Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Elmo på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:22
Sitat fra: arthur på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:25
Sist jeg var på Ikea på Slependen, et par uker siden, så mente jeg det var et større antall ladeplasser på bakkeplan.
Ja, og de koster penger. De i garasjen er gratis.

Huffda, måtte betale for lading? Det var ille!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Myrvang

Er skiltet reservert ladbar motorvogn eller noe, men uansett hva som står på skiltet virker det som de fleste driter i det. Samme med familieparkering der flere varebiler står. Det er ingen som bryr seg, er meg, meg, meg. De stikkontaktene rett ved inngangen til P-huset var forøvrig blokkert av en HiAce med henger som hadde parkert på langs.

Tror det koster 15 øre pr min. å lade på IKEA, ikke store summen, men hjelper ikke når plassen er opptatt av en som IKKE lader. På bakkeplan er det flere type 2-ladere og 5-6 hurtigladere, så alternativene er der om man helt i beita for watt.

Det er små lysdioder over plassene som viser om det er ledig eller ikke, kanskje det skulle vært en alarm koblet til disse om plassen var opptatt men ingen ladet?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Amatøren

Sitat fra: Myrvang på søndag 25. mars 2018, klokken 08:08Det er små lysdioder over plassene som viser om det er ledig eller ikke, kanskje det skulle vært en alarm koblet til disse om plassen var opptatt men ingen ladet?

Kraftig blinkende lys og alarm inne hos senterledelsen etter 2-3 minutter?

Visuell indikasjon ute vil jo gjøre så man blir merke til.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

TB

Parkeringshus med lys har alt funksjon der det starter å blinke om bilen har stått over tida. Dermed er det enkelt for vakter å sjekke dei biler som har stått for lenge.

Å koble dette mot ladeutstyret ville teknisk være enkelt, om det er ønske om det frå eiger av parkeringshuset.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pudderjagar

Hjelper vel ikkje å kobble da mot ladeutstyret. Når dei ikkje gidd å flytta den ellers så gidder dei vel ikkje å flytte den når den slutter å lade heller.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

Ingenting er umulig.

Går fint an å få varsel ved parkering og at det ikke settes på lading.

Og det går fint å få det til å ikke varsle hvis ladingen stopper (dvs at man har fulgt retningslinjene om å sette på lading ved parkering).

Det er bare snakk om det er vilje til både arbeid og kostnad for å få en slik løsning på plass.

Mange bedrifter synes vel det holder med kostnadene til ladepunkt for å fremstå som miljøbevisste. Resten overlater de til kundene for det koster dem ikke noe (tror de). Dårlig omtale kan gi store kostnader/tap.

Kanskje en ekstra oppgave der de allerede har vektere: Sjekk at biler som er på ladeplasser faktisk lader.

1. Ikke tilkoblet kan jo få gebyr og beskjed om å flytte bilen.
2. Tilkoblet, men ferdigladet får en høflig henvendelse om flytting av bilen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KHL


tomrh

#1042
I Trondheim er det ladeplasser i Nonnegata som fungerer kanonbra! Man må betale både for lading (Fortum) og progressiv parkeringsavgift (Trondheim kommune), skremmer vekk både fossiler og elbiler uten ladebehov, ja skremmer vekk til og med elbiler med ladebehov men uten desperat ladebehov. :D De er nå alltid ledige når jeg trenger en skvett i arbeidstiden. Kudos! :D  :+1:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mippen

Hva med folk som kobler seg til hurtiglader og ikke flytter bilen sin når de er ferdig? I går kjørte jeg 53 mil med min e-Up fra en Øy utenfor Kristiansund til en øy utenfor Bergen. Når jeg kom til Skei i Jølster var en av to CCS ladere ute av drift. På nett sto det ikke noe om det, bare at den var opptatt. Når jeg kom sto det en e-Golf og ladet på den ene og jeg skulle koble meg til den andre. På skjermen sto det at laderen var ute av drift og at feilen var meldt inn. På den andre laderen var det en e-Golf som akkurat hadde koblet seg til, men det var ikke noen eier i nærheten. Koblet meg derfor til en combo lader mens jeg ventet på at bilen ble ferdig. Får riktig nok ikke mer enn 16a på e-Up, men var greit å utnytte tiden litt. Ti minutter etter golfen hadde stoppet å lade forsøkte jeg å søke opp eieren for å høre om hun kunne flytte bilen slik at jeg kunne lade, men fant ikke noe nummer på navnet. Bare at hun bor et sted som er 5-6 mil unna der laderen var. Jeg ventet i 20 minutter til og fortsatt var det ikke noen som dukket opp. Siden jeg ikke klarte å få kontakt med eieren av bilen bestemte jeg meg for å prøve å nå nesten lader som var 25 kilometer unna. Anslått rekkevidde i bilen var også 25 kilometer. Kjørte forsiktig, men det blåste veldig kraftig så det tok ikke lang tid før bilen viste kortere rekkevidde enn målet. På slutten viste bilen at den var tom og det kom opp den berømte skilpadden. Klarte heldigvis å trille siste stykket til laderen og fikk koblet meg til. Var litt problemer med å få laderen til å lade, men bensinstasjonen som driver den hjalp til slik at jeg fikk kommet meg videre

Poenget mitt er at man kan skape store problemer for folk når man enten parkerer og ikke lader, eller ikke flytter bilen sin når man er ferdig å lade. Enkelte steder, som i dette tilfellet - er det et stykke mellom ladere. Man må derfor ta hensyn og følge med og ikke lade mer enn man trenger, I hvert fall ikke okkupere lader når man ikke lader.
Fremtiden er elektrisk.

Amatøren

#1044
Helt klart man må passe på ladetiden.

De gangene jeg har gått fra bilen eller har sovet i bilen(!) når den står tilkoblet hurtiglader så har jeg alltid hatt alarm på mobilen så jeg er tilbake ved bilen/våknet ca 10 minutter FØR antatt ladetid er gått.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Zimon

Veldig bra at noen tar hensyn til å ikke parkere på ladestasjoner uten å faktisk lade. Eller det å sette på alarm slik at man kan gå og flytte bilen når man har fått ladet det man trenger. Som NAF artikkelen som er i nyhetene i dag sier så vil vi trenge flere ladesstasjoner rundt omkring, men vi skal ikke glemme å ta hensyn til de som kommer etter en. Jeg venter på min første EL bil, men har allerede for lengst bestemt meg å ikke bare parkere der fordi det er lettvint etc eller å ikke flytte bil når lading er fullført etc. Jo fler som gjør det jo mindre lade-kø-angst vil det bli!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

DBR

De fleste folk tenker (desverre) "meg meg meg"

Syns det skulle vært en avgift på 50kr/min etter bil er ferdig å lade og enda tilkoblet
Kanskje et skilt med det, samt hvor dyrt det er å lade de siste %.

Syns det er rimelig "straff". I 99% av tilfellene så er det helt urimelig å fullade. Både mtp pris/kwh samt at det mest sannsynlig er enda en lader på veien. Og hvis det er tilfelle kan man heller stå ved laderen siste par minuttene.

Mippen

Sitat fra: DBR på mandag 21. mai 2018, klokken 09:51
De fleste folk tenker (desverre) "meg meg meg"

Syns det skulle vært en avgift på 50kr/min etter bil er ferdig å lade og enda tilkoblet
Kanskje et skilt med det, samt hvor dyrt det er å lade de siste %.

Syns det er rimelig "straff". I 99% av tilfellene så er det helt urimelig å fullade. Både mtp pris/kwh samt at det mest sannsynlig er enda en lader på veien. Og hvis det er tilfelle kan man heller stå ved laderen siste par minuttene.

Man kan lade lengre hvis man ikke hindrer noen eller man er nødt til å ha fullt for å komme fram, men mest effektivt er det å lade til 80 %. Tull å toppe opp bilen hvis man ikke trenger fullt og man gjerne ikke skal så langt.
Fremtiden er elektrisk.

sylwester

Jeg vet ikke jeg. Med nye Leaf kan det faktisk lønne seg å la bilen lade over 80% hvis batteritemperaturen allerede er høy. Du får rett og slett lavere hastighet neste gang så du vil totalt sett bruke mindre tid ved å lade til over 90%. Dette er helt uvirkelig for meg som alltid har lada min Leaf fra 8%-70% og dratt videre. 

En annen faktor er appstøtte. Jeg kan sjekke ladestatus på min Leaf og ergo vet jeg sånn ca. når jeg kan hente bilen både på offentlige plasser og hurtiglading. Uten dette må man besøke bilen siden ladehastigheten varierer. F.eks. så gir 2018-Leaf et estimat på basis av nåværende ladehastighet, men den kan både øke og minke basert den totale belastningen siden stasjonene er og bør være lastdelt.

Det beste for oss nå er om de bilmerkene som ikke har appstøtte får det ASAP for det gjør ladedelingen mer effektiv.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mippen

#1049
Sitat fra: sylwester på mandag 21. mai 2018, klokken 16:35
Jeg vet ikke jeg. Med nye Leaf kan det faktisk lønne seg å la bilen lade over 80% hvis batteritemperaturen allerede er høy. Du får rett og slett lavere hastighet neste gang så du vil totalt sett bruke mindre tid ved å lade til over 90%. Dette er helt uvirkelig for meg som alltid har lada min Leaf fra 8%-70% og dratt videre. 

En annen faktor er appstøtte. Jeg kan sjekke ladestatus på min Leaf og ergo vet jeg sånn ca. når jeg kan hente bilen både på offentlige plasser og hurtiglading. Uten dette må man besøke bilen siden ladehastigheten varierer. F.eks. så gir 2018-Leaf et estimat på basis av nåværende ladehastighet, men den kan både øke og minke basert den totale belastningen siden stasjonene er og bør være lastdelt.

Det beste for oss nå er om de bilmerkene som ikke har appstøtte får det ASAP for det gjør ladedelingen mer effektiv.

På mange ladere står det estimert tid, også i bilen står det ofte. Man har uansett som eier ansvar for å følge med. Kan ikke dra fra bilen og spille på "trodde at". Lapp med mobil nummer er også greit å ha i ruten hvis man forlater bilen litt.  Ikke for kunne forlate bilen uten oppsyn, men det kan oppstå ting slik at andre vil ha tak i deg. Det kan være folk som ønsker å vite hvor mye du skal lade, eller problemer som har oppstått under lading. Har opplevd noen ganger at bilen plutselig stopper å lade for eksempel uten grunn. Kjipt å komme tilbake uten ladet bil.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA