Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil eller fossil...

Startet av emil, søndag 06. april 2014, klokken 13:43

« forrige - neste »

emil

Elbil eller fossil var valget i går.

Skulle ha en del småkjøring på formiddagen med et lengre stopp uten lademulighet som gikk nesten direkte over i en lengre tur (7mil hver vei) på ettermiddagen/kvelden med usikker lademulighet. Min kjære 2012 Leaf ville aldri klare begge delene i regnvær, full bil på motorvei og vinterdekk.

Valget ble egentlig veldig enkelt: Fossilbilen til småkjøringen mens Leafen ladet seg opp og så tok langturen. 16A lading mens vi gjorde det vi skulle var nok til å komme greit hjem igjen i god fart uten noen som helst form for rekkviddeangst. Hadde vi kunnet stole på at hurtigladeren hos Nissan hadde vært operativ kunne vi nok ha klart oss kun med Leafen, men da vi kjørte innom hang det en lapp om at den var ute av drift.

På turen jeg skal etter påske er det derimot 12mil hver vei iløpet av en ettermiddag uten hurtiglademulighet, så da er det Leafen som tar småkjøringen først før fossilet overtar. Men hadde det bare vært en hurtiglader midtveis jeg kunne stole på hadde fossilet måtte stå den gangen også.

Så her i huset er det liten tvil om at Leaf er bil nummer 1 og 4x4 fossilet er bil nr 2 selv om problemet med å være garantert (hurtig)ladeplass på lengre turer er en begrensning.


Mippen

Slik er det her i huset også. Hadde leafen bare hatt litt lengre rekkevidde hadde jeg klart meg med den. Hvis jeg skal reise på hytten som er 50mil unna, mye fjell og svinger må jeg enten overnatte på veien hvis jeg skal kjøre med el, ta hurtigruten eller kjøre med dieselpurken min. Blir det siste... Hvis jeg kjøper en tesla så...  8) Minuset er hengerfeste, men bruker det bare noen få ganger i året.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

I et slikt tilfelle ville enda en Elbil kommet godt med.

En lader mens du tar småkjøringen, og så bytter du til fulladet bil før langturen. En Elbil nr 2 trenger ikke koste stort mer enn 30-50 000 kr. ( Brukt Classic i god stand )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. april 2014, klokken 07:20
I et slikt tilfelle ville enda en Elbil kommet godt med.

Enda en elbil koster mye mer enn en fossilbil som er nedbetalt for lengst. Når man i tillegg ikke har lademuligheter hjemme og i prinsippet kun parkeringsplass til en bil kan det bli noen utfordringer. En ekstra elbil (annet enn Tesla) hadde ikke hjulpet på de 24 milene jeg skal kjøre på fredag og søndag uten å passere en eneste fungerende operativ hurtiglader...

Så de siste dagene har blitt brukt til service og fiksing av fossilbilen så den forhåpentligvis klarer turen. Jeg kom meg ganske problemfritt til jobb med den i dag, men den trenger litt småting til før jeg føler meg klar. Ja jeg kunne kvittet meg med fossilet og leid/lånt bil ved behov, men skal som oftest ha med bikkja og det er ikke alltid like populært i sånne biler. I tillegg kommer problemer med få bil og bur til å passe hvis det er snakk om tilfeldige lån.

Sitat fra: Mippen på mandag 14. april 2014, klokken 10:56
Slik er det her i huset også. Hadde leafen bare hatt litt lengre rekkevidde hadde jeg klart meg med den. Hvis jeg skal reise på hytten som er 50mil unna, mye fjell og svinger må jeg enten overnatte på veien hvis jeg skal kjøre med el, ta hurtigruten eller kjøre med dieselpurken min. Blir det siste... Hvis jeg kjøper en tesla så...  8) Minuset er hengerfeste, men bruker det bare noen få ganger i året.

Her er hytta kun 4 mil unna så jeg kan fullade på jobb, kjøre hjem (25km) pakke bil og kjøre videre uten større problemer. Men jeg har fortsatt ikke lademulighet på hytta så jeg kan ikke ta mye ekstra kjøring mens jeg er der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA