Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Øyvind.h

Må si jeg synes lading fungerer ganske bra, også utenfor hjemmet. Men vi er et foregangsland på godt og vondt. Behovet for store ladeplasser med mange uttak er åpenbart. Det samme er visshet om høy effekt.
Selv med bare 30.000 biler på veien har Supercharger-nettverket tidvis høy belastning. Nebbenes med 30 plasser var eksempelvis fullt både fredag kveld og søndag ettermiddag helgen som var.
Da måtte jeg vente et par minutter før jeg fikk plugget i. Ingen krise kanskje, men det illustrerer behovet for å fylle godt opp med ladestasjoner med tilsvarende dimensjon.
Å tenke stasjoner med 2-4-6 stolper nå er helt krise. Det kan ikke være slik at man må svippe innom haugevis av stasjoner for å finne en ledig stolpe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Når køen er lang og stressnivået høyt på biler som stresser etter å komme først inn til første ledige lader, er det fint å ha 11kW AC lader, for AC laderene står ofte ubrukte. Heller 30 min på en AC lader for å få de 5kW jeg trenger, enn å køe i en time for å lade 5kW fort.

Men da er igjen problemet, folk som parkerer på ladeplass uten å lade, for ofte stiller det seg biler i kø til DC ladere ved å blokkere AC ladere. Og ofte er ikke personen i bilen. Så PLZ, om man køer for en DC lader foran en AC lader, VÆR i bilen og vær klar til å flytte den! (og ja, de kunne gjerne plassert AC laderene litt unna DC laderene)

Panduck

Og, som sikkert nevnt før, gode destinasjonsladere gjør behovet for hurtiglading mindre. Og da er det enda viktigere at ingen tar opp disse ladeplassene uten å lade...

cra

En enkel start er et vedtak om at å stå på ladeplasser uten å lade er ulovlig, på samme måte som at man ikke har noe på HC-plass å gjøre uten gyldig bevis. Når det er på plass kan bøteleggingen (les: voksenopplæringen) innføres for fullt. Da hjelper det ikke at man "skulle bare".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

E_S

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. januar 2019, klokken 09:48
Når køen er lang og stressnivået høyt på biler som stresser etter å komme først inn til første ledige lader, er det fint å ha 11kW AC lader, for AC laderene står ofte ubrukte. Heller 30 min på en AC lader for å få de 5kW jeg trenger, enn å køe i en time for å lade 5kW fort.


Støttes. Hadde 22kW i Teslaen og det var mange ganger gull verdt. Synd det per i dag ikke er en eneste bil annet enn Zoe som har 22kW som mulighet. Hadde det vært et tilvalg hadde jeg definitivt valgt det igjen. I tillegg er 22kW AC-punkter så billig og enkelt å sette opp at det er en kurant sak for parkeringshus, kjøpesentra, hoteller og slikt å tilby.
:)

Wibla

Kan leve med 16,5kW i nyere Tesla også, selv om 22kW helt klart er bedre.
2018 Tesla Model S 75D

m0nkey

I løpet av 2019 vil det innføres ladeplikt på de kommunale plassene i Oslo. Dette gjelder nyetableringer og pressområder. Dette burde hjelpe på mengden biler som opptar ladeplasser uten å lade.
KIA Soul EV Classic (2015)

pudderjagar

Sitat fra: E_S på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:45
Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. januar 2019, klokken 09:48
Når køen er lang og stressnivået høyt på biler som stresser etter å komme først inn til første ledige lader, er det fint å ha 11kW AC lader, for AC laderene står ofte ubrukte. Heller 30 min på en AC lader for å få de 5kW jeg trenger, enn å køe i en time for å lade 5kW fort.


Støttes. Hadde 22kW i Teslaen og det var mange ganger gull verdt. Synd det per i dag ikke er en eneste bil annet enn Zoe som har 22kW som mulighet. Hadde det vært et tilvalg hadde jeg definitivt valgt det igjen. I tillegg er 22kW AC-punkter så billig og enkelt å sette opp at det er en kurant sak for parkeringshus, kjøpesentra, hoteller og slikt å tilby.

Audi e-Tron har 22kw AC og 100kw CCS. Vært ein bra bil på langtur da!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

#1163
Nei og nei!

Standard er maksimalt 11 kW:
Sitat fra: AudiHvor raskt kan du lade hjemme

Svaret på dette spørsmålet avhenger av kapasiteten i din bolig, kursen som skal benyttes til lading i sikringsskapet ditt og bilen. Audi e-tron har 11 kW som standard ladekapasitet, og dette er mer enn hva en vanlig norsk husholdning vil kunne levere. Maks kapasitet hos de fleste husholdninger er 7,2kW. Eksempel: Bilen har et batteri på 95kWh og en rekkevidde på 400 km (NB! Kun et eksempel). Denne bilen vil ved 11kW lading være fulladet på cirka 8 timer og 30 minutter. Om man lader bilen på 7,2kW (1 fase 230V 32A) vil den være fulladet på cirka 12 timer og 30 minutter. Ved normal bruk vil de færreste kjøre lengre enn 200 km hver dag og batteriet vil da være halvveis utladet. For å lade 200 km vil det ta henholdsvis 4,5 timer og 6,5 timer på 11kW og 7,2 kW. Dersom du er usikker på hva du har hos deg, snakk med din lokale elektriker.

Skal vel være opsjon for 22 kW:
Sitat fra: AudiLad raskere med Connect ladesystem
Med Audi Connect ladesystem kan du lade med en effekt på 22 kW, noe som gir fulladet batteri på 3,5 time. Den sekundære laderen som trengs til dette blir tilgjengelig som ekstrautstyr i løpet av 2019.

Hurtiglading opp til er 150 kW der kraftige nok ladere finnes:
Sitat fra: AudiLading på farten

Takket være den lange rekkevidden er det svært få som vil ha behov for å lade i løpet av dagen dersom de lader bilen hjemme over natten. For lengre reiser er det derimot viktig å ha gode lademuligheter underveis. I Europa finnes det i dag over 70 000 offentlige ladestasjoner, og innen 2020 vil det i tillegg være 400 lynladere langs veiene. Audi e-tron er første bilen på markedet som vil kunne benytte seg av hurtigladerne med 150 kW, som gir en fulladet e-tron på 30 minutter.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

engolf

Sitat fra: Elmo på fredag 23. november 2018, klokken 14:56
Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. november 2018, klokken 14:02
Det kan jo være flere grunner til at det er slik. Et veldig enkelt argument å bruke, er at noen har koblet fra eller stjålet kabelen din mens du har vært borte. Vanskelig å motbevise for parkeringsselskapet.
Funker jo ikke på type2 biler for der låses kontakten til bilen, og er låst til du låser opp bilen
Finns mängder av laddstolpar i Oslo som inte låser kontakten vid laddning. Det är ju bara en liten plastbit som förhindrar kontakten från att tas ut, och med tanke på att dessa laddstolparna är i bruk hela tiden blir den funktionen säkert borta efter en viss tid:(

Leaf_2014

Ladeplasser må:

A: koste mer enn plassene rundt
B: ligge mer knotete til

Da slipper man både de som ikke gidder plugge i, samt de som liksomlader men som ikke egentlig trenger det. Vestby Outlet må vel være et skrekkeksempel i så måte, med drøssevis av Tesla destinasjonsladere rett foran inngangen. Tviler på at mange av de trenger lade selv om pluggen er i.
Leaf 2014

Panduck

Enig med A, ikke B. Handicapplasser ligger normalt veldig bra til, og blir stort sett stående åpne for de som har rett til å bruke de. Dette er ikke p.g.a at folk er snille, men av frykt for bøter / borttauing. Er det dyrt nok å lade til at kun de som trenger det lader, og man får bøter om man ikke lader, kan plassene være rett foran døra.

Leaf_2014

#1167
Mange har penger og vil uansett ikke bry seg. Uten B må prisen være veldig høy, med B kan prisen være lav.

Med mer knotete til mener jeg ikke nødvendigvis huttiheita, snarere at de ikke nødvendigvis ligger rett ved handicapen.
Leaf 2014

cra

Hvis vi snur litt på det og sier at de

A: Må ligge mer knotete til
B: Må koste mer enn vanlig parkering

får vi best resultat. Det er så mange som "skal bare"; det ser man på HC-parkering også. En medvirkende grunn til at HC-plasser får stå i fred er at alle har medlidenhet med de som trenger plassene, men man skla ha sett svært lite diskusjoner i ymse nettaviser for å ikke ha fått med seg at elbilistene ikke akkurat nyter samme nivå av medlidenhet blandt bilistene ellers. ;)  Og HC er jo plassert så nært døra som mulig av åpenbare årsaker. Uansett er sjansen for bøtelegging så forsvinnende liten at jeg tviler på det har noen effekt. Kanskje en risk i større byer, men det er et problem med at folk parkerer ulovlig utenfor store byer også. Da vil knotete plassering være mye mer effektivt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PNR1A

Og bidrag fra NSB. Venstre Zoe er parkert siden i går, vet ikke om den kan lade fra  kommunal ladestolpen uten "bøtta". Bilen til høyre er ikke en gang koblet til stolpen. Som forøvrig funker ikke/dårlig i minst tre måneder.



Sent from my Pixel using Tapatalk

Nissan Leaf Nordic 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA