Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

110 på motorvei - hva gjør det med rekkevidden?

Startet av Zero-talent, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:06

« forrige - neste »

Zero-talent

Nå som Hoksrud og co skal sette opp fartsgrensen til 110 på E18 i Vestfold lurer jeg litt på hva folk kommer til å gjøre i elbilene sine. Jeg tenker at jeg fortsetter å holde trailerfart (90-100 på speedometeret) for trailerne har jo uansett ikke lov å kjøre fortere. Er uansett nok av trailere å legge seg bak på den strekningen. Hva tenker andre om dette?
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

emil

Det fine med 100/110 sone er at det alltid er 2 eller flere felt i samme retning så det er ikke noe problem å ligge i 80-90.

Har selv ikke samvittighet til å ligge under fartsgrensen når det ligger biler bak meg, og det kan være en prøvelse for rekkevidden når det er 90, kun et felt og midtdeler.

Klykken

Hvis mest mulig rekkevidde uten å være så mye til hinder er planen, er 80-90km/t tingen sies det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Zero-talent

Merker forskjell når det går over 80 og litt oppover ja. Det jeg er mest nysgjerrig på er hva folk synes er greit. Selv synes jeg 90 går greit så lenge det ikke er mye trafikk (bratt fra Porsgrunn og opp til Larvik), for da ser trafikken bak at jeg kjører litt sakte og bare svisjer forbi. Når trafikken tetter seg til litt mer ligger jeg i 100 (på speedometeret), og jeg kommer nok til å fortsette med det også når fartsgrensen blir 110. Men med tanke på sikkerhet og blodtrykket til mine medtrafikanter tenker jeg at 90 er et slags minstemål på firefelts motorvei.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

cra

På litt enklel hoderegning dobler du nesten luftmotstanden ved å øke farten fra 80 til 110, så det vil nok merkes godt, ja. Forutsetter at jeg har regna noenlunde riktig, og husker riktig år jeg regner med at luftmotstanden øker proporsjonalt med kvadratet av hastigheten (80x80 = 6400 og 110x110 = 12100)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Kan jo legge til at hvis rekkevidden ikke er noe problem uansett hastighet følger jeg fartsgrensene og vil ligge i 110 der det er mulig.

Øyvind.h

#6
Sitat fra: Klykken på onsdag 28. mai 2014, klokken 14:04
Hvis mest mulig rekkevidde uten å være så mye til hinder er planen, er 80-90km/t tingen sies det. :)
90km/t er lastebil-hastigheten (tilsvarer som oftest ca 95km/t på speedometeret i vanlig personbil). Det er akseptabelt i 100-sonen.
80 eller lavere begynner å bli farlig i 100-sonen, for trafikken der ofte går i 110-120. 80 på speedometeret er for lite i mange biler, for da snakker vi fort ned mot 75km/t!

Når fartsgrensen nå heves til 110 mange steder tipper jeg flyten går opp rundt 5km/t slik at folk flest som tidligere kjørte i 110-120 nå legger seg på 115-125.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zero-talent

[quote author=Øyvind.h link=topic=14635.msg223832#msg223832 date=1401297767
Når fartsgrensen nå heves til 110 mange steder tipper jeg flyten går opp rundt 5km/t slik at folk flest som tidligere kjørte i 110-120 nå legger seg på 115-125.
[/quote]

Det er vel det jeg også tenker om trafikkflyt, men samtidig er det overraskende mange fossilbilister som ligger akkurat i 100 på nåla. Pleier ikke være noe problem å finne et felt å holde seg i.

Rekkevidde er på grensen til problematisk. Ikke nå som det er 17 grader og tørre veier, men på vinteren går jo forbruket opp fra 13 ( idag) til 18-20/100km på dager med varmebehov og våt vei, da er det et problem. Skal jo helst rekke å lade batteriet nok på jobb til å komme hjem også.

Og batteriet har jo uansett et visst antall ladesykluser før det slites, så jeg tenker at det uansett er om å gjøre å kjøre økonomisk. Vil nok holde meg i trailerfart også når det blir 110.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA