Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har montert SR10 LED Bar på sin Leaf?

Startet av RuneW, mandag 18. august 2014, klokken 10:09

« forrige - neste »

RuneW

Min Leaf har vært til utbedring (byttet ut pingleledning til fjernlys med noe tykkere), men synes fortsatt ikke fjernlyset er spesielt imponerende. Derfor lurer jeg på om noen (med hell) har montert en LED bar. Tenker da spesifikt på SR 10:

http://www.amazon.com/Rigid-Industries-91031-SR-Series-White/dp/B009NLLA60/ref=pd_sim_sbs_auto_2?ie=UTF8&refRID=0Q0NA9S0AMZS5CTAR1DY

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

Får denne plass på baksiden av grillen slik at den er skjult. Jeg vil helst ikke ha den synlig.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RuneW

Sitat fra: smaug01 på mandag 18. august 2014, klokken 10:16
Tror du må basere deg på å ha den under skiltet.

Er det fordi den er for dyp? Ser at disse er ca 15 cm dype. Det er jo litt. Men det finnes flere alternativer som ikke er så dype, f.eks. denne:

http://www.superbrightleds.com/moreinfo/off-road-lights/led-product/1992/4404/#/tab/Overview

Muligens ikke Rigid Industries-kvalitet, men det er det jo ikke så lett å vite...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jan-Børre Olsen

Kjøp rigid led, det meste annet er bare tøv bortsett fra vision-x som lyser greit men har dårlig levetid.  Under skiltet i fangeren er det helt flatt og enkelt å feste lyset. Når lyset kommer så nært bakken er det også litt køddent å få riktig høydejustering så beregn å måtte ta mange stopp for justering. Velg noe som samler mye, hyperspot feks fordi lys som er så nært bakken og sprer for mye vil lure øynene dine til å tro at de ikke lyser langt siden lyset rett foran bilen blir dominant(som jo er grunnen til at man ikke skal kjøre med tåkelys i mørket selv om det er kult) . På atven har jeg rigid Dually D2 og de sprer hakket for mye slik at når lyset treffer bakken, blir det mørkt bak "nedslagsfeltet". Ledlys uten styring av lyset fra en reflektor slik vi er vant til er sånn sett veldig dårlig til veibruk men det har begynt å skje noe nå ser jeg, bla Piaa lager noen Ledlys hvor dette har vært i tankene. Hella har led laminator men de lyser helt elendig. Rigid hyperspot combo har jeg trua på. Mine Rigid har vært gjennom ild og vann og lyser like fint fortsatt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på mandag 18. august 2014, klokken 11:04
Kjøp rigid led, det meste annet er bare tøv bortsett fra vision-x som lyser greit men har dårlig levetid.  Under skiltet i fangeren er det helt flatt og enkelt å feste lyset. Når lyset kommer så nært bakken er det også litt køddent å få riktig høydejustering så beregn å måtte ta mange stopp for justering. Velg noe som samler mye, hyperspot feks fordi lys som er så nært bakken og sprer for mye vil lure øynene dine til å tro at de ikke lyser langt siden lyset rett foran bilen blir dominant(som jo er grunnen til at man ikke skal kjøre med tåkelys i mørket selv om det er kult) .

Høres bra ut, jeg går nemlig med planer om å bestille en singel hyperspot til elsykkelen :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan-Børre Olsen

Til det bruket er jeg fristet til å skrive at det er helt greit å bestille sånt fra DX.
Til bilbruk duger ikke lys fra DX men til løping, sykkel, ski osv er hodelampene fra DX som også selges på XXL og andre steder til en tusenlapp mer, helt OK. En hyperspot samler lyset mye, tror det er snakk om 5grader så det krever noen LED for å få en fullstendig lysbilde.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

pberg

SitatEr den godkjent som fjernlys?

Om Rigid Industries er godkjent, er et spørsmål vi ofte får. Og det er god grunn til å spørre det, for med den utrolige lysstyrken og kompakte størrelsen virker det nesten for godt til være sant. Og det er også riktig, de aller fleste Rigid produktene lyser for kraftig til å bli godkjent som fjernlys. Rigid har derfor heller ikke gitt oss annen godkjenning enn CE. Men selv med godkjenning på plass vil f.eks SR20 være alt for kraftig for å bli godkjent som fjernlys, på samme måte som 37,5 halogenlykter fra Hella ikke er godkjente på personbil- de lyser nemlig for mye. Det er faktisk vanskelig å levere en god LED lykt som lyser svakt nok, eller diffust nok til å bli godkjent som fjernlys i Norge.

Skal du ha det kraftigste og beste lyset er det vanskelig å holde seg innenfor lovlig lysstyrke. Vi oppfordrer ikke folk til å kjøre ulovlig. Hvis du, som mange andre, likevel velger å kjøre med disse lyktene eller med Hella's godkjente 37,5 lykter, så risikerer du i verste fall en 2'er feil på EU-kontroll som betyr at du må vise bilen igjen, uten lyktene.

Og siden denne ikke er E - eller ECE-merket får du den aldri godkjent i Norge.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

RuneW

Sitat fra: pberg på mandag 18. august 2014, klokken 19:38
SitatEr den godkjent som fjernlys?

Om Rigid Industries er godkjent, er et spørsmål vi ofte får. Og det er god grunn til å spørre det, for med den utrolige lysstyrken og kompakte størrelsen virker det nesten for godt til være sant. Og det er også riktig, de aller fleste Rigid produktene lyser for kraftig til å bli godkjent som fjernlys. Rigid har derfor heller ikke gitt oss annen godkjenning enn CE. Men selv med godkjenning på plass vil f.eks SR20 være alt for kraftig for å bli godkjent som fjernlys, på samme måte som 37,5 halogenlykter fra Hella ikke er godkjente på personbil- de lyser nemlig for mye. Det er faktisk vanskelig å levere en god LED lykt som lyser svakt nok, eller diffust nok til å bli godkjent som fjernlys i Norge.

Skal du ha det kraftigste og beste lyset er det vanskelig å holde seg innenfor lovlig lysstyrke. Vi oppfordrer ikke folk til å kjøre ulovlig. Hvis du, som mange andre, likevel velger å kjøre med disse lyktene eller med Hella's godkjente 37,5 lykter, så risikerer du i verste fall en 2'er feil på EU-kontroll som betyr at du må vise bilen igjen, uten lyktene.

Og siden denne ikke er E - eller ECE-merket får du den aldri godkjent i Norge.

Det er jo et problem...

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på mandag 18. august 2014, klokken 16:35
Til det bruket er jeg fristet til å skrive at det er helt greit å bestille sånt fra DX.
Til bilbruk duger ikke lys fra DX men til løping, sykkel, ski osv er hodelampene fra DX som også selges på XXL og andre steder til en tusenlapp mer, helt OK. En hyperspot samler lyset mye, tror det er snakk om 5grader så det krever noen LED for å få en fullstendig lysbilde.

Jeg har to 10W LED lamper som sprer lyset, og en 30W HID fra Trailtech (http://www.trailtech.net/4212-sx).
Den begynner dog pæra å bli sliten på, dessuten bruker den alt for lang tid til å få opp maks lysstyrke. Kjipt når jeg stadig må blende ned.

Jeg trenger en god spot for å se ikke-opplyste syklister og fotgjengere uten refleks på god avstand når det er mørkt og vått ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KennyLeaf

#9
Hadde tidligere en Rigid Industries SR10 under skiltet på min Leaf. Strålende resultat. Flyttet den over på en av mine andre biler - og monterte en 120 w led-bjelke med 12 stk  10w cree leds på leafen i stedet (http://www.ebay.com/itm/161357172261?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649)

Betalte ca. kr. 900,- inkl. frakt + 200,- i mva (toll) - og fikk den levert på døren.

Lyser tre ganger så godt som SR10 - minst (subjektivt). Krevde en litt modifisering av fronten på Leafen (måtte bl.a. kutte litt i grillen for å få plass til den i bak-kant, pluss lage noen hull til å feste den. (festet den fra undersiden - noe som krevde demontering av plastpanelene under.) Modifiseringen gjør jeg med lett hjerte - da jeg har planer om å ha bilen til den dør, og ikke har behov for å selge den - og derved måtte shine den opp i fronten igjen...

Selv om dette er en kina-lampe - er lysutbyttet ENORMT.
Har aldri kjørt en bil med slikt godt fjernlys: Hvitt, bredt og langt.
Lampen er tung, solid og ser ut til å være av god kvalitet.

Selvsagt er den ikke godkjent for bruk på norske veier. Skulle jeg bli stoppet, plukker jeg den av for visning. Deretter er det på med den igjen...

Har prøvd de andre løsningene for bedret lysutbytte på Leafen, inkludert bedre jording, xenon, led og oppgradert halogen - alt dette blir pinglete i forhold til fjernlyset jeg nå har på bilen.
Nå er det standard H9 halogen i lampehuset og kinalampe under nummerskiltet. (Lampen er ca. 8 cm. bredere enn nummerskiltet).

Og ja, jeg blender ned for motgående trafikk... 8)

RuneW

Sitat fra: KennyLeaf på onsdag 20. august 2014, klokken 10:16
Selvsagt er den ikke godkjent for bruk på norske veier. Skulle jeg bli stoppet, plukker jeg den av for visning. Deretter er det på med den igjen...

Det ideelle hadde vært om det fantes noe som var såpass kompakt at det lot seg montere bak grillen uten å måtte herpe bilen. Om det er svakere får så være. Da blir det kanskje lovlig - noe som jeg bare ser på som positivt...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jan-Børre Olsen

Hvor du plasserer lampen har ikke noe med saken å gjøre. Gode lys er ulovlig, sånn er det bare.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 20. august 2014, klokken 11:42
Hvor du plasserer lampen har ikke noe med saken å gjøre. Gode lys er ulovlig, sånn er det bare.

Jeg tror ikke jeg skrev noe om plassering vs lovlighet?

Jeg er bare ute etter lys som er like sterke som gode fjernlys - ikke noe mer. Regner med at det er lovlig?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jan-Børre Olsen

Du skriver at det kanskje er mer lovlig hvis den plasseres bak grillen, noe som ikke spiller noe rolle. Kanskje de ikke blir oppdaget men det er noe annet. I utgangspunktet skal lys være parvis men maks 4 fjernlys  og maks E100 hvis man legger sammen alle fjernlys noe som ofte ikke er mulig uten å sette på drittlys.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 20. august 2014, klokken 12:52
Du skriver at det kanskje er mer lovlig hvis den plasseres bak grillen, noe som ikke spiller noe rolle.

Eh... nei, men jeg ser nå at det går an å misforstå  :D

Sitat fra: RuneW på onsdag 20. august 2014, klokken 11:19
Det ideelle hadde vært om det fantes noe som var såpass kompakt at det lot seg montere bak grillen uten å måtte herpe bilen. Om det er svakere får så være. Da blir det kanskje lovlig - noe som jeg bare ser på som positivt...

Det jeg mente var at det kanskje var lovlig om det var svakere lys.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA