Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til deg som vurderer å starte en ny tråd

Startet av hma, torsdag 03. april 2014, klokken 12:25

« forrige - neste »

hma

Kjøreregler

- Før en ny tråd startes skal man bruke søkefunksjonen og lete etter eksisterende emner som er dekkende.

- Om dét du vil formidle er helt unikt, dvs ikke omtalt eller diskutert tidligere, kan du lage en ny tråd.

- Sjekk at du poster til riktig seksjon. Innenfor Tesla finnes flere seksjoner som "Bestilling og levering" og "Lading av Tesla". Andre populære seksjoner utenfor Tesla er "Elbilen i Samfunnet", "Norsk Elbilforenings oppgaver" og "Kjøp og Salg".

- Oppdager man dobbeltposter eller poster som ligger i feil seksjon, melder du i fra via knappen "Meld i fra til Moderator". Fint om det vedlegges link eller info til ny foreslått tråd eller seksjon.

/Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

laumb

Prøv også å bruke quote/siter-funksjonen med omhu.
Skal du svare på et innlegg direkte over ditt eget så trenger du ikke å sitere.
Når du siterer er det hensiktsmessig å fjerne irrelevante/gamle quoter fra innlegget du siterer.

sn0le

@laumb:
Og ønsker man å vise hvem man svarer til så kan man gjøre det på denne måten. :)
Har sett tråder der man må scrolle vettet av seg fordi folk siterer lange innlegg for å legge til en kort kommentar. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

laumb


MyTess

Noen tråder kan meg god grunn gjerne stenges også. Tråder med flere tusen innlegg frister ikke å begynne på engang.

bosse

Er dette regler eller informasjon/oppfordringer til nye brukere? Det er en forskjell, og det er vel først og fremst sistnevnte vi har manglet.

Jeg har vært usikker på dette med regler helt siden en eller annen fyr kom inn her og sa at regelbrytere måtte utestenges fra forumet, mens de eneste reglene jeg fant var Lars som henviste til Kardemommeloven.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

hma

#6
Sitat fra: bosse på fredag 04. april 2014, klokken 03:23
Er dette regler eller informasjon/oppfordringer til nye brukere?
Litt begge deler eller en slags "best practice".
Jeg foreslår at man "etterstreber" på samme måte som man forholder seg til regler i trafikken :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Tai

Personlig synes jeg alle disse reglene gjør forumet mindre tilgjengelig.  Tipper det fins folk som leser forumet og har et spørsmål men tar ikke sjansen fordi de er redd for å spørre om noe som er spurt om tidligere. Og da er forumpolitiet kjapt ute med å kommentere og moderere.

Noen steder er informasjonen inne i en tråd som er omfattende,  det er  ikke alltid like gøy å lese hundrevis av poster. Men slike tråder vil eksistere når populære emner blir diskutert.

Jeg synes at det var en bra ide å lage underforum for Tesla,  men når man skal ha regler for hva man kan spørre om, qoutes,   hva man kan skrive og hvor lange tråder skal være gjør man forumet mindre tilgjengelig og mindre interessant Å lese.  Du kunne like gjerne hatt et oppslagsverk.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tai

Med all respekt,  dette er jo ikke et oppslagsverk.  Det er et forum hvor vi diskuterer elbiler.  Begrenser vi folks mulighet til å poste ved å lesse dem ned med regler blir tilveksten av nye medlemmer begrenset. Og vi mister fort eksisterende medlemmer.

Hvis det et så enkelt som du skriver  å søke opp informasjon her så burde da folk få litt friere tøyler. Klart vi skal ikke ha haug med dobbelt poster men man må jo få spørre spørsmål eller kaste inn en smiley eller to ;).

Forumet har fungert glimrende og med tilveksten av underforum blitt enda bedre.  Ingen grunn til å ha en haug med regler om posting.  Sunn fornuft holder lenge.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Mhal

Synes ikke regelen med søk først spør etterpå er veldig vanskelig.

cra

Når det gjelder regelen om søk først spør etterpå så er ikke det annet enn sunn fornuft og vanlig folkeskikk, men som Sven-Erik sier er mange for late til å søke.  >:(  Når det er sagt så vet jeg av erfaring at det ikke alltid er like lett å finne det man søker etter (selv om andre kanskje svarer og har funnet akkurat det man selv søkte etter), men man må i alle fall prøve.

Angående oppslagsverk så har vi alle en jobb å gjøre med å få den "statiske" informasjonen inn i elbilwiki. Der er det ingen diskusjoner, og den som bare trenger å vite hva slags vindisviskerblader eller bremseklosser som passer, eller trenger en steg-for-steg oppskrift på hvordan man monterer mer lys i frunken vil lettere kunne finne det der. Så kan evt. artiklene i wiki inneholde linker til tråder i forumet, slik at man lett kan hoppe til forumet hvis man trenger å spørreom noe, eller ønsker å se hva som har vært diskutert. Spesielt nyttig for temaer som ikke har vært diskutert på en stund, og som derfor ha havnet langt nede på trådlista i forumet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tai

Sitat fra: Mhal på fredag 04. april 2014, klokken 14:03
Synes ikke regelen med søk først spør etterpå er veldig vanskelig.

Nå er det ikke dette jeg mener er vanskelig, men leser man her i tråden ønsker folk å begrense hva som blir skrevet, hvor mye som blir skrevet og hvor det blir skrevet. Jeg tror nykommere til forumet kan la være å poste i frykt for at de blir irettesatt av forumets medlemmer eller moderatorere. Det har allerede skjedd etpar ganger at folk har postet et spørsmål eller diskutert et emne og blitt småsurt irettesatt av andre som mener de er enten off topic eller burde ha letet etter svar på spørsmålet sitt først. Noe de kanskje faktisk har. Det synes jeg er trist og unødvendig.

Jeg vil heller ha en litt fri modell med for mange poster enn en veldig strukturert modell med få poster. Slik det er nå vegrer jeg meg nesten for å poste noe her inne.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

hma

Problemstillingene, spørsmålene og informasjonen man ønsker å dele må naturligvis flyte fritt, så lenge man opptrer respektfult overfor hverandre.

Skal man ta opp kjente tema, enten det er luftfjæring eller lading med type2-kontakt, medfører det ingen ulempe å bruke en allerede eksisterende tråd, selv som den er hundere sider lang.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

bosse

Enig med Tai. Jeg synes dere begynner i feil ende. Start med opplysning og informasjon, uten å dra inn ord som regler og nulltoleranse.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

tormodl

#14
Støtter moderatorane fullt ut her - synest det er fornuftige køyrereglar dei forslår.

Synest ikkje det er mykje forlangt av den som vil starta ein ny tråd at vedkommande må gjera litt innsats for å sjekka om det finst ein tråd om emnet frå før - og ser heller ikkje at det er eit problem at ein lang tråd blir lengre.
Det blir bare enno meir uoversiktleg om me skal ha f.eks. 20 forskjellige trådar om kvart emne.

Det er heller ikkje så vanskeleg å bruka nokon sekund på å vurdera kva for eit delforum som passar best.
Og fornuftig bruk av quote-/sitat-funksjon gjer det jo bare mykje enklare å lesa innlegga enn hvis det er f.eks. 4-5 sitat-nivå.

Før moderatorane og admin tok tak for ein måneds tid sidan eller så synest eg det var tendensar til "anarki".
Innføringa av fleire delforum er synest eg også har vore veldig positivt.

Så moderatorar Robin og Håkon + admin Lars , stå på - de har gjort og gjer ein kjempejobb, tusen takk for innsatsen !!  :D
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA