Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

sylwester

På den nye Leafen ser den ut til å rapportere tid til 100% som er ca. dobbelt så lang tid som til 80% så hva laderen rapporterer kan være hinsides mye lengre enn den tiden man behøver. Håper ikke folk belager seg på de tallene.

Lapp i bilen er alltid bra. Jeg har alltid det og jeg har egne lapper med ca. hvor mye jeg trenger å lade til slik at de slipper å ringe :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mippen

Sitat fra: sylwester på mandag 21. mai 2018, klokken 19:35
På den nye Leafen ser den ut til å rapportere tid til 100% som er ca. dobbelt så lang tid som til 80% så hva laderen rapporterer kan være hinsides mye lengre enn den tiden man behøver. Håper ikke folk belager seg på de tallene.

Lapp i bilen er alltid bra. Jeg har alltid det og jeg har egne lapper med ca. hvor mye jeg trenger å lade til slik at de slipper å ringe :)

Gjelder det også hvis du setter den til maks 80 % i bilen? Husker ikke om det gikk på Leaf... Hvis man har ladet noen ganger vet man at det tar ca.  like lang tid fra 0-80, som fra 80-100 %. Man bør også informere folk om dette. Gjerne med lade tips på ladeplassene. Mange tror at de må lade til 100 %, men mange steder er laderne så tett at det ikke er nødvendig. På min e-Up tar det ikke mer enn 20 min fra tom til full, så da lader jeg gjerne fullt hvis det ikke er kø. Da sparer jeg kanskje et stopp.
Fremtiden er elektrisk.

sylwester

Er ingen innstilling for 80%. Tror de slutta med det i 2015 på grunn av EPA-rekkevidderegler. En ulempe var da at saktalding ikke kunne stoppes før 100% og muligens en fordel var at man kunne lade litt mer enn 80% hvis man trenger det. Hastigheten ser ut til å være vesentlig bedre på 80% enn rett før min gamle leaf stopper på 80%. Typisk rundt 32kW mot 10kW på 24kWh-bilen min. Tror beste snittfart jeg har oppnådd er 32kW så det ser ut til at Nissan har rask topplading når batteriet ikke er brennheit.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Jejl

På Stavangers eneste(?) offentlige gratis 11 kw lader sto det i dag en  Peugeot bensinbil på den ene av de to laderne. Jeg ladet på den andre og når jeg gikk tilbake mot laderen så jeg en annen elbil som hadde kjørt inn for å lade men måtte snu. Da jeg nærmet meg bilen kom en dame på rundt 70 med en handlepose i hånden og jeg informerte om at parkeringsplassen var for ladbare biler.  Ja hun hadde sett det, men hun skulle bare.... mumle , mumle og bildøren gikk igjen. Jeg har heldigvis lang nok kabel til å parkere slike biler inne.

PNR1A

Og en til. Bryn senter for 10 minutter siden. Masse ledige parkeringsplasser men...

Sent from my moto g(6) plus using Tapatalk

Nissan Leaf Nordic 30kWh

Ingeniøren

Sitat fra: PNR1A på fredag 20. juli 2018, klokken 17:33
Og en til. Bryn senter for 10 minutter siden. Masse ledige parkeringsplasser men...

Sent from my moto g(6) plus using Tapatalk

Fristende å hente noe å tømme det opp i bilen, men en liten hilsen... :P
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Joltus


chriso89

Ha en ekstra lang type 2 habel og boks inn fyren

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Forrige uke på Nordby Shoppingcenter.

Mye folk, men god del ledige plasser i parkeringshuset! Derimot var hurtigladere opptatt og de på McDonald's defekte (en kom opp igjen etter en stund). Alt av type 2 kontakter var i bruk.

Til tross for ledige plasser hadde to norske fossilbiler tatt to av "Schuko plassene". den ene dro bare jeg hadde ventet litt.

Kunne ikke dy meg og bemerket at de sto på ladeplass for elbiler.

Svaret var fra "gamlemor" som var på tur med datteren(?):
SitatVi er ikke kjent her.

Det har vi ikke sett.

Hæ, åssen hadde datteren passert synstesten til førerkortet da...?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Imøteser at elbilplassene legges lenger vekk fra inngangen for å unngå slikt.
Selv om man kan si at elbiler har et handicap, er vanligvis ikke elbilsjåførene handicappet  :P
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Simen1

Det vil i så fall skape problemer for handicappede som kjører elbil.
https://www.nrk.no/vestfold/blir-utskjelt-pa-hc-parkeringer-pa-grunn-av-fin-bil-1.14117881

Jeg synes ikke det er uskyldige som bør vike til uheldige plasseringer for å redusere problemet. Man bør ta ondet ved roten og bøtelegge de som parkerer ulovlig. Hvis problemet er at for mange tar sjansen så bør antall kontroller økes for å motvirke det.

Det er dålig moral som bør motvirkes, ikke bekvemmeligheten til lovlydig parkerende elbilister.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

stefse

Sitat fra: Simen1 på mandag 23. juli 2018, klokken 11:01
Det vil i så fall skape problemer for handicappede som kjører elbil.
https://www.nrk.no/vestfold/blir-utskjelt-pa-hc-parkeringer-pa-grunn-av-fin-bil-1.14117881

Jeg synes ikke det er uskyldige som bør vike til uheldige plasseringer for å redusere problemet. Man bør ta ondet ved roten og bøtelegge de som parkerer ulovlig. Hvis problemet er at for mange tar sjansen så bør antall kontroller økes for å motvirke det.

Det er dålig moral som bør motvirkes, ikke bekvemmeligheten til lovlydig parkerende elbilister.
I såfall bør det være ladeplasser som også er merket for handicappede. Håper ikke 2-3 ladeplasser pr kjøpesenter blir standarden fremover.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Orbit

Sitat fra: stefse på mandag 23. juli 2018, klokken 14:49
Håper ikke 2-3 ladeplasser pr kjøpesenter blir standarden fremover.

Dersom det er mer enn to timers parkering, er det fra og med denne måneden påkrevd at det enten er bygd lading på 6% av plassene, eller at det alltid er ledige ladeplasser - i Norge. Så får vi håpe at SVV følger opp at dette blir gjennomført, og at forskriftsbrudd blir dyrere enn å bygge ut.

(Nordby faller selvfølgelig utenfor dette, men regner med din kommentar gikk på kjøpesenter generelt)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Skrotten

Kan vel ikke være så vanskelig dette, man parkerer ikke ved en bensinpumpe og går inn for å handle i lang tid, samme gjelder vel ladeplass for elbil, skal du ikke lade, så kan du parkere blant de andre, ikke parker inntil bensinpumpa eller ladestolpen , dette er en plass for å fylle tanken eller batteriet, ferdig med det.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA