Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

Øggen

Ja, Ørskogfjellet e påkobla og klar.

(Edit: får ikkje lagt inn bildet mitt)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

cra

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 10. juli 2018, klokken 18:00
...for de som ikke har mulighet for å lade hjemme

Superladere er ikke for de som ikke kan lade hjemme. Åsane SC f.eks. er håpløs å bruke pga mange lokale helter som står der og fyller opp.  >:(  (Ja, jeg sjekker gjerne regnr mens jeg står og venter. Har slikt å gjøre, har slikt å føre)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Simen1

Hvor mener du da at de som ikke har mulighet for hjemmelading skal lade? Fra dieselaggregat?

For å si det sånn, alle bør skaffe seg hjemmelading der de bor, men ikke alle har installert det ennå og noen har kanskje ikke mulighet til det heller - ennå. Noen ganger er man stasjonert i lengre tid på besøk og da er det upraktisk å enten lade med 8A via schuco og skjøtekabel eller kjøre flere timer for å komme til en superlader mellom byene. Selv skal jeg bo i blokk i Oslo to uker i sommer og har ikke mulighet til å lade der. SC er eneste praktiske mulighet. Sånn er det nok i Bodø og Bergen også.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

#888
De kan lade hvor som helst bortsett fra på supercharger i det daglige. Supercharger er for langturer. Det er intensjonen. Mye lokallading undergraver hensikten og gjør at man ikke kan regne med å få ladet på turen ved for eksempel Haukås.

Urban chargers blir sikkert et legitimt alternativ etterhvert som det blir utbygget.

Har man INGEN andre alternativer enn supercharger bør man velge et annet fremkomstmiddel. Så er det vel ikke feriefolket som må fylle opp på sc ei uke eller to i året, men de som bor i området.

GOS

#889
Sitat fra: Simen1 på onsdag 11. juli 2018, klokken 10:46
Selv skal jeg bo i blokk i Oslo to uker i sommer og har ikke mulighet til å lade der. SC er eneste praktiske mulighet. Sånn er det nok i Bodø og Bergen også.

Skal du bo 2 uker i Oslo i blokk i sommer så har du ikke noe problem å finne deg offentlig lademulighet er min erfaring. Jeg har en leilighet i Oslo som jeg bruker når jeg besøker barn/barnebarn. Er der da en langhelg (onsdag-mandag) eller en god uke. Har alltid klart å finne offentlig ladeplass i gåavstand fra leiligheten. Om jeg ikke har funnet like i nærheten (4-6 hundre meter) den kvelden jeg kom, så har jeg bare droppet det og satt den til lading dagen etterpå. Da kan den stå i 16 timer på 16 amp og fylle opp så jeg har nok til masse kjøring. (Er det krise så finnes det betalbare hurtigladere 700 meter fra...men i de snart 2 årene jeg har hatt leiligheten så har jeg ikke brukt en slik.)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Simen1

Godt mulig det finnes et 8-16A uttak i nærheten ja. Det må jeg sjekke ut når jeg kommer dit. Litt kjedelig å måtte dra helt til Lier for å lade når jeg bare skal småkjøre litt lokalt noen dager på rad.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. juli 2018, klokken 10:59
De kan lade hvor som helst bortsett fra på supercharger i det daglige. Supercharger er for langturer.

Nei, nei og atter nei.

Fra Tesla egen side supercharger fair use (min utheving):

SitatVi utvider kontinuerlig vårt globale nettverk av såkalte Supercharger-stasjoner for å muliggjøre langdistansereiser og for å tilby en ladeløsning for de uten øyeblikkelig tilgang til lading hjemme eller på arbeidsplassen, og dermed akselerere den utbredte tilslutningen av elektriske kjøretøy.

Forøvrig er ikke Haukås kø på lengre etter Arna (og Os) er kommet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cstromme

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 10. juli 2018, klokken 17:26
Sitat fra: Muffinman på mandag 09. juli 2018, klokken 21:12
Fremdeles arbeid på Ørskogfjellet, men graving ser ut til å være ferdig. Dekslene på et par stolper var tatt av når jeg dro forbi i ettermiddag. Kanskje ryktet om åpning i morgen slår til?
Visstnok åpen no, ifølge facebook  :)
Fortsatt imponert over utbygginga til Tesla, sjølv om akkurat denne SC er unyttig for meg (bor 25 minutt unna).

Det gjør jeg og, men denne hadde vært brukt ved iallfall 2 anledninger tidligere hvis den hadde vært der. Av og til at man glemmer å lade kvelden før en langtur, og da er det veldig frustrerende å måtte stå lenge å lade på 16,5kW på Moa.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. juli 2018, klokken 11:28
Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. juli 2018, klokken 10:59
De kan lade hvor som helst bortsett fra på supercharger i det daglige. Supercharger er for langturer.

Nei, nei og atter nei.

Fra Tesla egen side supercharger fair use (min utheving):

SitatVi utvider kontinuerlig vårt globale nettverk av såkalte Supercharger-stasjoner for å muliggjøre langdistansereiser og for å tilby en ladeløsning for de uten øyeblikkelig tilgang til lading hjemme eller på arbeidsplassen, og dermed akselerere den utbredte tilslutningen av elektriske kjøretøy.

Forøvrig er ikke Haukås kø på lengre etter Arna (og Os) er kommet.
Faller vel i samme kategori som "feriefolket" i mitt innlegg det. Et par tre uker tenker jeg er greit, men så får man pinadø ordne seg med noe annet.

Lepet65

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 10. juli 2018, klokken 18:00
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 10. juli 2018, klokken 17:39Men, på tur til nord norge ser jeg en del mangler. Det burde vært lader på Fauske og det er alt for få med 4 stk på Storjord.
Håper det blir bedre i Bodø/Fauske traktene. Mye Tesla på veiene her.
Tja, en i Bodø hadde sikkert vært greit for de som ikke har mulighet for å lade hjemme eller på destinasjonen, men for langkjøring (E6) så er det helt grei avstand mellom Storjord og Innhavet (18 mil). Avstikkeren til Bodø er jo en "blindvei" og dermed et destinasjons-sted, ikke et gjennomfartssted.

Jeg har bare vært på Storjord én gang og da ladet jeg alene i 30 minutter.

Personlig synes jeg det er viktigere å prioritere Finnmark og Nord-Sverige. Gjerne med 4 ladestopler på hvert sted for å få dekket flere steder for samme kostnad. (Jeg antar kostnaden skalerer ganske lineært med antall stolper)
Kan overhode ikke kalle Bodø for en blindvei. Det går ferge over til Lofoten som ennå ikke har SuC, kystriksveien starter på Tverrlandet og går hele veien ned til Høylandet uten mulighet for superlading. Sånn sett hadde jo Tverrlandet vært perfekt for en SuC.

Simen1

#895
Ok, sett at man bruker Bodø som gjennomfartssted. For eksempel fra Mo i Rana (eneste grunn til å lade på Storjord), via Fauske, til Bodø, så i fergekø og så overfarten til Moskenes og videre til Svolvær. Da har hele dagen gått (ca 10 timer om alt klaffer perfekt og man ikke tar seg tid til å nyte utsikt etc) og det er på tide å finne seg overnatting, altså normallading. Hvis poenget er å kjøre ennå lengre i ett strekk som en transportetappe, så velger man enkelt og greit en annen rute enn via Bodø-Moskenes.

Kjører man kystriksvegen fra Tverrlandet til Høylandet så er det naturlig å SC-lade i Mosjøen og finne et annet ladested ca rundt Glomfjord. Klart det hadde vært fint med SC ladere over alt, men når det må prioriteres så mener jeg både Tverrlandet/Fauske og Glomfjord bør komme et godt stykke ned på listen. Det er mange andre steder der behovet er større. Deriblant Gullesfjordbotn i Lofoten.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

fonberg

Sitat fra: Simen1 på onsdag 11. juli 2018, klokken 14:29
Kjører man kystriksvegen fra Tverrlandet til Høylandet så er det naturlig å SC-lade i Mosjøen og finne et annet ladested ca rundt Glomfjord. Klart det hadde vært fint med SC ladere over alt, men når det må prioriteres så mener jeg både Tverrlandet/Fauske og Glomfjord bør komme et godt stykke ned på listen. Det er mange andre steder der behovet er større. Deriblant Gullesfjordbotn i Lofoten.

Enig. I Glomfjord er det destinasjonsladere (riktignok med bare 7kW): https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/charger/dc12388

Dessuten lett å finne overnattingssteder langs kystriksveien hvor man kan lade mens man sover. Å kunne lade der bilen uansett skal stå over natten trumfer superlading.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. juli 2018, klokken 12:49
Faller vel i samme kategori som "feriefolket" i mitt innlegg det. Et par tre uker tenker jeg er greit, men så får man pinadø ordne seg med noe annet.

Hehe, er vel i hovedsak folk i borettslag og lignende som ikke får lov til å legge inn hjemmelader dette.
Det er nok ingen som bruker en time på ladeplasser for å spare 20 kr?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman


1000kwh

Sitat fra: Lepet65 på onsdag 11. juli 2018, klokken 13:54
Sitat fra: Simen1 på tirsdag 10. juli 2018, klokken 18:00
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 10. juli 2018, klokken 17:39Men, på tur til nord norge ser jeg en del mangler. Det burde vært lader på Fauske og det er alt for få med 4 stk på Storjord.
Håper det blir bedre i Bodø/Fauske traktene. Mye Tesla på veiene her.
Tja, en i Bodø hadde sikkert vært greit for de som ikke har mulighet for å lade hjemme eller på destinasjonen, men for langkjøring (E6) så er det helt grei avstand mellom Storjord og Innhavet (18 mil). Avstikkeren til Bodø er jo en "blindvei" og dermed et destinasjons-sted, ikke et gjennomfartssted.

Jeg har bare vært på Storjord én gang og da ladet jeg alene i 30 minutter.

Personlig synes jeg det er viktigere å prioritere Finnmark og Nord-Sverige. Gjerne med 4 ladestopler på hvert sted for å få dekket flere steder for samme kostnad. (Jeg antar kostnaden skalerer ganske lineært med antall stolper)
Kan overhode ikke kalle Bodø for en blindvei. Det går ferge over til Lofoten som ennå ikke har SuC, kystriksveien starter på Tverrlandet og går hele veien ned til Høylandet uten mulighet for superlading. Sånn sett hadde jo Tverrlandet vært perfekt for en SuC.
Enig, Tverrlandet hadde vært bra! Mange som vil kjøre kystriksveien, og det er et knutepunkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA