Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptersett til Tesla Model S, rød utgave

Startet av jkirkebo, fredag 11. april 2014, klokken 12:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Ettersom de fleste nå har fått rødt adapter og det har vært stor etterspørsel etter schuko-adapteren med rødt stikk (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html) har jeg nå laget en rød utgave av hele adaptersettet.

Den opprinnelige blå utgaven (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html) selges fortsatt.

Adaptersettet inneholder følgende overganger:

Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel

I tillegg medfølger en blå 32A skjøteledning som passer til de to nederste overgangene. Denne leveres i så lang lengde som ønskes.

Fordelen med denne røde utgaven av adaptersettet fremfor den blå er at man ikke trenger å huske på å stille ned ladestrømmen manuelt på de 3 16A adapterne (de tre øverste). Siden det brukes rødt adapter går ladestrømmen automatisk til 16A. Kun ved bruk av 25A adapteren må ladestrømmen justeres manuelt.

Ulempen med denne røde utgaven er at medfølgende skjøteledning kun kan benyttes for 2 av de 6 adapterne (mot 5 av 6 på den blå). Man bør derfor anskaffe rød skjøteledning i tillegg. Denne følger ikke med i settet da dette er hyllevare til rimelig pris mange steder, for eksempel:

Biltema, 10m til 379,- og 25m til 729,-:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-400-V3-fase16-A-35084/

Clas Ohlson, 10m til 499,- og 20m til 799,-:
http://www.clasohlson.com/no/3-fase-kabel/Pr363671000

Det er en forutsetning at man har bestilt og mottatt både blått og rødt adapter fra Tesla for bruk av settet. Alle 16A adapterne er lasket over 2 faser i det røde skjøtestikket slik at man får 16A selv med enkeltlader i bilen.

Pris er kr. 2200,- + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen, inkl. porto. Altså 2600,- med 10m skjøteledning, 2800,- med 15m og så videre. Ønsker man å hente settet selv i Fredrikstad går det fint, da blir prisen 150,- lavere pga. bortfall av porto.

Alle adapterne selges også løst for kr. 350,- pr. stk. om noen bare trenger deler av settet.

Leveringstid er normalt 2 dager til 2 uker. For bestilling send mail til jkirkebo@gmail.com.

Vedlagt to bilder av settet. Merk at man må være registrert og innlogget som bruker for å se bildene. Bildet viser en skjøteledning på 15 meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tønsberg

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Adaptersettet inneholder følgende overganger:

Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
Er det mulig og få kjøpt ett adapter:
32A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (32A, 7.4KW lading) kort kabel ?
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

jkirkebo

Sitat fra: Tønsberg på mandag 14. april 2014, klokken 11:17
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Adaptersettet inneholder følgende overganger:

Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
Er det mulig og få kjøpt ett adapter:
32A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (32A, 7.4KW lading) kort kabel ?

Nei, det går ikke. Vel, det går, men da får du bare 16A lading. Det må termineres i blått adapter om du ønsker 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tønsberg

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. april 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Tønsberg på mandag 14. april 2014, klokken 11:17
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. april 2014, klokken 12:16
Adaptersettet inneholder følgende overganger:

Schuko til rødt adapter (16A, 3.7kW lading) 133cm kabel
16A 1-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
16A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (16A, 3.7KW lading) kort kabel
32A 3-fase 400V CEE rød til rødt adapter (3x16A, 11kW lading) kort kabel
32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel
25A 1-fase 230V teknisk stikk (komfyrstikk) til blått adapter (25A, 5.75kW lading) 120cm kabel
Er det mulig og få kjøpt ett adapter:
32A 3-fase 230V CEE blå til rødt adapter (32A, 7.4KW lading) kort kabel ?
Nei, det går ikke. Vel, det går, men da får du bare 16A lading. Det må termineres i blått adapter om du ønsker 32A.
OK.
Takk for tilbakemelding.
Kan jo uansett bruke 32A 3-fase 230V CEE blå til blått adapter (32A, 7.4kW lading) kort kabel  :D
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

PaulG

Burde ikke settet bestå av en forlenger ledning basert på 3 fas 400V 32 amp snart?

jkirkebo

Sitat fra: PaulG på mandag 14. april 2014, klokken 19:03
Burde ikke settet bestå av en forlenger ledning basert på 3 fas 400V 32 amp snart?

Nei, en slik blir alt for tung og uhåndterlig siden den må lages av 5G6 kabel. Ikke noe man vil hanskes med til daglig. Bedre med en 3G4 og en 5G2.5.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

#6
Hva er fordelen med det røde settet over det blå? Tenkte jeg skulle bestille med deg nå i forkant av at jeg får bilen, men ble plutselig usikker på om det er blå eller rød jeg burde velge. (Og ja, bestilte begge overgangene ved bestilling av bilen.)

EDIT: Og nå skrev jeg selvfølgelig et innlegg FØR jeg leste den originale posten skikkelig. :P Der står jo fordelen.

Men vil dette si at den røde anbefales over den blå? Må jo ha en ekstra skjøtekabel og da. Er det plass til alle disse overgangene + 2x 15m skjøtekabel på siden bak i bilen?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

jkirkebo

Sitat fra: cstromme på onsdag 16. april 2014, klokken 13:22
Hva er fordelen med det røde settet over det blå? Tenkte jeg skulle bestille med deg nå i forkant av at jeg får bilen, men ble plutselig usikker på om det er blå eller rød jeg burde velge. (Og ja, bestilte begge overgangene ved bestilling av bilen.)

EDIT: Og nå skrev jeg selvfølgelig et innlegg FØR jeg leste den originale posten skikkelig. :P Der står jo fordelen.

Men vil dette si at den røde anbefales over den blå? Må jo ha en ekstra skjøtekabel og da. Er det plass til alle disse overgangene + 2x 15m skjøtekabel på siden bak i bilen?

De to settene gjør akkurat det samme, så om du alltid husker på å sjekke innstilt strømstyrke når du lader et nytt sted gjør det blå akkurat samme jobben og du er ikke like avhengig av rød skjøteledning. Vil du forlenge 400V uttak må du dog alikevel ha en rød skjøteledning, og da er det bedre å velge rød utgave av settet siden du da slipper å tenke på innstilling av ladestrøm på de 3 16A adpterne. Spesielt schuko-adapteren vil nok bli mye brukt, og om bilen da også kjøres av andre kan det være greit med en "idiotsikker" løsning ;)

Hva som er plass til på siden bak vet jeg ikke, har det meste under gulvet selv og kun UMC m/schuko adapter samt Type 2 kabel på venstresiden bak. Jeg tror mange stapper resten i en kasse i "hulen" bak i frunken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

Så hvis jeg kjøper denne (eller den blå), har blå og rød overgang fra Tesla, samt kjøper denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-32a-4m#product

Da har jeg alt jeg trenger til normal bruk i Norge?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

jkirkebo

Sitat fra: cstromme på mandag 21. april 2014, klokken 23:15
Så hvis jeg kjøper denne (eller den blå), har blå og rød overgang fra Tesla, samt kjøper denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-32a-4m#product

Da har jeg alt jeg trenger til normal bruk i Norge?

Da er du rimelig godt dekket hva gjelder treglading og semihurtiglading ja. Noen flere kontakttyper finnes jo, men de er ganske sjeldne i forhold. Husk å kjøpe en rød skjøteledning også om du går for rød utgave av adaptersettet. Biltema har 10m til 379,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Tønsberg

@jkirkebo
Du har ikke vurdert å lage en 32A kabel med en Type 2 ende (til bilen) og en 32A 1-fase CEE ende?
Kabel lengde på 4-6m

Hadde vært en fantastidk kabel å ha i garasjen ;D
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

cra

Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:38
@jkirkebo
Du har ikke vurdert å lage en 32A kabel med en Type 2 ende (til bilen) og en 32A 1-fase CEE ende?
Kabel lengde på 4-6m

Hadde vært en fantastidk kabel å ha i garasjen ;D

Det fulgte da med en slik til bilen?  ;) "Problemet" er at du må ha noe elektronikk der, som på medfølgende UMC ligger i "klumpen" på kabelen. Du kan ikke bare koble til 1-fas/Type-2 kabel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tønsberg

Sitat fra: cra på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:38
@jkirkebo
Du har ikke vurdert å lage en 32A kabel med en Type 2 ende (til bilen) og en 32A 1-fase CEE ende?
Kabel lengde på 4-6m

Hadde vært en fantastidk kabel å ha i garasjen ;D

Det fulgte da med en slik til bilen?  ;) "Problemet" er at du må ha noe elektronikk der, som på medfølgende UMC ligger i "klumpen" på kabelen. Du kan ikke bare koble til 1-fas/Type-2 kabel.
Skjønner  ::)
Har kikket litt etter ekstra UMC kabel til salgs også ;)
Noen som vet hvor mye den koster hos Tesla (Norge)?
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

dotten

Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:35
Sitat fra: cra på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Tønsberg på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:38
@jkirkebo
Du har ikke vurdert å lage en 32A kabel med en Type 2 ende (til bilen) og en 32A 1-fase CEE ende?
Kabel lengde på 4-6m

Hadde vært en fantastidk kabel å ha i garasjen ;D

Det fulgte da med en slik til bilen?  ;) "Problemet" er at du må ha noe elektronikk der, som på medfølgende UMC ligger i "klumpen" på kabelen. Du kan ikke bare koble til 1-fas/Type-2 kabel.
Skjønner  ::)
Har kikket litt etter ekstra UMC kabel til salgs også ;)
Noen som vet hvor mye den koster hos Tesla (Norge)?

Sitter å vurderer ekstra UMC i garage selv.. 4000,- hos tesla.
S85

P85D fra mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA