Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av cra, fredag 25. april 2014, klokken 00:15

« forrige - neste »

cra

Har ikke funnet så mye konkret om dette enda, men ønsker meg virkelig et slikt adapter. Ser at Tesla nå er ChaDemo-godkjent i Japan. Kanskje kan det være et steg på veien mot en europeisk versjon av adapteret også?

Ser også at det står noe om at ChaDemo motarbeides (Type2 er vel vedtatt som europeisk standard nå?), men håper det ikke punkterer arbeidet med adapter. Skulle veldig gjerne hatt en til neste uke; det ville forenkle reise til konfirmasjon en hel del.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jakoys

Chademo var tilgjengelig som tilvalg når jeg bestilte bilen i januar. Men jeg har siden sett at det har blitt fjernet som tilvalg, så jeg spurte DS om det var forsinket ift levering i slutten av mai. Han bekreftet at adapteret trolig ikke vil bli tilgjengelig før godt over sommeren, så da valgte jeg å avbestille adapteret fordi SC-utbyggingen nok vil dekke mitt behov i Norge/Europa innen den tid.

cra

Ja, for de fleste langturene vil Superladere dekke mitt behov også. Det er hovedsaklig med tanke på å fylle opp relativt raskt ved "akutte behov" som oppstår innimellom, som f.eks. om et par uker; vi kommer hjem fra konfirmasjon sent søndag, og skal ut på langtur igjen på mandag. Nå kommer jeg nok til å installere et 32A 1-fase uttak i garasjen som vil holde til disse tingene, men det er smått med Type-2 ladere heromkring p.t, og ChaDemo vil slik jeg har forstått det være raskere enn Type-2 selv om man har dobbeltlader (hvilket jeg ikke har). ChaDemo-adapter vil da være et reelt alternativ til ettermontering av dobbeltlader.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Ble oppringt fra Tesla i Nederland i går, en såkalt "curtesy call" der de lurte på om jeg hadde noen spørsmål ang. bieln eller annet. Spurte da om status på ChaDemo-adapter. Han jeg snakket med bekreftet at de jobbet med dette, men han hadde ingen ETA. Jeg forstod det slik at de drev med testing av den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Det har nok gått vel fort i svingene med Tesla mtp dette adapteret. Det gikk et rykte om at adapter med såpass stor strømstyrke på DC ikke var tillatt i Norge - usikker om det er hold i det men om det stemmer risikerer vi kanskje redusert ladehastighet med adapteret. Jeg har for øvrig liten tro på at det er testing som foregår, for den regla har vi hørt i et halvår nå - minst. Nå er det feilretting eller kjøp av tid vi ser.

fredag

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. april 2014, klokken 15:25
Det har nok gått vel fort i svingene med Tesla mtp dette adapteret. Det gikk et rykte om at adapter med såpass stor strømstyrke på DC ikke var tillatt i Norge - usikker om det er hold i det men om det stemmer risikerer vi kanskje redusert ladehastighet med adapteret. Jeg har for øvrig liten tro på at det er testing som foregår, for den regla har vi hørt i et halvår nå - minst. Nå er det feilretting eller kjøp av tid vi ser.

Det er amerikanske kunder som har fått chademo-adaptere for testing, og har lagt ut bilder - som deretter er blitt slettet.

Og testerne har visstnok avdekket problemer med enkelte typer chademo ladestasjoner.

Det er også noen utålmodige på teslamotorsclub.com som har begynt å finne ut av supercharger-ladeprotokollen for å kunne lage seg sitt eget hjemmesnekrede chademo-adapter, evt kunne lade bilen sin direkte fra solcelleanlegg med DC uten å konvertere til AC først.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Regner med at dette adapteret uansett blir mindre interessant når 2014 er historie. Da vil SC nettverket være tilnærmet komplett i Norge, og det vil neppe være mange som bor over 20 mil unna en stasjon. Hadde i utgangspunktet tenkt på et adapter selv istedet for dobbeltlader, men hvis "ryktene" jeg har hørt og det som kommer fram i detektivtråden stemmer trenger jeg ingen av delene.

Milzit

Sitat fra: fredag på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:07
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. april 2014, klokken 15:25
Det har nok gått vel fort i svingene med Tesla mtp dette adapteret. Det gikk et rykte om at adapter med såpass stor strømstyrke på DC ikke var tillatt i Norge - usikker om det er hold i det men om det stemmer risikerer vi kanskje redusert ladehastighet med adapteret. Jeg har for øvrig liten tro på at det er testing som foregår, for den regla har vi hørt i et halvår nå - minst. Nå er det feilretting eller kjøp av tid vi ser.

Det er amerikanske kunder som har fått chademo-adaptere for testing, og har lagt ut bilder - som deretter er blitt slettet.

Og testerne har visstnok avdekket problemer med enkelte typer chademo ladestasjoner.

Det er også noen utålmodige på teslamotorsclub.com som har begynt å finne ut av supercharger-ladeprotokollen for å kunne lage seg sitt eget hjemmesnekrede chademo-adapter, evt kunne lade bilen sin direkte fra solcelleanlegg med DC uten å konvertere til AC først.
Det lå også et nosk bilde på FB gruppen med en norsk bil som hadde chademo adapter for test, men det er en stund siden nå.

vonar

Møtte en Tesla-ansatt som kom kjørende med en Model S i går, han ladet på Chademostasjonen ved McDonalds i Tøcksfors, Sverige. Han fortalte at han var på vei fra Stavanger-Stockholm, og hadde med seg et Chademoadapter til uttesting, han viste det til meg også.

Han smilte veldig lurt når han rygget seg til Chademostasjonen ved ankomst, jeg satt i bilen og fulgte med, lurte på hva i alle dager han drev med :-)
Oslo

cra

Dette er jo gode nyheter! :)  Jeg er forsåvidt enig i at det etterhvert antakelig vil være mindre nyttig enn nå, i alle fall på langturer. Mitt bruk vil være på "halv-languter" som ikke går forbi hurtigladere. ChaDemo skal vi (etter sigende) teppebombes med; planen er at "ingen" skal bo mer enn 5 mil fra en ChaDemo lader. For de dagene man trenger mer enn vanlig rekkevidde ser jeg for meg at ChaDemo-adapter kan være nyttig. Spesielt for oss som ikke har dobbeltlader.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Folk får mene hva de vil - selv ønsker jeg mulighet til å kunne nyttegjøre meg av mest mulig av det som finnes av ladeinfrastruktur - og det betyr at jeg definitivt også skal ha chademo når det blir tilgjengelig.

Så får vi håpe man slipper å kjøpe under falsk flagg i USA for å unngå eventuelle regeltilpasninger her i Europa.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Sitat fra: janmb på mandag 05. mai 2014, klokken 14:14
Folk får mene hva de vil - selv ønsker jeg mulighet til å kunne nyttegjøre meg av mest mulig av det som finnes av ladeinfrastruktur - og det betyr at jeg definitivt også skal ha chademo når det blir tilgjengelig.

Så får vi håpe man slipper å kjøpe under falsk flagg i USA for å unngå eventuelle regeltilpasninger her i Europa.

Hvis du satser på å kjøpet en chademo-adapter i USA, så får du en til den amerikanske versjonen av ladeporten som står på Tesla.

Det vil ikke hjelpe deg på en Europeisk Tesla med standard ladeport.

Så tipper det blir en ordentlig nedtur.

cra

Ja, USA-versjonen vil du nok ha lite nytte av. Med mindre det er mulig å mekke en adapter til denne igjen, med amerikansk i ene enden og Type-2 i den andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Det er svært få ledere det er snakk om på chademo, så å lage overgang burde uansett være en rimelig smal sak. Hvor lurt det er er en annen sak, det er snakk om mye effekt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

#14
Hvis man fikler med adaptere for AC osv. så har man fremdeles sikkerheten at det skal gjennom en/to AC-ladere i bilen før det kommer i kontakt med batteriet. Og disse AC-laderne behandler da også batteriet med de elektronene de skal ha.

Så snart man begynner med DC-lading så må man signalere til den eksterne ladestasjonen hva man skal ha av spenning og hvor mye strøm. Gjør man noe galt der, så er det vel ikke noe problem å ødelegge batteriet med en chademo-lader.

Man har ingen sikkerhet i form av noe som tilsvarer AC-ladere i bilen.

Med et egen-mekket adapter som går galt, så tror jeg det blir dyrt. Og jeg tror Tesla kan være "vrien" å ha med å gjøre i et slikt tilfelle. Og etter min mening med god grunn  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA