Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av elbiler.

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 05. november 2008, klokken 12:04

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Tenkte vi skulle lage en liten serie med brukertester av elbiler.

Vi trenger da noen frivillige til å teste forskjellige elbiler, skrive litt om bruker-erfaringer fra bilene,ta noen bilder, og deretter enten sende til meg: lars@elbil.no eller legge ut her på forumet, slik at andre kan komme med kommentarer etc, før jeg legger det ut på hovedsidene til elbil.no, som en endelig artikkel.

Fokuset bør være på bruk og egenskaper rettet mot førstegangskjøperen av elbil,  der vi tester elbilen, på elbilens premisser. DVS. at vi ikke skal ha "Vi kjører rally med elbil, og ser hvor håpløst dette er ..", men tester ut ifra elbilen som hverdagsbilen, til/fra jobb, barnehage og trening.

Vi trenger da minst en test av hver elbil, men kan også ta 2 av hver bil.

Noen som tar har skriverkløe og tar utfordringen?

Da har vi følgende påmeldte foreløpig:

Gammel-Thinken: Cra og HHF .
Saxo:
106:
Buddy:
Ny-Think:
Reva:
Ford-Pickup:
Rav4:
Berlingo/Partner
Renault Clio
Renault Kangoo
Golf City Stromer
Andre?:



Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Jeg kan godt tenke meg å skrive litt om hvordan det er å ha hatt en think i snart tre år, hva vi bruker den til, hva vi ikke kan bruke den til, hva vi opplever som positivt og negativt og litt slikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Jeg tar gjerne for meg Porsche 911 EL og Tesla om de bare blir stilt til rådighet  ;D

Kan godt bidra med litt både fra P106 og fra Think, men det er definitivt andre som kan mer enn meg om begge biltypene ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: HHF på onsdag 05. november 2008, klokken 12:24
Kan godt bidra med litt både fra P106 og fra Think, men det er definitivt andre som kan mer enn meg om begge biltypene ...

Poenget er ikke å kunne alt om bilene, men å kjenne dem, og  å fortelle om bilene i praktisk bruk, gjerne krydret med LITT bruker-tips, men jeg tenkte vi ikke skulle være for tekniske....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

El rayo

Har du glemt Berlingo og Partner?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: El rayo på onsdag 05. november 2008, klokken 22:16
Har du glemt Berlingo og Partner?
Neida..... eh jo da, men lagt til nå...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

corvette

Er ny elbilbruker og kan gjerne skrive litt om mine erfaringer med 2008 Thinken min, bare gi beskjed!

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

El rayo

Uttales "O" (ikke null) "eks".

Fikk anledning til å prøvesitte konseptet Ox i går. God plass i baksetet selv med førersetet i bakerste stilling. Lang vandring på justeringen av førersetet fram og tilbake, vil tro at førere fra 1,4 meter til 2 meter vil finne en komfortabel kjørestilling, som lagres i den personlige modulen (erstatter tenningsnøkkelen) på størrelse med en minnepenn.

Hver passasjerplass har egen skjerm med tilgang til internett  og ellers alt du måtte ønske (og ting mange ikke har tenkt var mulig).

Med bakseter med nakkestøtter mister den hele glassdøra bak noe av funksjonaliteten fra City; man ser ikke bakstøtfangeren på Ox. Hint til Think: ryggekamera. Skjermen til føreren kan endres fra å vise instrumenter til å vise bildet fra ryggekameraet når bilen settes i revers.

Uvant med glasstak over hodet, men med dagens teknologi med LCD-glass med varierende "sotingsgrad" er problemet med bakerovn-kupe eliminert.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Hva skjer med testskriveriene? Jeg har jo sendt inn et lite bidrag, men ser ikke noe skje ... ? Er det noe jeg ikke finner?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Gaute

Saxo 2002

Hei!  Vi er fremdeles den lykkelige eier av en saxo som ble kjøpt brukt importert i november 2002.  Den stod da på en km stand på 500km, og jeg gav kr. 115000 for den ferdig importert. I tillegg kom vinterhjul og understellsbehandling.  Bilen står pr i dag på en km.stand på 98600.
For å begyne med karosseri.  Det kan virke som om denne bilen har vært gjennom zinkbehandling, for det er ikke rust i den enda, noe som jeg kan se på de litt eldre saxoene.  Angående frontlykter - glasset kan lett sprekke hvis man ikke børster bort snø fra lyktene før lyset tennes.  Dette har skjedd for meg, og jeg har sett det på mange andre biler også uavhengig av merke. 
Angående bakaksling.  Jeg har skiftet bakaksling, og fikk en brukt aksling fra en bensinbil.  Jeg kjører fremdeles med den, men den er for svak for vekta i elbilen.  Jeg kommer trolig til å sende originalakslingen til Danmark for overhaling.  Tips til de som ikke har fått problem med slark i lagrene på bilen. Sett på en smørenippel på hver side, og press inn fett 2 -3 ganger i året. (Samme prinsipp som pakkboksen i en båt) Det er nemmelig fukt som gjør at lagrene ryker.  Dette er tips fra Citroen mekaniker.
Disse bilene er det vanlig at et hjullager eller en oppheng/ styrekule må skiftes på, men det er ikke et stort problem.  Den er enkel i forstillinga, så vanligvis er det bare å justerer spissinga etter en slik jobb.
Det anbefales å sjekke med jevne mellomrom at motor sitter fast. Jeg opplevde at den begynte å løsne, med det som konsekvens at jeg måtte skifte en drivaksel.  Boltene til min motor er nå satt inn med loctaite.  Vet at en annen saxo eier var ute for det samme, men det ble oppdaget på et tidligere stadium.
Når det gjelder kjørestil, så gikk det en stund at vi kunne kjøre hardt, men så ble vi smertelig klar over at det er best både for bil og eier å stort sett kjøre med nåla i grønt felt.  Da bilen var kjørt ca 40000 km hadde vi slitt ut kullbørster to tre ganger, og fikk skadet kommentatoren.  Til tross for at Sigmund i Drammen anbefalte ny motor, ble kommentatoren bare slipt litt med smergelpapir på det lokale Citroen verkstedet. De fikk bilen igang igjen, og senere har den fungert. Minuset var at nå måtte vi skifte børster hver 5000 km. Det gledelige nå er at med fin kjøring over tid så er vi nå kommet opp i et skift intervall på 20000 km.
Angående batterier, jeg har de originale og de holder bra. Det er nå med et par  pluss grader i lufta ikke problemer med å kjøre en 8 - 9 mil på en lading.  Vi prøver å unngå klattlading, kjører batteriene ned til  45% eller lavere og lader til topp som oftest. Det hender og så at bilen blir kjørt helt tom, som regel ved et uhell. Vi har vært heldige så langt og bilen har tålt det.
Ved vårt bruk går bilen lett 6 - 12 mil daglig når den blir brukt. Dette grunna at en av oss har et stykke arbeidsvei, og det blir helst saxoen som blir brukt. Det som er viktig er å følge opp vannsevice på ca 3 - 4000 km og følge med på at børstene ikke blir for mye slitt( Det er slitemerke på de originale).  Har opplevd at sirkulasjonspumpe har tatt kvelden, men den er enkel å skifte. (service intervall på 20000km)  Videre har vi som enkelte andre på forumet opplevd at vi har fått brudd på ladekabel like ved knekkpunkter i begge ender. Det er bare å være litt elektriker så er det enkelt å fikse.  Siste feil som kan nevnes er at lampa for elektrisk feil lyser. Vi kan ikke finne feilen, og bilen går like godt.  Slik har det vært nå i snart halvannet år. Før dette lyste den litt periodevis.
Til tross for feilene som er nevnt ovenfor er bilen driftsikker nå når jeg har lært den å kjenne.  Nå har jeg begynt å foreta en del service selv og da ble den billig i drift.  Børsteskift er ikke billig på verksted, men det er til å leve med når du kan gjøre det selv.  Bremser er kurant å skifte selv hvis man kjenner jobben.
Vi er summasumarum godt fornøyd med bilen.  De kilometrene som jeg nå får ut av batteriene må betraktes som ren bonus, for nå har de levert den kjørelengde som var forespeilt. Vi er godt fornøyd med bilen som fireseter, samt at du har mulighet til å flexe med å legge ned seterygg.
Det som jeg ser på som en uleme er at motor er likestrømsmotor og underdimmensjonert.  Den har nok krefter, men den tåler ikke å bli kjørt hardt over tid - bare en kort akselerasjon en sjelden gang.  Her er nok vekselstrømsmotoren i thinken bedre, men de har andre problemer.
Rådet er, har du en slik bil - bruk den.  Vår bil ligger på 15000 - 17000 km i året, og vi satser på å kjøre bilen så lenge den går. Så får vi ta stilling til problemer når de dukker opp.

Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Veldig bra artikkel.

Skal montrere smørenippler på egne biler så snart jeg finner ut nøyaktig hvor. Kanskje du kunne lagt ut et bildet av dine?

Ellers er min erfaring at en trygt kan kjøre vannpumpa 25000 km. Så sparer en et skift pr/100000 km
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gaute

Hei!  Angående smøreniplene, så har jeg ikke selv fått montert det, så jeg kan ikke si noe sikkert, men jeg skal prøve å sjekke mer ut.  Det firmaet som overhaler bakaksler i Danmark holder til på heia melom Thisted og Hanstholm.  Bjarne Thorup Autokomponenter De overhaler visst nok opp i 500 aksler i året.    Jeg har hørt via vårt lokle Citren verksted at de i Danmark monterer smørrenipler i forbindelse med jobben de gør.  http://www.oilfiltercaps.com/ er hjemmesida. Her finner du etter litt leting et avsnitt om overhaling av bakaksler.

Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Sitat fra: Gaute på tirsdag 10. mars 2009, klokken 20:41
http://www.oilfiltercaps.com/
Det tror jeg er de dårligste websidene jeg noen sinne har vært borti. Kryptiske linker og håpløs scrolling. 
Og i tillegg var de helt døde i Firefox, flaggene for å velge språk funket ikke (for meg). 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. mars 2009, klokken 08:45
Veldig bra artikkel.
Skal montrere smørenippler på egne biler så snart jeg finner ut nøyaktig hvor. Kanskje du kunne lagt ut et bildet av dine?
Ellers er min erfaring at en trygt kan kjøre vannpumpa 25000 km. Så sparer en et skift pr/100000 km

Helt enig. Bra innlegg.

Det kan forøvrig nevnes at dersom man har en "nyere" versjon elektronikkasse så vil temp føleren i kassa avslutte lading dersom pumpa svikter. Ser man på kassen så står det en merkelapp med diverse tall på. Let etter Y1000, Y2000, Y3000 eller Y4000.
Dersom det er er en av de to siste sifrene som vises, så har man sensoren på plass i boksen. Disse dukket opp rundt 2001.
Har man versjon Y1000 MÅ man bytte sirkpumpe før den stopper -originalt 20 000 km, men som Elektrolux sier så holder de vanligvis 25 000 km. Om Y2000 har sensor eller ikke er jeg usikker på.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA