Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller på TMS60 og TMS85?

Startet av -Xee-, fredag 12. september 2014, klokken 12:40

« forrige - neste »

HåkonE

Virker som dekk blir glemt i debatten. Mange 60 kjøpere klarer seg kanskje med standard 19", mens mange P85 har + pakken med bredere og bedre dekk. Dekk har mye å si, også på 0-100.

Det sagt så er jo subjektive opplevelser av fysikk nærmest verdt 0 om det skal konverteres til tall.


Muffinman

På 0-100 er det faktisk en fordel med 19" ;).

Det er også en fordel med standard understell kontra + ved rivstarter siden mykere understell tillater bilen å sette seg mer på bakenden og dermed få en bedre vektoverføring til bakhjulene. Selv P tar P+ på 0-100 av denne grunn, men bare så vidt. Maks en billengde.

Cowboystrekk

Noe som også bør bemerkes er at for å få max aks på P85(+) så må TC deaktivieres. Dette er også vist i flere tester, man mister gjerne flere tideler om TC står på så den reele forskjellen med S85 og S60 blir faktisk enda mindre om man har TC på.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Griffel

#33
Sitat fra: Muffinman på fredag 19. september 2014, klokken 09:20
På 0-100 er det faktisk en fordel med 19" ;).

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. februar 2013, klokken 01:09
Som tidligere skrevet er det minst to ting som gjør dette, treghetsmomentet til hjulet krever energi til akselerasjon som kommer i tillegg til akselerasjonen rett fram. Dermed teller vekten av hjulet snaut dobbelt sammenlignet med resten av bilen og last. Treghetsmomentet  er dessuten porposjonalt med radien i 2 potens regnet til tyngdepunktet. 21" felgen har i utgangspunktet selvfølgelig større radius enn 19" felg men siden mye av vektøkningen ligger i ytterkant av felg øker tyngdepunktsradien relativt mer enn økningen i felgens ytre radius. Her får altså 19" dobbelt gevinst i tillegg til den rene vekt reduksjonen som en har ved å skifte til lettere felg av samme dimmensjon. Et lettere hjul har også mindre uavfjæret masse noe som sparer energi om veien er dumpete. Bedre fjæring i dekket bidrar til det samme.

(en ren vektøkning av hjulene på tilsammen 4 kg (1 kg/hjul) uten endring i geometri, tyngdepunkstradius og andre egenskaper tilsvarer noe mindre enn 8 kg vektøkning på de deler av bilen som ikke roterer)

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. september 2014, klokken 09:20
Det er også en fordel med standard understell kontra + ved rivstarter siden mykere understell tillater bilen å sette seg mer på bakenden og dermed få en bedre vektoverføring til bakhjulene. Selv P tar P+ på 0-100 av denne grunn, men bare så vidt. Maks en billengde.
Stemmer dersom veigrepet ikke er optimalt. Antispinn funksjoner vil selfølgelig også begrense akselerasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HåkonE

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. september 2014, klokken 09:20
På 0-100 er det faktisk en fordel med 19" ;).

Det er også en fordel med standard understell kontra + ved rivstarter siden mykere understell tillater bilen å sette seg mer på bakenden og dermed få en bedre vektoverføring til bakhjulene. Selv P tar P+ på 0-100 av denne grunn, men bare så vidt. Maks en billengde.

Hehe.....tenkte på 19" med dekk som fulgte med bilen. Stikkordet her er *dekkene*, ikke størrelsen på felg. Standard Googyear Eagle i "sykkeldekk bredde" (flåsete sagt) er ikke en mye brukt oppskrift innen drag.  :)

Problemet med mykt understell er at det gir minimalt bedre aks. men bilen oppfører seg som en båt i svingene (under hard kjøring selvsagt).

+pakken til Tesla er forøvrig århundrets selvmotsigelse hva bilsport angår, men det er en annen debatt.

Muffinman

Tja, har selv en P85 med luft og 21" PS2 dekk. Etter noen titalls mil i en P85 med 19" GY dekk og stålfjæring kan jeg bare konstantere at den med 19" dekkene satt vesentlig bedre enn min egen ved pådrag fra lav hastighet og soc >90. Ble selv overrasket over dette.

Car-El

Ja...  Man ser jo mange dragracere med lavprofildekk!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cowboystrekk

Dragracerne kjører med slicks som blir varma opp til klisterkonsistens så de er en litt vanskelig sammenligning.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Car-El

??? Korfør ikkje???

Det går da å lage et lavprofildekk til dragracere også, men der er det maks bruk av gummi og små felger. Siden det er dekkene som er forbruksvare og ikke felgene, så skulle jeg tro at i de dimisjonene ville være penger å spare ved en litt lavere profil. Og når man ser hvordan dekkene vrir seg ved start så skulle mann tro at å stive av med større felger ville få mere effekt fra hjulnavet til dekkbanen. Problemet her er vel en faktor kallt friksjon.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Thor2014

Sitat fra: Car-El på fredag 19. september 2014, klokken 12:54
??? Korfør ikkje???

Det går da å lage et lavprofildekk til dragracere også, men der er det maks bruk av gummi og små felger. Siden det er dekkene som er forbruksvare og ikke felgene, så skulle jeg tro at i de dimisjonene ville være penger å spare ved en litt lavere profil. Og når man ser hvordan dekkene vrir seg ved start så skulle mann tro at å stive av med større felger ville få mere effekt fra hjulnavet til dekkbanen. Problemet her er vel en faktor kallt friksjon.

Hvis ting ikke gir seg noe vil det til slutt knekke. Eks tørr kvist og myk kvist.  Dersom dekket ikke kan gi seg vil det spinne.
Blir litt som å kjøre opp en glatt bakke på vinteren med masse gass og hissig motor i andre gir kontra fjerde gir som motoren akkurat klarer å dra bilen opp på.

pberg

Har selv testet en god del forskjellige dekk på min gamle BMW 325i jeg hadde for noen år siden. Det var forskjellige diametere på felger, og forskjellige typer dekk- og gummiblandinger. Og mange forskjellige baner.

Konklusjonen er at det ikke er mer grep i lavprofildekk av samme type, men at disse ofte er mer sportslige, og har mykere gummiblanding. Det var forskjell i kjørefølelsen, der høyere profiler "lever" mer, noe som får mange til å tro at de dermed blir tregere, men klokka viser helt klart at det i praksis ikke gikk noe fortere med 17" enn 15" på bane. De aller raskeste dekkene var et sett med Bridgestone R-dekk i 15", som hadde en veldig myk gummiblanding, og et helt hinsides grep. Nummeret før ordentlige slicks.

På den andre siden ble jo slitasjen på foringer og slikt veldig mye større, med medfølgende vedlikeholdsbehov.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Car-El, lurer på om du ikke muligens er uenig med de som mener det samme som deg her...

Car-El

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA