Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

KjellG

Det er noen som har laget «laderikkeskremme». Sender melding til ladestasjonseier når bil ikke lader.
En kunne tenke seg «laderikkegebyr». Dvs, dersom bilen er ladet og du fortsetter å stå, så begynner taxameteret, først litt forsiktig fordi du er litt sen, deretter så dyrt at du flytter deg.

cra

Tesla har det allerede slik på sine SuperLadere. :) Litt annerledes der siden man alltid abre trenger å stå der relativt kort. Jeg ser at det er lite hensiktsmessig å skulle flytte bil når man står på en langtidsparkering med saktelading f.eks. på en flyplass, men det blir jo litt annerledes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

beniva

#1127
McDonalds i Porsgrunn i dag, lørdag. 8% igjen på bilen. Begge plassene på hurtigladerene var opptatt. En Golf som akkurat hadde begynt, og en Ioniq som sto på 22 min og 78%. Ti minutter senere var Hyundaien full og ingen eier å se. Ikke var det plass til å trykke min bil inn heller. Gikk inn på McD for å etterlyse eier, men ingen som ga seg til kjenne. Et søk på regnr. ga bare en bank som eier. Ikke mye hjelp der heller, altså.

Etter ytterligere 20-25min kom endelig eier av Hyundaien ut. Ga vennlig, men klar beskjed om at det var ganske frustrerende å måtte vente så lenge, og at det er greit å flytte bilen når man er ferdig ladet. Fikk beskjed om at han bare hadde handlet på Meny og hadde lov til å stå parkert så lenge han handlet. Ga da en litt mindre høflig beskjed om at det gjelder parkeringsplasser og ikke hurtigladeplasser.


hemi


Ingeniøren

Kan vel og tyde på at det er litt for lite ladepunkter. Forståelig at folk vil handle uten å måtte sjekke ladestatus hele tiden....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pudderjagar

Lurer på kvifor sleke folk ikje helelr bruker type2 ladere. Dei fleste bilar i dag tar minst 7 kw og på ein time eller 2 så får du ganske mykje rekkevidde. Du kan og stå mykje lenger uten å lage krøll til ein brøkdel av prisen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

På IKEA furuset er det nå mer vanlig å se biler som ikke lader enn biler som lader på ladeplassene. :/

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på søndag 20. januar 2019, klokken 09:54
Lurer på kvifor sleke folk ikje helelr bruker type2 ladere. Dei fleste bilar i dag tar minst 7 kw og på ein time eller 2 så får du ganske mykje rekkevidde. Du kan og stå mykje lenger uten å lage krøll til ein brøkdel av prisen.

Fordi det nå er vanlig med 22kW type2 de fleste steder, og disse er ofte priset til 1kr pr min, noe som gjør type2 lading lite økonomisk med mindre du har en Zoe? Nå kan jo dette løses på Fortum sine stasjoner dersom du bruker Plugsurfing, men det er neppe så mange klar over.

Amatøren

Sitat fra: Panduck på søndag 20. januar 2019, klokken 10:47Nå kan jo dette løses på Fortum sine stasjoner dersom du bruker Plugsurfing, men det er neppe så mange klar over.

Hvilken løsning og hvordan fungerer det?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Zimon

Hvorfor ikke estimere tid basert på hva ladestasjon/bil sier når man kobler den til. Så setter man på alarm på mobilen og sørger for å komme tilbake når man har nok. Trenger man bare å toppe opp 5 minutter for å være sikker på å komme seg hjem så hvorfor ikke sitte i bilen og så flytte den når man har fått nok?

Hadde jeg møtt han så hadde jeg fortalt han hva jeg mente og snudd på flisa, sagt til han hva om han kom til ladestasjon og så begge opptatt, han har det travelt og må videre raskest mulig. Men så blir ene bilen full etter 15 min og det tar nye 30 min før eier av bilen kommer og så får han ladet. Hvordan ville han følt det da? Ofte så skjønner folk bedre når de ser situasjonen fra den andre siden.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Panduck

Sitat fra: Amatøren på søndag 20. januar 2019, klokken 11:13
Sitat fra: Panduck på søndag 20. januar 2019, klokken 10:47Nå kan jo dette løses på Fortum sine stasjoner dersom du bruker Plugsurfing, men det er neppe så mange klar over.

Hvilken løsning og hvordan fungerer det?

Du bruker plugsurfing brikke / app istedenfor fortumbrikke / app, og betaler 2.50kr pr kWt fremfor 1kr pr minutt. For meg som har 11kW lader på i3en koster da en time på en 22kW stasjon ca 28kr, fremfor 60kr med fortumbrikke.

Det koster ingenting å skaffe seg, og kan benyttes på en rekke ladere over hele Europa, du kan også bruke de til å betale for Ionity-lading, fremfor den krunglete løsningen de selv presenterer.


Rollep

#1136
Sitat fra: Panduck på søndag 20. januar 2019, klokken 12:09Du bruker plugsurfing brikke / app istedenfor fortumbrikke / app, og betaler 2.50kr pr kWt fremfor 1kr pr minutt. For meg som har 11kW lader på i3en koster da en time på en 22kW stasjon ca 28kr, fremfor 60kr med fortumbrikke.

Det koster ingenting å skaffe seg, og kan benyttes på en rekke ladere over hele Europa, du kan også bruke de til å betale for Ionity-lading, fremfor den krunglete løsningen de selv presenterer.
Takk for godt tips :+1:

Ser at i et av mine favoritt reisemål, Nederland, finnes der haugevis av 11-22 kW lading til Euro 0.35/kWt som jo er en grei nok pris. Verre var det når jeg så på Danmark (Clever lading til 9.27 Danske kroner/kWt), hva er det som feiler det selskapet, er de overhode ikke interessert i å selge lading?

Roy Aasen


Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Panduck

Sitat fra: Amatøren på søndag 20. januar 2019, klokken 13:49
:+1:

kW pris, gjelder det bare type 2 uttak?

kWt pris, ja, og det gjelder kun type2 uttak hos fortum, standard DClading har samme pris som med fortumbrikke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA