Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2007 Th!nk

Startet av El rayo, lørdag 10. mars 2007, klokken 01:57

« forrige - neste »

froland

Hei igjen! Tilbake til dieselvarmeren igjen.  Ja det er jo klart mere å ta av (180km) Men det er kanskje det som skal til for at flere får oppfylt sitt behov med lengden. Ser at de opererer med ca 9 mil med elvarme. Da er det ikke så langt unna den gamle med dieselvarmer. Så mitt råd er at de tenker på dette seriøst. Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Laban

Helt enig med elektrolux!
Jeg hater også fast utgifter og synes det hadde vært mye bedre med et valg om å eie eller leie batterier.

Synes forøvrig at den nye Thinken er flott, og kunne tenkt meg en 4 seter. Men synes prisen for en 4 seter med litt ekstrautstyr (ca. 250.000.-) blir i drøyeste laget når batterileie kommer i tillegg.

Skjønner ikke at en bil (uten batterier) som er fritatt alle avgifter kan bli så dyr i utgangspunktet. En ny Volvo S40 uten særlig ekstrautstyr koster i Sverige fra ca. 135.000.- NOK (ekskl. svensk mva),  en liten VW Polo koster fra ca. 70.000.- NOK (ekskl. svensk mva). Begge er ribbet for utstyr og med liten motor, men de er da helt kjørbare!
Er klar over at disse bilene produseres i store volum men det kan neppe tilsvare 3x produksjonskost på Think ?

Hva er det som er så kostbart med den nye Thinken ??? Det meste av utviklingskostnadene tok vel Ford (dagens modell ser temmelig lik ut den de presenterte før Ford trakk seg ut) og da er det produksjonskostnadene som bør utgjøre det mest av prisen - og som sagt: Jeg får det ikke til å rime i det hele tatt i forhold til salgspris uten avgifter for andre biler!

Noen som har en forklaring jeg kan kjøpe  ???

Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lynet

Så vidt jeg husker kostet Think-4 ca 160k inkl. batteri, nå koster Think-5 200k uten batteri!!!
Tar vi da 160k - 70k så kostet Think-4 90k uten batteri.

HVORFOR KOSTER THINK-5 OVER DOBBELT SÅ MYE SOM THINK-4??????

Og hvis jeg kjøper en Think-5 og betaler 12k i året i 5 år =60k, det 6. året går Think konkurs igjen, det 7. året (eller senere) klikker Zebra-batteriet, hvem betaler ett nytt ett da????

Mulig jeg svartmaler litt mye, men å betale 12k i året for å slippe uforutsette utgifter kan også medføre uforutsatte tap.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

trondkl

Her er ein link som tar for seg ein del av desse tinga:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=373279

Då eg kjøpte min P106el ringte eg rundt til forsikringsselskapa for å prøva å få til batteriforsikring utan å lykkast. Kunne godt tenkt meg forsikring på batteri, men maks 250kr pr mnd.
Skulle likt å sett statistikk på kor stor sjangsen er for at batteriet tryner i løpet av td. seks år/ 80000 km. 20%? Nokon betre...


Lynet

Er det noen som vet noe om Zebrabatteriet Think skal bruke, er det standard Z5 eller spesiallaget?
Hva er spenningen og kapasiteten på batteriet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Det var på en måte letter å forstå at prisen på en elbil ble høy når den kunne forklares med dyre batterier.
Men nå står Thinken der og koster 200.000 uten batterier.

Det er vell kanskje ikke det at den er så dyr, men at andre biler som produseres i enorme stykktall i høyt automatiserte fabrikker blir fantastisk billige.

Allikevel vil nok regnestykket for bilhold gå opp i Thinks favør for Asker folk som kjører 12000km i året og må gjennom bomringen og som trenger 2 biler, og for alle andre med tilsvarende behov.
For ikke å snakke om lov til å kjøre i Elbil feltet.  :)

Og det beste av alt: Det er bra for miljø samme hvilke argumenter en har for å kjøre Elbil.
Så jeg har ikke dårlig samvittighet selv om det var dette med bruk av Elbil felt som fikk meg til å kjøpe.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Vi har jo smertelig erfart hvor sårbare NiCd batteriene kan være, samtidig som vi vet at riktig brukt/rikelig med vannservice så holder de lenger enn lovet.

Føler at Think her spiller på gammel historikk og frykt for problemer.

Så vidt jeg har forstått så er Zebra batteriene usedvanlig robuste, så jeg oppfatter det som at Think her tar seg betalt for en risk som faktisk ikke er tilstede....

Men det er mulig jeg har oppfattet feil  :-\
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

rojohan

Sitat fra: cra på torsdag 15. mars 2007, klokken 10:11
Batterier er vel så vidt jeg vet (tror?) noe mer "skjøre" enn motorer, i alle fall hvis man bruker dem "feil". Bruker du en motor feil ryker den også. Du skal ikke kjøre mange meter etter at oljelampa kommer på før du har en reparasjon i 10k+++ klasensen.

Å betale 1000 kr/mnd kan virke "uhørt", men batteriene ER oppgitt med en noenlunde gitt levetid +/- en del. Man kan jo velge å kjøpe batteripakken og ta kostnaden ved evt skifte selv. Så kan man evt. sette 1000 kr på en konto hver måned fram til det ryker. Ryker det tidlig har man gjort en dårlig deal, ryker det sent har men gjortl en god.

Selv er jeg ikke tilhenger av uforutsette utgifter, så alle utgifter jeg kan forutse er "velkomne". Deet er lotteriaspektet i det hele som kunne fått meg til å velge å la Aurskog ta risken. 1000 kr i mpneden har jeg ikke noe problem med. Valget står på om jeg skal gi dem tilAurskog, eller om jeg skal passe på dem selv i banken.


No er det ikkje 1000,- det er snakk om, men 975,- + moms......noko som blir 1219,- pr. mnd.

Griffel

#23
Dersom det er slik at batteriene ville være fritatt for moms dersom de er med i prisen på bilen, men er momsbelagt dersom de leases høres ikke dette med leasing ut til å være noen smart løsning. Batteriene blir jo i såfall automatisk 25% dyrere. Kan dette være riktig??? ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 15. mars 2007, klokken 10:11
Man kan jo velge å kjøpe batteripakken
Kan man det? Jeg finner ikke det alternativet eller pris på hjemmesiden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

rojohan

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. mars 2007, klokken 22:39
Sitat fra: cra på torsdag 15. mars 2007, klokken 10:11
Man kan jo velge å kjøpe batteripakken
Kan man det? Jeg finner ikke det alternativet eller pris på hjemmesiden.

Dinside.no har fått opplyst at det er mulig å kjøpe batteripakken

Sitat fra: http://www.dinside.no/php/art.php?id=372904Vi spurte også Think Global om det er mulig å kutte ut mobilitetsgarantien, og i stedet kjøpe batteripakken. Think kunne bekrefte at dette er mulig, men vet foreløpig ikke hva det vil koste. I tillegg er det altså uklart hva som skjer den dagen batteriet sier takk for seg.

Sitat fra: www.dinside.noThink: Glemte å informere om moms

LINK ---> http://www.dinside.no/php/art.php?id=373693

El rayo

Fikk brosjyre i dag, den oppgitte rekkevidden på 180 km er etter amerikansk FUDS standard. Europeisk IEC standard gir 170 km rekkevidde og EU UDC 203 km (bykjøring). Med varmeapparatet på oppgis rekkevidden til 90 km etter FUDS standard.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Det vil jo si at Webasto blir et "must" her i Norge for å oppnå en grei rekkevidde (hvis varmeapparatet halverer rekkevidden  ???) og like greit å tilby dette som standard.

Hvis man velger å kjøpe batteriet (+40.000 ?) uten "garanti" synes jeg at en 4 seter som da vil komme på nærmere 300.000.- med tilleggsutsyr blir en drøy pris å betale for å være miljøvennlig (selv om man får visse fordeler som el-bil kjører).

Har fortsatt store problemer med å skjønne at prisen for en ny Think skal være så høy. Blir neppe en "allemannsbil" med denne prisen, noe vi kanskje skal være glad for (har hatt mange diskusjoner med flere "ikke el-bil kjørere" om at alle fordelene med el-bil må forsvinne hvis det blir for mange av dem)
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Sitat fra: Laban på onsdag 28. mars 2007, klokken 23:28
Det vil jo si at Webasto blir et "must"

Vil påstå at en dieseldreven Webasto er et must uansett. Det finnes ikke dyrere måte å varme bilen enn på energi ladet inn på skrøpelige batterier for så å bli svidd av til oppvarming av kupeen.

Strøm inn og ut av batteriet enten det brukes til framdrift eller oppvarming sliter på batteriet, og tar en med denne kostnaden blir det enkelt å innse at en dieseldreven Webasto som bruker avgiftsfri diesel eller bio drivstoff er et lurt valg.

Nei la strømmen brukes til framdrift.

Et annet moment er sikkerheten. Vi har historien om bilen som gikk lens for strøm og ble stående langs landeveien med små barn i bilen. Da er det trygt å ha et varmeapperat som fortsatt virker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Var en tur på fabrikken i går. Maste om prøvetur som jeg har sendt ønske om på skjema på hjemmesiden deres. Det er mer enn 1000 - tusen - personer som vil prøvekjøre nye Th!nk så langt! Observerte flere biler der med skilter på.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA