Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptersett til Tesla Model S, rød utgave

Startet av jkirkebo, fredag 11. april 2014, klokken 12:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Om noen trenger komplett adaptersett eller løse adaptere før ferien er siste sjanse for bestilling (og betaling...) i morgen. Fredag drar jeg på Tesla-bilferie til Nordkapp via kysten og er ikke tilbake før 28/7 :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

iCar

Ikke blitt helt klok på hvilken farge av adaptersettet man skal gå for, kan noen kort forklare meg forskjellen på blå VS rød?

Kommer til å ha en rød 16a kontakt i garasjen og har ellers dobbeltlader på bilen.

jkirkebo

Sitat fra: DesiTesla på tirsdag 01. juli 2014, klokken 03:27
Ikke blitt helt klok på hvilken farge av adaptersettet man skal gå for, kan noen kort forklare meg forskjellen på blå VS rød?

Kommer til å ha en rød 16a kontakt i garasjen og har ellers dobbeltlader på bilen.

Fordel med rødt sett: Du slipper å manuelt justere ned ladestrømmen til 16A hver gang du lader med en av 16A adapterne på et nytt sted.
Ulempe med rødt sett: Medfølgende blå skjøteledning kan kun brukes med 2 av 6 adaptere, mot 5 av 6 i blått sett. Men Biltema har 10m rød skjøteledning til 379,-.

Rød utgave står for ca. 95% av salget nå og er den jeg generelt anbefaler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KaiRK

Takk for rask handel! Lader endelig med "4kWh" på jobb! :)

Virker som god kvalitet, og godt håndtverk.
Anbefales!
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

drinden

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 09:09
Fordel med rødt sett: Du slipper å manuelt justere ned ladestrømmen til 16A hver gang du lader med en av 16A adapterne på et nytt sted.
Ulempe med rødt sett: Medfølgende blå skjøteledning kan kun brukes med 2 av 6 adaptere, mot 5 av 6 i blått sett. Men Biltema har 10m rød skjøteledning til 379,-.

Rød utgave står for ca. 95% av salget nå og er den jeg generelt anbefaler.
Betyr dette at man må ha med 2 skjøteledninger? En blå og en rød skjøteledning?

jkirkebo

Sitat fra: drinden på fredag 25. juli 2014, klokken 09:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 09:09
Fordel med rødt sett: Du slipper å manuelt justere ned ladestrømmen til 16A hver gang du lader med en av 16A adapterne på et nytt sted.
Ulempe med rødt sett: Medfølgende blå skjøteledning kan kun brukes med 2 av 6 adaptere, mot 5 av 6 i blått sett. Men Biltema har 10m rød skjøteledning til 379,-.

Rød utgave står for ca. 95% av salget nå og er den jeg generelt anbefaler.
Betyr dette at man må ha med 2 skjøteledninger? En blå og en rød skjøteledning?

Det stemmer. Det må man med blått sett også om man vil kunne forlenge 16A og 32A 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baldrian

Stoppet nylig på Vassbotn (sydover) sør for Larvik på E18 hvor det er det en offentlig ladestolpe med 16 amp. Schuko samt et rødt stikk, som jeg trodde jeg kunne lade fra. Men det viste seg at dette var 32 amp. 400 V som ikke passer til det på 16 amp. adapteret som fulgte bilen.  Nå vet jeg ikke om det er mange slike ladepunkter i Norge, men jeg lurer på hvorfor Tesla ikke har rødt adapter for 32 amp. når de har det i blått. Man kan jo kjøpe overgang 32 A til 16 A, men da blir jo ladehastigheten halver fra 22 til 11 kw (med dobbeltlader).

jkirkebo

Sitat fra: Baldrian på fredag 01. august 2014, klokken 14:27
Stoppet nylig på Vassbotn (sydover) sør for Larvik på E18 hvor det er det en offentlig ladestolpe med 16 amp. Schuko samt et rødt stikk, som jeg trodde jeg kunne lade fra. Men det viste seg at dette var 32 amp. 400 V som ikke passer til det på 16 amp. adapteret som fulgte bilen.  Nå vet jeg ikke om det er mange slike ladepunkter i Norge, men jeg lurer på hvorfor Tesla ikke har rødt adapter for 32 amp. når de har det i blått. Man kan jo kjøpe overgang 32 A til 16 A, men da blir jo ladehastigheten halver fra 22 til 11 kw (med dobbeltlader).

UMC er begrenset til 16A på 400V, hvis ikke måtte den hatt en mye tykkere kabel. Vil du utnytte 22kW fra 32A 400V stikk må du altså ha en tredjeparts 22kW semiportabel ladekabel. F.eks denne:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baldrian

Kanskje dumt spørsmål (er ikke el-ingeniør), men siden en type2 kabel kan lade med 22 kw, burde vel UMC klare det samme på et TN-nett, siden tykkelsen på disse to kablene er ganske lik. Eller kan man ikke bare ta den Type2 kabel som du har avbildet, og sette på et rødt 400V/32A støpsel i den andre enden?

jkirkebo

Sitat fra: Baldrian på søndag 03. august 2014, klokken 15:34
Kanskje dumt spørsmål (er ikke el-ingeniør), men siden en type2 kabel kan lade med 22 kw, burde vel UMC klare det samme på et TN-nett, siden tykkelsen på disse to kablene er ganske lik. Eller kan man ikke bare ta den Type2 kabel som du har avbildet, og sette på et rødt 400V/32A støpsel i den andre enden?

Jeg har en 22kW Type 2 kabel og den er SVÆRT mye tykkeren enn UMC-kabelen. UMC makser ut på 16A på TN-nett.

Du kan ikke sette et rødt støpsel på en Type 2 kabel, du må ha en boks med elektronikk imellom. F.eks denne:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim L

Står at man slipper justere med det røde settet... At det går automatisk på 16A... Betyr det at med det blå settet kan du lade raskere noen steder ???

jkirkebo

Sitat fra: Kim L på lørdag 04. oktober 2014, klokken 13:16
Står at man slipper justere med det røde settet... At det går automatisk på 16A... Betyr det at med det blå settet kan du lade raskere noen steder ???

I teorien kan du presse deg opp en A eller to enkelte steder ja, uten at sikringen går. Men prøver du å dra f.eks 17A ut av en Garo-sikring på 16A går den i løpet av en time eller to.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim L


ksandal

jeg er ny på dette med lading av Tesla og leser mye her inne.. mye bra stoff og info. Men lurer på om dette fortsatt er et sett som er OK og ha i 2015 og om det dekker mitt behov rundt om kring?
Kunne tenkt meg og kjøpe en litt komplett pakke... da jeg har en tendens til og kjøre steder der ingen skulle tru nokon kunne kjøre :-) og når jeg nå bytter til Tesla om ca 2mnd... :-) vil jeg være som en speider på tur.... klar for det meste :-)
mvh Kjetil

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Ettersom de fleste nå har fått rødt adapter og det har vært stor etterspørsel etter schuko-adapteren med rødt stikk (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html) har jeg nå laget en rød utgave av hele adaptersettet.

Den opprinnelige blå utgaven (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) selges fortsatt.

Adaptersettet inneholder følgende overganger:

Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel

I tillegg medfølger en blå 32A skjøteledning som passer til de to nederste overgangene. Denne leveres i så lang lengde som ønskes.

Fordelen med denne røde utgaven av adaptersettet fremfor den blå er at man ikke trenger å huske på å stille ned ladestrømmen manuelt på de 3 16A adapterne (de tre øverste). Siden det brukes rødt adapter går ladestrømmen automatisk til 16A. Kun ved bruk av 25A adapteren må ladestrømmen justeres manuelt.

Ulempen med denne røde utgaven er at medfølgende skjøteledning kun kan benyttes for 2 av de 6 adapterne (mot 5 av 6 på den blå). Man bør derfor anskaffe rød skjøteledning i tillegg. Denne følger ikke med i settet da dette er hyllevare til rimelig pris mange steder, for eksempel:

Biltema, 10m til 379,- og 25m til 729,-:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-400-V3-fase16-A-35084/

Clas Ohlson, 10m til 499,- og 20m til 799,-:
http://www.clasohlson.com/no/3-fase-kabel/Pr363671000

Det er en forutsetning at man har bestilt og mottatt både blått og rødt adapter fra Tesla for bruk av settet. Alle 16A adapterne er lasket over 2 faser i det røde skjøtestikket slik at man får 16A selv med enkeltlader i bilen.

Pris er kr. 2200,- + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen, inkl. porto. Altså 2600,- med 10m skjøteledning, 2800,- med 15m og så videre. Ønsker man å hente settet selv i Fredrikstad går det fint, da blir prisen 150,- lavere pga. bortfall av porto.

Alle adapterne selges også løst for kr. 350,- pr. stk. om noen bare trenger deler av settet.

Leveringstid er normalt 2 dager til 2 uker. For bestilling send mail til jkirkebo@gmail.com.

Vedlagt to bilder av settet. Merk at man må være registrert og innlogget som bruker for å se bildene. Bildet viser en skjøteledning på 15 meter.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

MrBacardi

Sitat fra: FLK på torsdag 22. januar 2015, klokken 22:44
jeg er ny på dette med lading av Tesla og leser mye her inne.. mye bra stoff og info. Men lurer på om dette fortsatt er et sett som er OK og ha i 2015 og om det dekker mitt behov rundt om kring?
Kunne tenkt meg og kjøpe en litt komplett pakke... da jeg har en tendens til og kjøre steder der ingen skulle tru nokon kunne kjøre :-) og når jeg nå bytter til Tesla om ca 2mnd... :-) vil jeg være som en speider på tur.... klar for det meste :-)
mvh Kjetil

Hvilke adapter endte du opp med, og hvordan har du klart deg det siste året med disse?

Selv fikk jeg nettopp levert disse, jeg ser for meg at de bør dekke mitt behov:

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA