Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera nekter å ta i mot lading eller starte

Startet av sjokomelk, søndag 10. august 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

Sprint

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 01. november 2014, klokken 14:10
Sitat fra: Sprint på lørdag 01. november 2014, klokken 00:45
Ikke for å stjele tråden, men nå oppfører min Ampera seg også rimelig besynderlig.
Den nekter å ta lading, 12v batteriet er tipp topp (ble byttet for litt siden grunnet feil med det som satt fra fabrikk) og høyspentbatteriet tar lading fra motoren om jeg setter bilen i "mountain".

Det som skjer er at den medfølgende ladeboksen umiddelbart "slår ut" (med ett klikk) og blinker rødt. Tar maks ett sekund eller to etter at jeg plugger den i ladeporten. Dioden for ladestatus på dashbordet lyser gult (som normalt i starten) men slukker da også umiddelbart når ladeboksen slår ut. Prøvde en ladestolpe, og fikk samme resultat - rett i protect modus.

Noen som har vært borti dette før? Det har regnet heftig siste dagene, men ladeporten ser tørr ut invendig. Bilen oppfører seg også tilsynelatende normalt ellers. Litt bekymret nå kjenner jeg :/
Dette høres ikke noe hyggelig ut.
Har du prøvd med andre ladekabler enn den som følger med bilen? Har du noen bekjente med Leaf eller trilling som du kanskje kan låne kabelen til for å se om det bare er den som krøller seg for deg?
Jeg hadde begynt der for å se om det er ladekabelen eller bilen som er sur.

--
Yngve

Hei :)

Ikke klart å sette noen klar diagnose ennå dessverre, men bilen oppfører seg veldig rart.
Forleden dag så lot jeg bare bilen stå tilkoblet, til tross for at boksen blinket rødt. Når jeg kom inn i garasjen dagen etter (ca 12 timer etter) så var bilen faktisk brått ferdigladet. Etter dette fungerte ladingen som før i ett par dager frem til i dag hvor vi er tilbake i samme gamle regla.

Jeg testet en ladestolpe som tilhører EL-bil eierne i borettslaget (jeg bruker vanligvis bare en SHUKO kontakt tiltenkt motorvarmere), og denne stolpen slo ut og ble helt svart. Så jeg mistenker at det ikke er boksen på originalkabelen som er problemet egentlig :(

Får vel krype til korset og ringe Opel da, og se om ikke de finner ut av det... Håper ikke det er noe alvorlig da, for det er faktisk litt plagsomt å kjøre fossilt. Forbruket ser ikke bra ut, og det vraker livstidsforbruket mitt på computeren :p
2014 Opel Ampera

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA