Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

~400 miles Roadster!

Startet av Amoss, onsdag 16. juli 2014, klokken 03:11

« forrige - neste »

Amoss

http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87867/tesla-model-iii-to-challenge-bmw-3-series-world-exclusive
SitatTesla Roadster to get range boost

Tesla's very first car, the Roadster, was based on a lightweight Lotus Elise chassis and launched back in 2008. Its range of 245 miles is still pretty impressive, but Tesla boss Elon Musk is planning an upgrade for owners that will see that range increase to about 400 miles.

"The Roadster had an old generation battery," he told us. "We'll upgrade it to a new generation battery pack and it should have a range of about 400 miles, which will allow you to drive from LA to San Francisco non-stop."
Model S 85D

Amoss

#1
Sitat fra: ModelX på onsdag 16. juli 2014, klokken 12:08
WOW!
Da burde man jo ikke selge Roadsteren sin nå! Med dobbel rekkevidde vil den jo bli mye mer verdt!
400 Miles er vel rundt 640 Km...

Ps: det sto ikke noe om hvor mye oppgraderingen ville komme til å koste ;)

Men på den litt mer seriøse siden, det sto heller ikke noe om hvorvidt en Roadster med denne oppgraderingen ville kunne bruker superladernettverket... Men vil vel nesten anta det?

Edit:  Forresten, kom til å lure på dette... Dette er jo en oppgradering av de "gamle" cellene i batteriet. Men med en så stor økning i rekkevidde er det kanskje ikke "bare" en oppgradering til samme celletype som GII (TMS/X)?  Kanskje dette vil være "beta test" av cellene de skal putte inn i Model ☰?
Model S 85D

Brorson

Hva da med Rav4 som skal ha samme type Tesla batteri?

teslade

Det står mye om dette på forumet teslamotorsclub.com. Rav4 har en helt annen batteripakke enn Roadster og Toyota har vel nylig sagt at de ikke skal satse mer på elbil.

For Roadster: Jeg tror de bare kommer til å bytte ut celler og ikke gjør endringer med batteriet utover det, men håper de lager et batteri som består av to moduler. Da kan en velge om en vil ha et lett batteri (bare den ene modulen). Det gir lav pris og rekkevidde, men mye bedre kjøreegenskaper og raskere 0-100 tid (det skal være mulig å få ut 200 kW effekt selv med en 24 kWh batteripakke).

Om en velger begge modulene får en et tungt batteri som er dyrt men gir >600 km rekkevidde.

sigurdi

Batteritypen som Tesla bruker er kategorisert som lang holdbarhet, men lav C rating på lading og utladning.
(Treg på opp og ned lading, men pga antall celler går det fort alikevel - mange bekker små.........)

Model S har utladning på 12.5A per celle men pga antall celler så blir det bra alikevel.
Roadster med samme celletype som model S og 24kWh batteripakke, vil bli en pen 2 seter, men ikke noe sportsbil. ;-)
At Tesla skal utvikle egne celler for Roadster, samtidig gå bort fra det de har jobbet og vært best på, er svært lite sannsynlig.

Men får Roadster 85kWh batteri, 320kW, 600Nm, så betyr ikke vekten noe. ;-)
(Pga utviklingen på batterifronten er det høyt sannsynlig at den vil veie det samme som i dag.)

Gjengen på TMC har jobbet lit med å finne ut av ting og tang, her er info om ulike effekter og hvor begrensingen ligger. 

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21625-Motor-battery-combo-performance-differences-S60-S85-and-P85

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Tuxedo

Og der twitret Elon:

Elon Musk ‏@elonmusk
Roadster upgrade will enable non-stop travel from LA to SF -- almost 400 mile range. Details tmrw. Merry Christmas!

Amoss

Model S 85D

Milzit

Utrolig spennende og bra at de oppgraderer bilen. We are confident that this will not be the last update the Roadster will receive in the many years to come Virker som de satser på oppgradere denne fremover også, en ny Roadster er nok langt fremme.

fredag

http://www.teslamotors.com/blog/roadster-30

Pluss: Nye batterier. Bedre aerodynamikk og dekk.

Minus: Ingen priser. Ingen touch-skjerm. Ingen supercharger-mulighet. Ikke type2-trefase-lading i Europa.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TorAtle

Har Tesla turt å gå ut med pris på den nye batteripakken enda?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Amoss

Sitat fra: TorAtle på onsdag 13. mai 2015, klokken 22:06
Har Tesla turt å gå ut med pris på den nye batteripakken enda?

Ja, nå har de det - men ikke da du spurte ;) Men hva norsk pris vil være aner jeg ikke...

http://shop.teslamotors.com/collections/roadster/products/roadster-3-0-upgrade
Sitat
Roadster 3.0 Battery Upgrade

$ 5,000.00
Now available for all Roadster models.

(Var først tilgjengelig kun for Roadster 2.0/2.5, men nå også for 1.5)
Model S 85D

Gladtrd

Sitat fra: Amoss på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:03
Sitat fra: TorAtle på onsdag 13. mai 2015, klokken 22:06
Har Tesla turt å gå ut med pris på den nye batteripakken enda?

Ja, nå har de det - men ikke da du spurte ;) Men hva norsk pris vil være aner jeg ikke...

http://shop.teslamotors.com/collections/roadster/products/roadster-3-0-upgrade
Sitat
Roadster 3.0 Battery Upgrade

$ 5,000.00
Now available for all Roadster models.

(Var først tilgjengelig kun for Roadster 2.0/2.5, men nå også for 1.5)

Ikke glem den fulle prisen:

SitatThe price of the battery upgrade is $29,000,
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

Amoss

Sitat fra: Gladtrd på mandag 26. oktober 2015, klokken 15:04
Ikke glem den fulle prisen:

SitatThe price of the battery upgrade is $29,000,

Ups, gikk vist litt fort i svingene denne gangen - du har så klart rett...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA