Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

El + fossil

Startet av Troald, mandag 06. november 2017, klokken 13:03

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: gr på onsdag 15. november 2017, klokken 15:32
Sitat fra: Rollep på onsdag 15. november 2017, klokken 12:34
Det kommer helt an på hvilken forbrenningsmotor du sammenligner med  ;)
Og det morsomme er at forskjellen er større i fart når man ligger på normalt gir og Lamboen må gire ned.
Men du verden for en opplevelse man får når en Lambo, Porsche eller Ferrari girer ned og motoren synger for full musikk :)
Det å kjøre på en svingete vei med en V12, V8 eller B6 bak ryggen kombinert med en lynrask dobbelklutch kasse kan overhode ikke sammenlignes med en elbil ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

#61
Det litt triste er at elbilene (Tesla) har ødelagt litt av den gleden for meg. Ikke så lenge siden jeg kjørte en bil jeg ble helt skjelven av, å kjenne at 325-bakhjula med et brøl slipper rett frem i 150+, er i en egen liga, men når blodet ikke bruser så fælt lenger, så er det en nedtur å tenke på at det finnes nå lett tilgjengelige biler som lydløst gir samme ytelser som de grommeste fossilbiler, og det på en ekstremt udramatisk måte.  :-[ El.konseptet (ytelser) i dag overgår nok det de aller fleste hadde tenkt seg for bare ti år siden.

PK snekker

https://www.youtube.com/watch?v=RWQ-dnpplaA

Her får man egentlig svaret, så får man diskutere hva som er riktig utregning.
(Pappan min er sterkere enn din, men min løper fortere osv  ::) )

Jeg er helt enig i at en elmotor er overlegen mot en standard forbrenningsmotor når det gjelder respons, det er også uten tvil mer comfort, enkelt og udramatisk og kjøre. Det er lettere med tanke på forbikjøring og det er fint for å kjøre i butikken. Min neste nye bil blir helt sikkert elektrisk, bare de kan få opp rekkevidden på varebil til tilsvarende tesla eller helst bedre. Men det burde komme. Når det er sagt så synes jeg de fleste ny biler jeg har prøvd både el og forbrenning er ganske kjedelig. Men jeg liker verken apper, automat, eller at rattet ikke gir sikkelig fedback.

Derfor nyter jeg heller å kjøre min gamle Lancia som både må gires, treffe riktig på turtall og som ikke har abs engang. Her må du følge med. Men den har langt flere SPM (smile pr mile) enn de fleste andre bil jeg prøvd.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Amoss

Sitat fra: PK snekker på onsdag 15. november 2017, klokken 22:44
Derfor nyter jeg heller å kjøre min gamle Lancia som både må gires, treffe riktig på turtall og som ikke har abs engang. Her må du følge med. Men den har langt flere SPM (smile pr mile) enn de fleste andre bil jeg prøvd.

En gang i tiden het det seg vist at synkron-girkasser var for pyser. Du følte liksom ikke at man virkelig *kjørte* bilen selv uten å måtte dobbelt-clutche...  Just saying...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA