Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg og dekk

Startet av Råde, onsdag 11. juni 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

torgrand

Har du da kjørt bilen både med og uten disse dekkene? Merket du stor forskjell på støy?

lightningii

Kanskje et veldlig dumt spørsmål, har ikke altfor mye innsikt, men hvis man hadde gått opp til 20 toms felg, behold samme profil på dekk, ville ikke det minske glipen mellom dekk og skjerm?

Sitat fra: torlie på onsdag 16. juli 2014, klokken 12:01
Ser veldig bra ut med 19", selv om som du påpeker et senkesett hadde gjort underverker  :)

Hadde vært interessant om du etterhvert kunne gi tilbakemeldinger i tråden "vis oss ditt e-Golf forbruk" for å se om du snitter mye høyere enn andre med standardfelger.

torlie

Sitat fra: lightningii på onsdag 16. juli 2014, klokken 12:38
Kanskje et veldlig dumt spørsmål, har ikke altfor mye innsikt, men hvis man hadde gått opp til 20 toms felg, behold samme profil på dekk, ville ikke det minske glipen mellom dekk og skjerm?

Sitat fra: torlie på onsdag 16. juli 2014, klokken 12:01
Ser veldig bra ut med 19", selv om som du påpeker et senkesett hadde gjort underverker  :)

Hadde vært interessant om du etterhvert kunne gi tilbakemeldinger i tråden "vis oss ditt e-Golf forbruk" for å se om du snitter mye høyere enn andre med standardfelger.

Om du beholder lik profil på dekkene men går opp til 20" vil du få helt gal rulleomkrets og utenfor det som er lovlig, siden dekk+felg vil bli mye større.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Råde

Sitat fra: mortys på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:49
Da var endelig dagen kommet, bilen er på plass og "nye" sommerfelger er montert...ser dog at et senkesett ikke hadde vært feil, selv om bilen kanskje "setter" seg etterhvert.

Takk for du delte bilde. Sitter og venter på pumpa, så da har man god tid til å gruble på hvilken felg man skal ha.

Jeg synes det ser bra ut. Som du sier ville det bli enda bedre med litt mindre glippe til skjerm i høyden, men det ser overhode ikke ut som stylter. Regner med det er 225/35-19 eller deromkring, så en forbruksrapport (og gjerne også støyrapport) hadde vært fabelaktig etter hvert.

Hvilken felgbredde og ET er det? De ser ut til å passe veldig bra ut i skjermkanten.
e-Golf | X75D

mortys

#34
Sitat fra: Råde på onsdag 16. juli 2014, klokken 14:17

Takk for du delte bilde. Sitter og venter på pumpa, så da har man god tid til å gruble på hvilken felg man skal ha.

Jeg synes det ser bra ut. Som du sier ville det bli enda bedre med litt mindre glippe til skjerm i høyden, men det ser overhode ikke ut som stylter. Regner med det er 225/35-19 eller deromkring, så en forbruksrapport (og gjerne også støyrapport) hadde vært fabelaktig etter hvert.

Hvilken felgbredde og ET er det? De ser ut til å passe veldig bra ut i skjermkanten.
Felgene er ET48 og 8 1/2x19" og dekka er Goodyear F1 Asymmetric2 i 235/35. Når det gjelder dekk er det kun 235 som passer pga load index, men selv omrulleomkrets blir større...alikevel innforbi kravene til myndighetene. (+2,5% ca)

Bilen stod i gården når bilde ble tatt og står ikke helt riktig, men jeg tror den blir senket når det blir tilgjengelig. Ellers må jeg innrømme at jeg merket ikke noe særlig til øket støy i forhold til originalfelger...

mortys

Her er et bilde til når bilen står skikkelig, jeg får knappe 3 fingre mellom dekk og hjulbue.

Råde

Det eneste som ikke er innenfor kravene er sporvidden som er økt med ca 40mm. Jeg tenker selv 7,5x18 ET 42 som ligger ca 9mm dypere i hjulbuen enn hos deg, og ca 12mm lenger ut enn originalt. Men når jeg ser det nye bildet du har lagt ut, så begynner jeg faktisk å tenke i 19"-baner. Litt jåle er man jo...
e-Golf | X75D

mortys

Ser nå at vi får et forbruk på over 18kwh, som gjør at kona bruker 90km for å kjøre 35km fra jobb, det sier seg selv at dette er dårlig butikk.

Jeg må bare forske litt på om det er kun felger/dekk som gjør dette eller om det er noe mer..

Råde

Hvis du gidder, så kan du jo legge om til originalhjulene og kjøre en tur?
e-Golf | X75D

mortys

#39
Sitat fra: Råde på torsdag 17. juli 2014, klokken 16:05
Hvis du gidder, så kan du jo legge om til originalhjulene og kjøre en tur?

Da var 16" originalhjul montert og testet, og jeg må si at jeg fikk meg et lite hakeslepp da jeg aldri i verden hadde trodd at det skulle være så stor forskjell på 16" og 19" hjul. Etter en liten kjøretur i nabolaget på 30km, stod GOM på 12,3kwh/100km i steden for over 18 som den gjorde i går....Riktig nok relativt flate veier hvor den lå rundt 10kwh/100km, men steg da opp til nevnte 12,3 etter jeg var ferdig med oppoverbakken til feltet hvor vi bor.

Bottomline er at 19" utgår for vår del, så her må letes etter alternativer.

Råde

Pokker. Antakelsen om 3-5% økt forbruk var altså helt feil. Forskjellen mellom 205/55-16 og 235/35-19 er nærmere 50% økning.

Du milde...
e-Golf | X75D

mortys

Sitat fra: Råde på fredag 18. juli 2014, klokken 11:29
Pokker. Antakelsen om 3-5% økt forbruk var altså helt feil. Forskjellen mellom 205/55-16 og 235/35-19 er nærmere 50% økning.

Du milde...

Jeg tenkte i samme baner som deg, men hadde aldri i verden forventet denne forskjelen som jeg har sett her.

torlie

#42
Ser da ut til at store felger på elbil vil gi bekymring og rekkeviddeangst. I lys av dette burde man kanskje prøve å se etter alternative felger som er veldig lette og i mindre dimensjon.

Se vedlegg for en oversikt over vekt på 4495 felger i ulike dimensjoner. Blant denne listen finner man også VW felger tilhørende ulike modeller, dog ikke helt nye modeller da listen er noen år gammel. Det vil uansett gi en pekepinn på hvor tunge standarfelgene til VW er. Man kan vel anta at felgene på de representative elbilene er noe lettere enn tilsvarende felg på fossibil. Dog kun en antagelse og ingen fasit.

Et lite utdrag av listen:

VW Jetta 05-07mod - 16x6.5 - 9,9kg
VW Phaeton            - 19x8.5 - 14kg
VW Golf  03-05mod  - 15x6    - 9kg (VW E-UP har vel 15x5 som standard)

Sammenligner vi dette mot felger som er kjent for å være lette:

Volk CE28N - 15x5.5 - 3,4kg (Denne vill da passet fint på E-UP).
Volk CE28N - 19x8.5 - 8,7kg

Se forøvrig listen for komplett oversikt.

Edit:

Ser også ut til at hvilket dekk man velger kan ha en del innvirkning, særlig på elbil.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2013/ny-dekkmerking/

"Rullemotstand: Angis med bokstavkoder fra A til G. Dekkene med den laveste rullemotstanden får A. Dette er samtidig de dekkene som bidrar til å gi bilen et lavest mulig forbruk og CO2-utslipp. Forskjellen mellom hver bokstav utgjør en reduksjon/økning i forbruket på mellom 2,5 og 4,5 prosent".

Vil da være lurt å undersøke hvilke dekk som er merket med A eller B og be forhandler skaffe dette.

F.eks dette dekket:
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=75327864.129.30278&sowigan=So&Breite=165&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Ang_pro_Seite=20&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=B-A-68-2&details=Ordern&typ=R-261760

Nettopp lest brukererfaringer på Tyrereviews.co.uk og flere rapporterer om lavere forbruk.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

mortys

Til oss som liker litt størrelse så tenkte jeg at dette kunne være et alternativ...hvis en bare fant noen gode og lette felger i rett dimensjon da  ::)

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på fredag 18. juli 2014, klokken 11:29
Pokker. Antakelsen om 3-5% økt forbruk var altså helt feil. Forskjellen mellom 205/55-16 og 235/35-19 er nærmere 50% økning.

Du milde...

3-5% økt forbruk står nok fast, men det gjelder ved bytte til annet dekk med samme dimensjon.
Ellers innser jeg at min stille antagelse om en økning i forbruk på 20-25% var helbom også. :(

Det ser ut til å være tre faktorer ved valg av hjul i forhold til forbruk:

1: Rullemotstand, som avhenger av dekktype og dimensjon.
2: Luftmotstand, dvs. dekkbredde og utforming av felg.
3: Uavfjæret vekt.

Det siste punktet har jeg sett flere avvise, men argumentasjonen for at felgvekt har ubetydelig innvirkning har aldri overbevist meg særlig.

Likevel tror jeg at det er i samarbeid de tre faktorene over gjør de virkelig store innhuggene i rekkevidde.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA