Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller på TMS60 og TMS85?

Startet av -Xee-, fredag 12. september 2014, klokken 12:40

« forrige - neste »

-Xee-

Hei folkens,

Dette spørsmålet er helt sikkert diskutert flere ganger, men jeg klarer allikevel ikke å finne en konkret oversikt.

Det har jo kommet en artikkel i dagens DB, hvor de tester "budsjettutgaven" som de selv kaller det, en TMS60. Her er det nevnt ting som "dårlig materialkvalitet" på interiøret, i tillegg til at det er mulig å bevege på huset rundt instrumentpanelet osv. (http://www.dagbladet.no/2014/09/12/tema/aller/motor/bil/dinside/35244544/).

Mitt spørsmål er da: Gjelder dette kun S60 modellene, eller er dette ting som kan finnes i en S85 også? For meg så virker det som at den største forskjellen på en S60 og S85 er batterikapasiteten, og et par av ekstrautstyr-pakkene som er inkludert. Er det noe mer utenom dette som er annerledes blant disse to modellene? Byggekvalitet på interiøret feks?

Setter stor pris på alle svar :)

eDooku

Det skal ikke være noen forskjell i interiøret, det er kun batteripakken som er forskjellen mellom S60 og S85. Det kan til og med være den samme roboten som har skrudd interiøret sammen. Når det er sagt kan man nå vel røske i dashbordet på hvilken som helst bil og få det til å bevege seg litt?


Virker på meg at DinSide-journalisten etter å ha skadet skinnet i baksetet på en lånt bil måtte skrive noe for å slippe unna erstatning. Dessuten virker det nå ikke som det var en strippet budsjettutgave de fikk lånt seg. Den hadde jo ekstrautstyr for 134000 eller hva det var. I det hele tatt synes jeg artikkelen var veldig oppkonstruert, en ekte suppe-på-spiker-artikkel.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

educk

jeg og en kompis har to likt utstyrt biler. han en TMS60 og jeg en TMS85. det er bare batteripakken som er forskjellig og han han trengte kjøpe tilgang til Supercharger. jeg har aldri merket noe av det han skriver om interiøret. lurer nesten på hvis det er en litt eldre bil en våres da vi ikke har noe problemer med att ting sitter løst og lager lyder i hele tatt. en del var bra i den artikkelen men mye er helt galt og tull. TMS60 er en veldigt bra bil og holder i masser hvis man bare tar noen langtur i ny og ne. å att man får mye diesel før 13 000 kr ja det får man men det er typ ett årsforbruk mens Supercharger er livstid 
S85 Multi-coat red

Amoss

Sitat fra: ew på fredag 12. september 2014, klokken 13:16
Virker på meg at DinSide-journalisten etter å ha skadet skinnet i baksetet på en lånt bil måtte skrive noe for å slippe unna erstatning. Dessuten virker det nå ikke som det var en strippet budsjettutgave de fikk lånt seg. Den hadde jo ekstrautstyr for 134000 eller hva det var. I det hele tatt synes jeg artikkelen var veldig oppkonstruert, en ekte suppe-på-spiker-artikkel.

I motsetting til de første artiklene og testene av Model S i fjor så er det nå "in" å rakke ned på "kollektivfeltetsnikerogavgiftssnyterbilen" :p

Som en god journalist så stikker man fingeren i været og passer på å skrive i den retningen vinden for øyeblikket blåser....
Model S 85D

Thor2014


cairnz

Sitat fra: Thor2014 på fredag 12. september 2014, klokken 13:39
60 lader saktere en 85
Det gjelder kun ved lading på Supercharger, og er naturlig nok en bieffekt av færre antall celler. Den prosentvise oppladdingen er nok veldig lik på 60 og 85 over tid, men antall km/t pr minutt ladet er litt lavere på 60, likevel langt over noen av konkurrentene.
Elbilist

Thor2014

Jeg hadde en 60 som lånebil og den ladet vesentlig saktere en min 85.
Maks fart jeg fikk var 250 kmt selv ved lav soc

sn0le

Det med isofixen til barnesetene er i alle fall reelt.
Veldig dårlig gjennomtenkt konstruksjon.  ???
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Leif1

Til mine seter fulgte det med noen hylser som en hekter fast på isofixbøylen og lar stå der. Da er det bare å treffe det hullet og setet låser seg fast, uten å kverke setet.
Konvertitt fra S til X

Lokführer

Men interiørkvaliteten, finish, panelgliper, symmetri og ymse billige løsninger holder ikke tysk premiumbilnivå.
Man skal ikke glemme at enkelte Teslaeiere kommer fra biler med ganske så nøktern interiørkvalitet fra før av, Japanske, enkelte franske biler, andre elbiler osv, og da kan man bli imponert over interiøret i Tesla. Jeg er ikke. Touranen vi hadde var ikke akkurat helt fantastisk den heller, men på noen områder var løsningene bedre gjennomtenkt med tanke på slitasje eksempelvis.
Isofix-løsninga suger, takstativ-lokkene er helt latterlig dårlige, skinnkvaliteten har en billig kvalitetsfølelse, mattene har manglende innfestning, USBene er ikke veldig forseggjort, mobilstøy på popanlegget..
Men aldri faen om jeg bytter tilbake til fossilbil! ALDRI!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

sn0le

Har sånne hylser, men har du sett hvordan skinnet ser ut når du tar vekk setet og hylsene?
På Skoda Oxtaviaen til en kollega er det en løsning som er 100 ganger bedre.
Der er det 2 plastdeksler som man tar vekk, og da ser man rett ned på Isofix-bøylene. Lettere kan det ikke bli.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

B_Tesla

Synes artikkelen var fin. Positive ting blir tatt opp, og bla det som står om barneseter har jeg hørt kan stemme. Men må si jeg irriterer meg så når journalister skriver kw og kWh om hverandre. Blir liksom som å si at en BMW m3 har en stor motor på over 400 liter bensintank, og et forbruk på bare litt over 1 hk på mila forbruk. Måtte bare sende journalisten Mail om det.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

-Xee-

Mange fine svar her!

Selv har jeg bestilt en TMS60, og disse 4-5 månedene fremover kommer til å bli veeeldig lange.

Nå som vi først er inne på forskjellene; jeg har fått inntrykk av at det er litt mindre ventetid på S60 biler kontra S85. Er det noe hold i denne påstanden, eller er det kun et feil intrykk jeg har fått?

Og til de som har en S60; hvordan er aksen og drivet på den? Jeg har kun prøvekjørt èn gang, og fikk ikke mulighet til å prøve "gasspedalen" ordentlig. Men 303 HK er jo ikke lite... :)

fonberg

Sitat fra: -Xee- på torsdag 18. september 2014, klokken 10:37
Og til de som har en S60; hvordan er aksen og drivet på den? Jeg har kun prøvekjørt èn gang, og fikk ikke mulighet til å prøve "gasspedalen" ordentlig. Men 303 HK er jo ikke lite... :)

Ingen grunn til bekymring, 60 går meget bra. Den har en del mindre effekt men mye av dette kompenseres av at den er lettere pga mindre batteripakke. I det hele tatt lite forskjell på prestasjonene til 60, 85 og P85.
60 er en forbikjøringsmaskin akkurat som de to andre modellene :-)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Windows22

"24 timer å lade
Hjemme har jeg en vanlig 16-ampere-kurs, og det betyr kjapt 24 timer lading fra tomt til fullt batteri. Det er innlysende at du da må oppgradere strømforsyningen, slik at det går hurtigere."

Trodde dette FØR bil ble mottatt, min erfaring tilsier derimot at lading hjemme på 16A holder mer en nok til normal daglig bruk. Lademyte?

PS! Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler i Norge er ca 40 km pr dag (iflg SSB), dette tilsvarer ett ladebehov på 5 timer/dag ved 230V/8A eller 2.5 timer v/16A.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA