: asgeirn på torsdag 07. mai 2015, klokken 21:27
Her er to portable varianter jeg har funnet på min let etter en kompakt kabel til Zoe.  Begge støtter opptil 22kW, og har plugger for rød 32 og 16, blå 32 og 16, samt Schuko.

EVR3 - rød CEE32 plugg, men med tilhørende overgangssett:

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw.html

Maxicharger - denne har utskiftbare plugger og tilpasser ladestrøm automatisk til den pluggen du putter inn.  Høres meget kult ut.  Har adaptere for Rød CEE 32 og 16, blå 32 og 16, og Schuko.

http://www.automobile-propre.com/boutique/maxicharger/67-mister-ev-maxicharger.html#/prise_cote_vehicule-type_2

Vad tycks?

Fungerte noen av disse til Zoe?
Ser ikke ut som om noen av dem inneholder en trafo og da fungerer den vel ikke på vanlige norske nett
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

asgeirn

Jeg har ikke prøvd noen av de, men de vil bare funke på TN.

Trafoer for slike strømstyrker veier inn i 50-200 kilos klassen, så jeg tror det er svært usannsynlig at vi noen sinne vil se noe sånt.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

crielv

Synd denne tråden har død ut...

Hadde vært konge om vi kunne etablere en slik oversikt igjen :)
Tesla X75D ++
Mercedes B-Electric

in

Sitat fra: muggost på lørdag 25. oktober 2014, klokken 10:51
Kom over denne (vedlegg) på Schneider Electric
...
EDIT: Vedlegget er for stort. Jeg klipper ut de aktuelle sidene og legger de ved JPG i stedet...
Jeg kunne ikke lese dine klipp og har mer nytte av denne linken:
https://www.schneider-electric.no/no/product-range/63506-evlink-smart-wallbox-elbillader
Nissan LEAF 2018

Griffel

Sitat fra: bobakka på torsdag 02. mars 2017, klokken 19:46
Fungerte noen av disse til Zoe?
Ser ikke ut som om noen av dem inneholder en trafo og da fungerer den vel ikke på vanlige norske nett
Nofuels ladestasjon for Zoe på IT nett
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-vegglader-zoe#product
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elekTrond

'13 Mjau

Joltus

Har en EVLink fra Schneider. Og på hjemmesiden deres skryter de av EVLink appen som man skal kunne styre denne med....

Har full kontroll på ladestasjonen pr i dag via web grensesnitt, men det er jo et hakk mer styr enn en app, og dermed mister eg kona i den runden....

Noen som vet hvor man kan få tak i denne appen? Finnes den i det hele tatt?

muggost

Sitat fra: crielv på mandag 27. november 2017, klokken 10:55
Synd denne tråden har død ut...

Hadde vært konge om vi kunne etablere en slik oversikt igjen :)

Mulig jeg kan ta en engangsoppdatering av dokumentet igjen, eventuelt kan jeg åpne det opp for fri redigering?

Lars C. Krogenæs

Hva med et åpent google document. Alle på elbilforumet er jo voksne og høfflige som vil hverandre vell, så jeg tror dette hadde fungert....

Google har jo også versjonsloggen for å se eldre versjoner av det samme dokumentet, sortert etter dato og personen som utførte endringen.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Simen1

#87
Noen spørsmål om regnearket:
Er det forholdsvis godt oppdatert?
Betyr kryss ved 230V at det støtter IT-nett?
Hvis det står kryss ved 32A og både 230V og 400V, hvordan vet jeg hvilken spenning 32A gjelder for?

Det jeg er ute etter er en hjemmelader til en Tesla model S med singellader. F.eks 32A 230V 1-fase IT (7,4 kW). En med type 2 uttak. Jeg vil ikke ha Tesla sin fordi den ikke vil lade andre bilmerker.

Hvis det ikke koster mye ekstra så tar jeg gjerne med online-funksjonalitet (kW/kWh-avlesning og logging, stopp/start etc), men kun hvis det finnes en offline-modus også. Dvs. den må kunne lade bilen selv om datanettet faller ut. Jeg kan betale et par tusen ekstra for denne onlinef-funksjonaliteten. Koster det mer dropper jeg det.

Jeg er kun interessert i kjøp av laderen. Jeg har elektriker som kan ta seg av montasje, tilførselkabel og ny kurs i sikringsskapet (som har kapasitet til en ny 32A-kurs)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Simen1 på fredag 20. april 2018, klokken 14:46
Det jeg er ute etter er en hjemmelader til en Tesla model S med singellader. F.eks 32A 230V 1-fase IT (7,4 kW). En med fast type 2 ladekabel på minst 4 meter og maks 8m. Jeg vil ikke ha Tesla sin fordi den ikke vil lade andre bilmerker.

Hvis du vil lade andre bilmerker bør du gå for en ladestasjon med type 2 uttak, ikke fast kabel. Med fast kabel kan du kun lade ca. halvparten av elbilene som ruller i Norge.

Med Type 2 uttak velger du kabellengden selv, og det er ikke noe problem å la kabelen stå i ladestasjonen hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Simen1

Takk for tips, da endrer jeg til type 2 uttak i innlegget.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA