Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er egentlig rekkevidden til en Tesla Roadster?

Startet av Jens, fredag 15. august 2014, klokken 16:48

« forrige - neste »

Jens

Hei alle sammen,

Har plutselig fått en mulighet til å skaffe en ikke alt for dyr Roadster, men ikke helt sikker på om jeg skal slå til.

Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med egentlig rekkevidde på Roadster? Den jeg evt skal kjøpe er 3 år gammel (2.5 sport), så jeg lurer på hvor mye rekkevidde den har "tapt", og finner det ikke helt ut på nettet.


  • Hvor mange km range skal den ha i standard mode? 340km?
  • Hvor mange km range skal den ha i range mode? 400km?
  • Hvor langt kommer man egentlig i standard mode og range mode? Noen som har noen erfaringer sammenlignet med virkelig rekkevidde og rated rekkevidde i TMS?

Tusen takk for hjelpen.
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

Schummi

Hei

Bilen jeg antar du sikter til er vel solgt, vet ikke om det er du som ble den nye eieren? :)

I alle fall, jeg kjøpte min 2010 Roadster 2.0 i våres, og ifm. dette hadde jeg bilen på en 202 punkts kjøpstest hos Tesla, der de selvfølgelig sjekket batteriet også.
Bilen min hadde rullet 12 000 km, men testen viste at batteriet var så godt som nytt. Den offisielle rekkevidden i "range" er vel 390 km, men dette er visstnok ved å aktivere en form for "reservetank" etc. også. (står om dette i instruksjonsboken).
Jeg har rundt 300 km på en standard lading, "range" har jeg aldri forsøkt, men testen viste 375 km.
Tesla sa at alt over 350 km på "range" er bra.

Hva viser bilen din på standard/range?

Jens

Hei,

Takk for info! Bilen jeg sikter til var aldri innom Finn, men nå står den i alle fall i garasjen.

Jeg får ca 310 i "standard" og nærmere 380 i "range" (inkludert "reservetanken"). Så da er det vel innafor.

Ellers har jeg gjort en interessant observasjon hva angår faktisk rekkevidde. Jeg opplever at Roadsteren (på sommerføre og sommervær) faktisk ikke er langt fra å oppnå denne rekevidden ved vanlig kjøring, noe jeg har veldig vanskelig å få til i TMS-en. Faktisk tror jeg at jeg kunne kjørt like langt med Roadster som TMS på sommerføre og med forsiktig kjøring.

Noen andre erfaringer på dette?

Mvh,
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

ModelX

Sitat fra: Jens på onsdag 03. september 2014, klokken 00:48
Hei,

Takk for info! Bilen jeg sikter til var aldri innom Finn, men nå står den i alle fall i garasjen.

Jeg får ca 310 i "standard" og nærmere 380 i "range" (inkludert "reservetanken"). Så da er det vel innafor.

Ellers har jeg gjort en interessant observasjon hva angår faktisk rekkevidde. Jeg opplever at Roadsteren (på sommerføre og sommervær) faktisk ikke er langt fra å oppnå denne rekevidden ved vanlig kjøring, noe jeg har veldig vanskelig å få til i TMS-en. Faktisk tror jeg at jeg kunne kjørt like langt med Roadster som TMS på sommerføre og med forsiktig kjøring.

Noen andre erfaringer på dette?

Mvh,

Hei.

Jeg har hatt min Roadster i over 2 år og rekkevidden sommertid er ved pen kjøring (70-80 km/t) reell med det den sier på forhånd. Jeg kjørte fra Kristiansand til Oslo i sommer og det var 320 km. Kom frem med 4 km igjen. Og på slutten "sløste" jeg med strømmen fordi jeg visste jeg hadde nok.
Roadsteren er upåklagelig når det kommer til rekkevidde, men vær obs på vinterkjøring. Da går strømmen fortere grunnet rullemotstand og bruk av klimaanlegg. Gikk tom i Trysil en gang :/

Kan jeg spørre hvilken type du har kjøpt. 2.0 ? 

Jens

Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

Schummi

#5
Jeg har kun hatt Roadsteren min siden i våres, men har samme erfaringer:
Bruker bilen mye både til pendling og jobbkjøring, og faktisk rekkevidde samsvarer veldig ofte med «Ideal range», og med litt innsats hender det også "faktisk rekkevidde" ligger 5-10 % over «Ideal». Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg nå som det blir kaldere i været..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA