Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Jeg tenker at det å parkere på ladeplass uten å lade er galt. Ikke slik at du kommer i fengsel eller får gebyr, men det er omtrent like galt som å parkere ved bensinpumpa mens man går på butikken.

I stedet for å muliggjøre flere ladeplasser så blir slik adferd heller en begrunnelse for at det ikke behøver komme på plass flere ladeplasser siden de uansett ikke blir brukt til formålet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pudderjagar

Er nok ikkje heilt enig med deg der. Hvis ein deler på resursen så kan ein klare seg med da som er og ingen gidder å fremme forslag til ledelsen om utvidelse. Ledelsen vil og sjå på da som at dei klarer seg med da som er og treng ikkje spandere penger eller tid på oppgradering.

For å gjera behovet synleg og få til ein betre og meir smidig løysing så må da synleggjerast eit behov. Hvis da er fleire i bedriften som trenger plass så legg da fram for dei.

Eg synest du burde gå forran og legge fram eit forslag til ledelsen om oppgradering med henvisning til at da er fleire som treng lading,  istadenfor å "irritere" deg over ein kollega som bruker da han betaler ekstra for.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Carl Anton Stenling

Nå er jeg en del av ledelsen ved denne virksomheten og kan klart og tydelig si at det er helt uaktuelt å bygge flere ladeplasser for at de kun skal brukes til parkering av bortreiste elbilsjåfører som mangler sosiale antenner.
Da vil det nok heller komme tiltak som sørger for at de som ikke lader skal slippe å bruke disse plassene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Powerflux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 18. februar 2018, klokken 15:50

Da vil det nok heller komme tiltak som sørger for at de som ikke lader skal slippe å bruke disse plassene.
Der traff du spikeren på hodet, noe også Bymiljøetaten bør implementere
ASAP når man ser hvor mange idioter som kun bruker plassene til gunstig parkering!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

pudderjagar

Når da gjeld offentlege ladepunkt i Oslo så er dei gratis. Der får du heller ikkje betale for å lade, men i tilfellet over så betaler ein person eit ukjent beløp for å være sikret lading. Då synest eg da er greit.

Hvis han er avhenning av lading for å klare å kjøre til og fra jobb så er det ingen andre som kan bruke plassen uten at dei vet om han treng lading. Så derfor vil plassen bli stående ledig og ingen kan parkere der i tilfelle han kommer senere en dag.

Her er løysinga enten:
Utvide tilbudet etter kvart som dei ansatte bestiller betalt ladeplass. Synest da er heilt greit at dei betaler for seg samtidig så er vel gratis lading ein av få frynsegoder som til dags dato skatteetaten ikkje har innlemma i sitt sugerør. Derfor meiner eg at da er mest lukrativt å ha da gratis. Samtidigh som da er eit godt velferdstilbud til dei ansatte som vil satse miljøvennligt.

Eller:
Slutte å ta betaling og la første mann til mølla gjelde. Dette kan gå utover folk som må lade for å klare tur/retur mens andre som bare lader fordi da er gratis kjem først og tek plassen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

minibiti

What about asking people to park somewhere else when they are done charging in order to maximize the charging time for everyone?
Would that be too difficult to implement in practice?

I could imagine having 2 informal charging shift for each place. From early morning to lunch time, and then from lunch time till one goes home.

At the end of the day, if charging is a limited resource, people will have to learn to share in the best possible way...
But people usually need a little push in the right direction to do the right thing :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

sylwester

Some people are morons. They think because they can park there they should park there. Most people are passive when they need to inconvenience themselves in order to help others. Go out in the rain to move the car that is finished when you have until to morrow morning is hard. Doing it because staying cost 20cent/minute works wonders since people really don't want to pay when the next vacant space is gratis.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Myrvang

Var på IKEA Slependen. Hadde ikke kritisk lite strøm, men hadde vært kjekt å lade med 16A den timen jeg skulle være der. Men det sto en Avensis, en e-Golf og en TMX på de 3 plassene med lader i kjelleren, ingen av de ladet. Xen kom likt med meg men trengte ikke strøm, ville bare stå nær inngangen. Ganske irriterende. Siden det er gratis å stå der er det heller ingen P-vakter som følger opp, og i appen står alle laderene som ledig.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Elmo

Sitat fra: Myrvang på fredag 23. mars 2018, klokken 15:49
Var på IKEA Slependen. ..... de 3 plassene med lader i kjelleren, ingen av de ladet. Siden det er gratis å stå der er det heller ingen P-vakter som følger opp . . .
Er det ikke kommet opp skilt om at det er ladeplikt der nå ??  På selve ladeboksen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sylwester

Sitat fra: Myrvang på fredag 23. mars 2018, klokken 15:49
... ville bare stå nær inngangen. ...

Jeg syns det er et feilgrep å gjøre de mest attraktive p-plassene til ladeplasser. Å flytte ladeplassene 100m unna ingangen gjør at de som ikke trenger å lade ikke vil lade. Eneste ladeplassene som skal være nærme inngangen bør være reservert for handikappede som lader.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Sist jeg var på Ikea på Slependen, et par uker siden, så mente jeg det var et større antall ladeplasser på bakkeplan. Tror det var/er to forskjellige leverandører av tjenesten og i alt 7-8 plasser. I fatne så det ut til at de plassene som var opptatt foregikk det lading mens et par plasser var ledige.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Jeg tar fremdeles trikset med å legge min gamle skjøteledning over biler som okkuperer ladeplass uten å lade. Da får jeg ladet, og den andre tar forhåpentligvis hintet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Elmo

Sitat fra: arthur på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:25
Sist jeg var på Ikea på Slependen, et par uker siden, så mente jeg det var et større antall ladeplasser på bakkeplan.
Ja, og de koster penger. De i garasjen er gratis.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: sylwester på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:22
Jeg syns det er et feilgrep å gjøre de mest attraktive p-plassene til ladeplasser. Å flytte ladeplassene 100m unna ingangen gjør at de som ikke trenger å lade ikke vil lade.
Enig.  Og på samme IKEA er det faktisk også 2-3 gratis ladeplasser i garasjen langt fra inngangen (der alle burde vært).
Men problemet mange steder er at tilgangen på strøm det best nær inngangen :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:22
Sitat fra: arthur på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:25
Sist jeg var på Ikea på Slependen, et par uker siden, så mente jeg det var et større antall ladeplasser på bakkeplan.
Ja, og de koster penger. De i garasjen er gratis.

Bra at de har noen som koster penger, da er det ledig ladeplass til de som faktisk trenger det. Jeg betaler gjerne noen kroner i timen for å lade med 11kW (for eksempel) når jeg stopper innom Ikea på vei til eller fra hytta, alt jeg får ladet der går til fratrekk i hurtigladetid senere. Men Ikea Furuset har bare gratis ladestasjoner rett ved inngangen, så de har jeg aldri fått brukt. De er konstant opptatt. Ikea Ringsaker har gratis ladestasjoner bak bygget, mye bedre. Men der er det en hurtiglader (fra Fortum) foran bygget også, så da blir det heller å bruke den ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA