Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Mippen

#15
Syns det er bra at det er tidsgrense på vanlige ladeplasser slik at alle kan få lade litt. En offentlig ladeplass skal i hovedsak hjelpe elbiler å komme seg fra et sted til et annet mest mulig fleksibelt, og når enkelte folk parkerer på et kjøpesenter for eksempel en hel dag så ødelegger det for andre. Bedre at borettslag i stedet søker om støtte eller sammen finansierer ladepunkt for beboere der det er et problem at ikke alle kan lade hjemme.

Størst utfordring er det gjerne i bysentrum da det er begrenset med ladeplasser og parkerin De som bor i sentrum ønsker å ha lademulighet. Da tenker jeg med fare for å tråkke noen på tærene. Når man bor midt i sentrum så bor man også sentralt til i forhold til alt og man har all kollektivtransport i umiddelbar nærhet. Hva er poenget med å bo midt i byen og på samme tid være avhengig av bil? Det blir litt å ville ha i pose og sekk.
Fremtiden er elektrisk.

Louise

Jeg er litt usikker på om de elbilene som står parkert i sentrum eies av beboere i sentrum,eller om det er folk som jobber i sentrum som benytter fordelen av gratis parkering fremfor kollektiv transport. Så da kan det snues på:hvorfor oppmuntre til bruk av bil ved å tilby denne fordelen istedenfor å øke parkeringsmulighetene ved bussterminalen slik at flere brukte buss ? Men dette er vel å bevege seg over på et annet "touchy" tema : er alle fordelene elbiler har like hensiktsmessige??

Mippen

Mye biler i sentrum er et stort problem mange steder. Et godt utbygget kollektivsystem med innfartsparkeringer og gjerne lademuligheter for elbil hadde vært en god ide. Vi må også ha en del parkeringsplasser i sentrum fordi man kan ikke alltid ta bussen for eksempel med storhandel, og det er ikke alle som er like god til bens og trenger å parkere mest mulig nær der de skal. For å ikke snakke om masse folk som kommer fra andre steder langt unna byen på besøk. Det er ikke så praktisk for alle de å benytte seg av innfartsparkeringer.

Slik det er nå mange steder  er det ikke godt nok tilbud med innfartsparkeringer. Jeg må for eksempel stå lengre i kø for å komme til innfartsparkeringen nær meg enn det tar å kjøre til jobb.

Når det gjelder hvem som lader mest i sentrum er det vel en god blanding. Både pendlere og folk som bor i sentrum. Men som jeg sa så er det et problem med parkeringsplasser og jeg ser ikke grunn til at man både skal bo i sentrum og disponere egen bil. Man velger stort sett hvor man vil bo og, bor du i sentrum har du alle ting i nærheten. Ikke minst går de fleste linjer innom sentrum om det er tog, bane, buss og trikk. Har man behov for bil er det egentlig bedre å bo litt unna sentrum slik at man kan ha egen plass eller at sameiet går sammen om å lage plasser til elbiler.


Litt avsporing i forhold til tråden. 
Fremtiden er elektrisk.

Schled

2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Mippen

Grei og ryddig flyer :) litt avsporing, men ser for meg noen irriterte billister som ser etter hun damen på bilde. Kanskje jeg skal bytte ut bildet med et sleipt bilde av meg selv med et fett smil. :P
Fremtiden er elektrisk.

leafeierskien

Kaster inn en brannfakkel her og i og med at ALLE andre her er enige, så får dere være milde med meg :) Hehe.

I enkelte bysentrum er det makstid på parkering. Dvs 1-2 time - OVERALT.

Derimot er det en del ladeplasser.

Så kan man betale for langtidsparkering - stort sett rundt 50-70 kr, 30 kr hvis du er heldig.

Er det da meningen at man skal betale for parkering i når man har kjøpt elbil, på grunn av denne fordelen (sammen med andre), fordi det kanskje kommer noen senere på dagen som trenger å lade?

Bare spør jeg uten at jeg nødvendigvis benytter meg av parkering i det hele tatt i byen.

Jeg bare stusser på hvordan flere av dere andre nærmest snakker om å henge opp lapper og kjefte på folk, all den tid det så vidt jeg vet er lovlig...  :o

Louise

De ladeplassene jeg personlig referer til, er ladeplasser på kjøpesentre o.l. uten begrenset tid, og der det viser seg vanskelig som handlende å få parkert og ladet et par timer, da de samme elbilene har en tendens til å stå der hver gang jeg er der. Til slutt blir det et irritasjonsmoment. Men jeg er enig i at justisen ikke sitter hos deg eller meg. Alle kjøpesentre har kundeservice. Ta et bilde av bilen, vis det og spør om de kan følge med. Er nok neppe i kjøpesenterets interesse at biler blir stående unødvendig lenge og ofte.

leafeierskien

Enig, men da må kjøpesentrene legge ned og vedlikeholde regler, slik de kan på privat eiendom. Tydelig skilting osv.

Jeg skjønner forresten ikke hvorfor elbiler velger å stå parkert på ladeplasser på kjøpesenter hvor det ofte er gratis å stå over alt ellers. Kanskje de rett og slett ikke tenker seg om (eller er rekordlate)... Ikke vet jeg  8)

Louise

Noe av grunnen er kanskje den, at i likhet med meg, har de ikke mulighet til å lade hjemme eller på jobb. Jeg lader derfor "der jeg er", men aldri lengre enn jeg faktisk er der, og flytter bilen når den er ferdig ladet hvis jeg er der lengre enn det (setter timer på mobilen). Men noen velger kanskje å bare la bilen stå, fordi om de trenger kun 2 - 3 timer lading, og bruker det som et alternativ til parkering på jobb eller "park and ride" ved kollektive parkeringsterminaler (der det ikke er lademuligheter).Forhåpentligvis minker problemet etterhvert som det blir lademuligheter ved forskjellige matbutikker (Bunnpris og KIWI), og bensinstasjoner tilbyr lading. Hvis de da ikke er for gnitne til å betale for ladingen ......

leafeierskien

Men når jeg skriver "parkert", mener jeg nettopp parkering, ikke lading.

At folk lader når de står der er bra. Men jeg skjønner ikke hvorfor folk står på et kjøpesenter UTEN å lade. For da har de bare et parkeringsbehov og det kan som regel fint dekkes av kjøpesenteret uten noe særlig av kostnad.

Men når byer vedtar 1 times maks-parkering over hele sentrum skjønner jeg at folk heller står på ladeplasser uten å lade, enn å betale opp til 100 kr dagen for å stå i parkeringsanlegg, eller andre steder merket langtidsparkering. De har investert i en elbil og gidder ikke bruke flere hundre kroner i uka ekstra på parkering, all den tid det er fullt lovlig å parkere uten å lade på disse ladeplassene...

Mippen

#25
Skjønner ikke helt hva du mener. Kommunale parkeringsplasser er stort sett gratis også for elbiler. Samme med kommunale parkeringshus (ikke private) Det eneste man må ta hensyn til er maks parkeringstid.
Fremtiden er elektrisk.

leafeierskien

Ærlig sak det. Kanskje jeg uttrykker meg klønete.

I de byene jeg har vært i (i denne sammenhengen) er det makstid på 1-2 timer på kommunale parkeringsplasser.  Dvs at elbiler kan stå der i 1-2 timer gratis, men ikke mer.

Skal man dermed stå parkert i en by fordi man feks er på arbeid betaler man for å stå der hele dagen og da kan det fort komme opp mot 100 kroner  / dagen.

Da sier jeg at jeg forstår at folk som da har kjøpt elbil heller velger å stå på en ladeplass gratis ut dagen, all den tid dette faktisk er lovlig.

Louise

Da blir det vel et etisk spørsmål. Fordi om det er lov, er det ikke rett.

Ebe

Men nå er det vel som regel lik tidsbegrensning på ladeplasser og vanlige plasser i samme område?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafeierskien

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 13:32
Men nå er det vel som regel lik tidsbegrensning på ladeplasser og vanlige plasser i samme område?

Det er ikke tidsbegrensning på ladeplassene i byene rundt hvor jeg fartes, nei...

Det ville vært meningsløst med den trege ladingen som foregår....

:-[

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA