Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddeangst før jeg har fått bilen, Drammen->Tønsberg->Oslo

Startet av cstromme, mandag 28. april 2014, klokken 20:10

« forrige - neste »

cstromme

Kjenner jeg er fortsatt litt usikker på hvor mye bilen taper seg per natt og hvor høyt forbruk jeg kommer til å ha til å begynne med. Antar at forbruket blir litt høyere enn normalt da man gjerne kanskje har lyst til å kjøre litt sprekere enn normalt de første dagene.

Her er planen:
- Hente bilen i Drammen på en fredag, kjøre til Tønsberg
- Kjøre litt rundt i Tønsberg på lørdag (shopping), så videre til IKEA, og deretter inn til Oslo og parkere på et hotel med ladeplass.

Drammen->Tønsberg: 61km
Kjøring i Tønsberg: 43km
Tønsberg->Oslo: 86km
Totalt: 190km

Hvor full er batteriene når man henter bilen? Og hvor mye tap kan jeg anta at bilen har når den står stille?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

cyber

Sitat fra: cstromme på mandag 28. april 2014, klokken 20:10
Kjenner jeg er fortsatt litt usikker på hvor mye bilen taper seg per natt og hvor høyt forbruk jeg kommer til å ha til å begynne med. Antar at forbruket blir litt høyere enn normalt da man gjerne kanskje har lyst til å kjøre litt sprekere enn normalt de første dagene.

Her er planen:
- Hente bilen i Drammen på en fredag, kjøre til Tønsberg
- Kjøre litt rundt i Tønsberg på lørdag (shopping), så videre til IKEA, og deretter inn til Oslo og parkere på et hotel med ladeplass.

Drammen->Tønsberg: 61km
Kjøring i Tønsberg: 43km
Tønsberg->Oslo: 86km
Totalt: 190km

Hvor full er batteriene når man henter bilen? Og hvor mye tap kan jeg anta at bilen har når den står stille?

Det er ikke verre enn å ta en telefon til DS og be om at bilen er fulladet når du henter den. :D

RunarBT

Trur dei fleste får bilen fulldaet, men støtter forslaget om å ringe og be spesifikt om dette.:-) Kos deg!

Rekkeviddeangst er noke du ikkje kjem til å ha, bare du får lading i orden heime.

Cato76

Om du skal være lenge på IKEA så kan du parkere tvers over E18 på gamle Smart Club (tror det er Elkjøp der nå). Nederste etg er der 22kW ladere!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Sense

Sitat fra: cstromme på mandag 28. april 2014, klokken 20:10
Kjenner jeg er fortsatt litt usikker på hvor mye bilen taper seg per natt

Hvor full er batteriene når man henter bilen? Og hvor mye tap kan jeg anta at bilen har når den står stille?

Den taper seg svært lite. Kanskje 2-3 km hele natten.
Når jeg hentet min bil i Drammen, hadde den 305 km. Men du kan be dem lade fullt, om du trenger det.
Som du sikkert vet, er det en fordel å ikke lade bilen full oftere enn nødvendig. På den måten forringes batteriet mindre over tid.



Knut Øygard

Da jeg henta bilen min i slutten av september kjørte jeg Oslo-Sauda i ett strekk samme dag. Det var 36 mil og bilen viste 80 km rated da jeg kom frem. 19 mil er ingen problem men jeg holder med deg i at det er greit om batteriet er opp mot fullt når du henter bilen, så har du litt å gå på:-)

Hvis du skal lade på Coop/Elkjøp(tidl. Smartclub) på Slependen må du ha med egen type 2 kabel. Det følger ikke med bilen.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

VigdisA

@cstromme - du skal videre hjemover på søndag da eller? Vi klarte jo et brukbart treff i påsken med forholdsvis kort forvarsel :-) vi kunne jo prøve å snekre et Teslatreff til?
E18 sørover kan forresten potensielt suge mer juice av bilen enn ellers - det er veldig fine veier og 100-grense, og bakkene fra Drammen til Lier er ganske bratte.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

RaBalder

Sitat fra: cstromme på mandag 28. april 2014, klokken 20:10
Kjenner jeg er fortsatt litt usikker på hvor mye bilen taper seg per natt og hvor høyt forbruk jeg kommer til å ha til å begynne med. Antar at forbruket blir litt høyere enn normalt da man gjerne kanskje har lyst til å kjøre litt sprekere enn normalt de første dagene.

Her er planen:
- Hente bilen i Drammen på en fredag, kjøre til Tønsberg
- Kjøre litt rundt i Tønsberg på lørdag (shopping), så videre til IKEA, og deretter inn til Oslo og parkere på et hotel med ladeplass.

Drammen->Tønsberg: 61km
Kjøring i Tønsberg: 43km
Tønsberg->Oslo: 86km
Totalt: 190km

Hvor full er batteriene når man henter bilen? Og hvor mye tap kan jeg anta at bilen har når den står stille?

Nå sier du ikke om du har 60kWh eller 85kWh batteri.

Med 85kWh batteri, så hadde jeg ikke bekymret meg. Ville dog ikke bedt om noe lading høyere enn 90%. Du skal normalt ha mye mer enn 250km rekkevidde på 90%. Får du plugget i over natten på en vanlig kontakt, så er det ingenting å frykte.

Jeg må dog ta et lite forbehold i hva du legger i "Kjøre litt rundt i Tønsberg på lørdag"  ::)



Med 60kWh batteri så er jeg mer usikker. Den kalkuleringen sitter ikke i ryggmargen ;)
Ville vel holdt meg unna 100% lading hos Tesla (du trenger det ikke for å komme til Tønsberg), 90% er bedre. Men tror fremdeles på å plugge inn over natten og ikke frykte noe på forskudd.

Uansett så må man ha et øye på forbruk og hva man har på "tanken".


cstromme

Sitat fra: VigdisA på mandag 28. april 2014, klokken 22:24
@cstromme - du skal videre hjemover på søndag da eller? Vi klarte jo et brukbart treff i påsken med forholdsvis kort forvarsel :-) vi kunne jo prøve å snekre et Teslatreff til?
E18 sørover kan forresten potensielt suge mer juice av bilen enn ellers - det er veldig fine veier og 100-grense, og bakkene fra Drammen til Lier er ganske bratte.

Det er i slutten av mai (forhåpentligvis), ikke nå på fredag. Men et treff kunne kanskje vært kjekt på søndagen! Det blir da 1. juni.

Sitat fra: RaBalder på mandag 28. april 2014, klokken 22:30
Nå sier du ikke om du har 60kWh eller 85kWh batteri.

85kWh.

Sitat fra: RaBalder på mandag 28. april 2014, klokken 22:30
Med 85kWh batteri, så hadde jeg ikke bekymret meg. Ville dog ikke bedt om noe lading høyere enn 90%. Du skal normalt ha mye mer enn 250km rekkevidde på 90%. Får du plugget i over natten på en vanlig kontakt, så er det ingenting å frykte.

Noen spesiell grunn til at de ikke bør lade til mer enn 90% ved levering?

Sitat fra: RaBalder på mandag 28. april 2014, klokken 22:30
Jeg må dog ta et lite forbehold i hva du legger i "Kjøre litt rundt i Tønsberg på lørdag"  ::)

Haha, like usikker selv her. Kan hende det blir kjøring til et sentrumsområde eller til et kjøpesenter og that's it. Har aldri vært i Tønsberg før, skal besøke slekten til samboeren og shoppe på dagen så jeg vet ærlig talt ikke hvor mye kjøring det blir.

Sitat fra: RaBalder på mandag 28. april 2014, klokken 22:30
Ville vel holdt meg unna 100% lading hos Tesla (du trenger det ikke for å komme til Tønsberg), 90% er bedre. Men tror fremdeles på å plugge inn over natten og ikke frykte noe på forskudd.

Tanken er at jeg ikke vil starte overgangen til elbil med å gi samboeren min en feeling av at denne må plugges inn hele tiden. Og det hadde vært kjekt å slippe å gi slekten hennes inntrykket av at disse bilene må man finne et stikk til for å kunne dra på tur med. Hadde vært deilig å bare gi blanke i det første natten. :)
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Sjøhyene

Ring å få dem til å lade bilen til 90% før du henter den så vil dette være null problem.
Og tønsberg er ikke stort. Parkere et sted nær senter så kan du gå rundt til det meste som er interessant.
Kjørt tur/retur tønsberg-oslo mange manger og det er ikke noe problem. Men unngå å kjøre 120+ for da går rekkevidden merkbart fortere unna.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

educk

Gratis parkering og ladning inntil 3 timer på Farmanstredet men det er kanskje litt lite tid før shopping. men det er ikke mer en 13 km ladning på en time der. Ved ICA Supermarket og XXL er det og lader og der er det ikke tidsbegrensning. men det er 5-10 min til Farmanstredet der mye av butikkene er men det er en fin tur hvis man ikke vært i Tønsberg.
S85 Multi-coat red

RaBalder

Sitat fra: cstromme på tirsdag 29. april 2014, klokken 10:12

Sitat fra: RaBalder på mandag 28. april 2014, klokken 22:30
Med 85kWh batteri, så hadde jeg ikke bekymret meg. Ville dog ikke bedt om noe lading høyere enn 90%. Du skal normalt ha mye mer enn 250km rekkevidde på 90%. Får du plugget i over natten på en vanlig kontakt, så er det ingenting å frykte.

Noen spesiell grunn til at de ikke bør lade til mer enn 90% ved levering?



Man bør holde seg unna helt fullt batteri og helt tomt batteri til daglig bruk. Helt fullt eller helt tomt sliter på batteriet mer enn å holde seg i området 10%-90% ladet.

I praksis har tolker jeg dette som at jeg ikke skal lade over 90% dersom jeg klarer meg uten. Har hatt min bil i en måned og kjørt 4000km. Ikke ladet over 90% en eneste gang.


Med 85kWh batteri og hvis du forlater Tesla med 90% oppladet, så kan du kjøre det du skisserte uten å lade noe mer.

laumb

Helt fullt batteri i kort periode før overlevering er helt klart å foretrekke framfor helt tomt batteri - levetidsmessig.

Når jeg fikk min utlevert i September ba jeg dem lade den smekk full før jeg fikk den. De hadde vel rukket å lade den til 97-98% før jeg fikk den. Null problem.
De %'ne forsvinner såpass fort uansett første dagen - at det er ikke noe problem.

Go for it!

Amoss

Sitat fra: cstromme på tirsdag 29. april 2014, klokken 10:12
Tanken er at jeg ikke vil starte overgangen til elbil med å gi samboeren min en feeling av at denne må plugges inn hele tiden. Og det hadde vært kjekt å slippe å gi slekten hennes inntrykket av at disse bilene må man finne et stikk til for å kunne dra på tur med. Hadde vært deilig å bare gi blanke i det første natten. :)

Forstår tanken godt, og som du har blitt tipset om så bør dette ikke være noe problem. Men som både du og samboeren - og evnt. hennes slektninger - etterhvert uansett vil se etterhvert, så er det, og skal det være, helt naturlig å plugge inn når man ikke bruker bilen og man har tilgang på en kontakt. Akkurat som det er naturlig å stoppe og fylle fossiler på andre biler. Like greit å legge inn vanen fra dag #1 :)

Men du kan jo bare spørre sånn nonchalant når du parkerer for kvelden om de har noen lett tilgjengelige kontakter så du får "fylt tanken". Har de det ikke så "never mind, har jo rikelig allikevel, men kunne jeg ladet i natt så hadde jeg sluppet å stresse med det i Oslo i morgen natt om ladeplassen på hotellet er opptatt". Husk at ved å lade der om natten så poengter du også automatisk overfor både samboer og hennes slekt at du starter hver dag (når du har fått ladet) med "full tank". Og det er da bare positivt :)
Model S 85D

satheesh.net

Folk må slutte å krisemaksimere denne "det-er-farlig-å-lade-en-elbil-helt-fullt"-mentaliteten. Bilen er lagd for å brukes, lades, parkeres og nytes. Det er ikke mange promille kapasiteten på batteriet "ødelegges" ved å lade det fullt opp. Så sant man ikke skal parkere den i fire uker med konstant toppladet batteri, er det bare å bruke bilen slik man vil.

Ja, det er ikke anbefalt å lade den til 100% hele tiden, men av og til er helt greit. Sannsynligheten for at den brukes innen 24-48 timer er (og bør være) ganske stor. Og som noen påpeker; sunnere å holde seg på toppsiden enn bunnsiden når det kommer til batteriet.

Nyt bilen og kos deg! 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA