Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har montert SR10 LED Bar på sin Leaf?

Startet av RuneW, mandag 18. august 2014, klokken 10:09

« forrige - neste »

pberg

SitatFJERNLYS
1.   Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.
1.1   Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):
a)   Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8 ) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
b)   Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c)   Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
1.2   Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.
1.3   Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.
1.4   Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.
1.5   Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.
1.6   Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig


SitatFjernlys
Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. Tunge lastebiler (N3) kan ha 6 fjernlys.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

E_S

Fordelen er at fallhøyden ved å montere noe ikke-godkjent fjernlys er ikke særlig høy. Worst case får man mangellapp i teknisk kontroll langs veien eller 2'er på EU-kontrollen, så er det bare å plukke av, vise bilen og sette på igjen etterpå. Det er ikke akkurat slik at bilen blir avskiltet og eieren buret inne.. ;)
:)

cra

Sitat fra: E_S på onsdag 20. august 2014, klokken 13:27
Det er ikke akkurat slik at bilen blir avskiltet og eieren buret inne.. ;)

I alle fall ikke før det påvises som årsak til en alvorlig ulykke. ;) (Joda, sjansen for det er heldigvis svært liten.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jan-Børre Olsen

Det merkelige er at her i sør driter alle i ekstralys. Jeg har tre svære bøttelamper med 50w hid i hver uten et eneste E merke på, på fossilbilen min og ingen bryr seg. I Finnmark derimot får de hetta om du har to ekstralys med for høy E verdi...
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

pberg

Nei, fallhøyden din er ikke spesielt stor, men du plager alt og alle andre dersom du kommer der lysende som et luftvernsøkelys midt i fleisen på motkjørende kjøretøy.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

E_S

Nå kan jeg ikke snakke for andre, men jeg har ihvertfall for vane å slå av fjernlyset når jeg møter andre biler.. Forøvrig har Sverige fått et fritak fra denne delen av EU-kravene, så der er det lov med f.eks. masse tusenmetere på taket av en Polo eller lignende kreative løsninger, og funker det der, funker det her, bare ikke like lovlig..
:)

RuneW

#21
Mon tro om det blir seende veldig rart ut om man snur disse brakettene slik at LED-bar'en kommer OVER skiltet?

http://www.ekstralys.no/products/skiltbrakett-til-led-og-tusenmetere

Synes den kommer litt VEL nærme bakken om man plassere den under.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Fei

Hvor stort inngrep er det på bilen å få montert ledbar på bilen?. Er det fare for garanti etc. Jeg trenger ingen separat bryter. Bare det  skrur seg på sammen med fjernlys så er jeg glad.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: RuneW på mandag 03. november 2014, klokken 14:41
Mon tro om det blir veldig rart ut om man snur disse brakettene slik at LED-bar'en kommer OVER skiltet?

http://www.ekstralys.no/products/skiltbrakett-til-led-og-tusenmetere

Synes den kommer litt VEL nærme bakken om man plassere den under.
Tanken har slått meg. Jeg tenkte at ledlys under skiltet inn i luftåpningen hadde sett bra ut men da kommer lyset fryktelig nært bakken = masse skygge. Tror det går utmerket å snu braketten, spørsmålet er om fangeren er fast nok i fisken.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: E_S på onsdag 20. august 2014, klokken 15:04
Nå kan jeg ikke snakke for andre, men jeg har ihvertfall for vane å slå av fjernlyset når jeg møter andre biler.. Forøvrig har Sverige fått et fritak fra denne delen av EU-kravene, så der er det lov med f.eks. masse tusenmetere på taket av en Polo eller lignende kreative løsninger, og funker det der, funker det her, bare ikke like lovlig..
Sverige har regelen om at det skal være "tilstrekkelig" med lys. Mao, de har nok en gang skjønt det.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RuneW

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 04. november 2014, klokken 21:27
Tanken har slått meg. Jeg tenkte at ledlys under skiltet inn i luftåpningen hadde sett bra ut men da kommer lyset fryktelig nært bakken = masse skygge. Tror det går utmerket å snu braketten, spørsmålet er om fangeren er fast nok i fisken.

Ja, vibrerende fjernlys frister overhodet ikke... Kan ikke noen prøve dette før meg da, så kan jeg få vite hvordan dette fungerer?  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Marius Engel

Kan man bruke skiltbrakettet, og snu denne "innover", slik at den kommer innunder i rommet i grillen under skiltet?

Hvilken spredning gjelder? Spot, flood eller combo?

DannyRS

Har lurt litt på det samme, Marius. Vurderer å feste en led bar i åpningen under skiltet. Når det gjelder skiltbraketten tror jeg det vil fungere, men må nok trikse litt med plasseringen i høyden. Har målt åpningen og sjekket mot litt forskjellige modeller led barer. Det varierer en god del, så man må eventuelt ha en god plan på forhånd. Jeg tenker å feste via en brakett på baksiden av gitteret i åpningen på fangeren. Tenker at det gjør det litt mindre enkelt å stjele også..

Når det gjelder linsetyper:
Jeg er redd flood-linsene vil gi veldig mye selv-blending, og at det fjernlyset man prøver å skaffe fremdeles uteblir. Så en ren flood bar har jeg utelukket.

Combo barene vil jo fremdeles ha noe flood i seg, så er litt skeptisk. Men tror de på forumet som har led bar har brukt combo?

Heller derfor mot en ren spot bar. Men man får jo spot også med forskjellig spredningsvinkel, fra veldig smal og oppover.

Siden innfestningen blir såpass nære bakken, man antakeligvis bli plaget av selv-blending i mindre eller større grad uansett..
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

Marius Engel

#28
Fant denne filmen, om man lurer på rigid barer: https://m.youtube.com/watch?v=lKCUx6UO9v8

Før jeg så denne tenkte jeg at spot og hyperspot ville allikevel søle endel, men det ser ikke ut til å være tilfelle. Combo kan kanskje være best, når det gjelder rigid bar?

nr1rayner

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:29
Før jeg så denne tenkte jeg at spot og hyperspot ville allikevel søle endel, men det ser ikke ut til å være tilfelle. Combo kan kanskje være best, når det gjelder rigid bar?

Har omtrent kun vært fornøyd med ikke godkjente ekstralys (halogen), typen smal-lang, og tenkte også derfor hyperspot måtte være genialt. Har forøvrig også en 13" kina-bar, combo og 2 rader. Den sprer meget bra, men lyser for kort.
Ser ut som SR2 combo passer fint ja, tror det blir en SR2-10 combo på meg..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA