Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OVMS i Ampera

Startet av sjokomelk, torsdag 27. mars 2014, klokken 22:07

« forrige - neste »

sjokomelk

Jeg har akkurat bestilt meg en OVMS-modul jeg tenkte jeg skulle putte i Amperaen. Er det noen andre der ute som har noen erfaringer her?

Ser det har vært litt snakk i i-MiEV-forumet, så jeg skal pløye meg gjennom det ihvertfall. :)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

thorlar

Jeg har vært på nippet til å bestille tidligere, men droppet det pga litt usikkerhet om hvor mye funkjonalitet som kan hentes ut. Har man kontakt med bilen når den står parkert, uten lading? Eller bare når den lades?

App´en ligger forsåvidt klar på iPhonen min, så...
Håper du holder oss andre informert!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

sjokomelk

Da var modulen kommet i hus, og montert i bilen.

Først måtte jeg oppdatere firmware, og så var det bare å sette inn SIM-kort og plugge den inn i OBD2-kontakten under dashbordet.
Alle innstillinger ble sendt til enheten via SMS.
Etter litt banning for at batteristatus ikke dukket opp, ble det gjort et forsøk med "helpdesktrisket" (ta ut ledningen og sette inn igjen  :)) og da kom all info opp.

Så nå ser jeg batteristatus, spenning og strøm på ladingen, temperaturer og lokasjonen til bilen.

Enn så lenge kan man kun hente ut info, men det er utvikling underveis slik at vi kan starte bilen på samme måte som amerikanerene kan via OnStar på Volt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Så langt har ting fungert veldig bra. Men det er antageligvis en bug på rekkevidden i app'en. Der står det nå 39km, mens bilen sier 60km. Mistenker at det er en feil med miles/kilometer. 39 miles er 62,8km.

GSM-antenna fungerer overraskende bra. Parkerte i St. Olav P-hus i Stavanger i går, og der hadde jeg ikke dekning på iPhonen min. Men når jeg kom ut og forsøkte å koble meg opp mot bilen, så hadde den signal og oppdaterte meg på ladestatus  ;D

Jeg har limt fast GSM-antenna øverst til venstre i frontruta, og lagt kabelen bak dekselet på A-stolpen. GPS-antenna har jeg lagt på dashbordet, med kabelen liggende nedi "sprekken" oppå dashbordet.
Så begge ledningene kommer ut ved sikringsboksen på vesntre side av dashbordet. Jeg skal få ledningene inn her, og henge opp selve OVMS-modulen med borrelås under dashbordet. Da er det kun GPS-antenna man vil legge merke til. GSM-antenna må du vite at er der for å legge merke til.

Bilder kommer om litt  :)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Da kommer det litt bilder  :)

Bilde 0617 er av GSM-antenna.
Bilde 0619 er GPS-antenna på dashbordet. Ledningen er lagt nedi sprekken.
Bilde 0620 viser hvor ledningen til GPS kommer ut, og den til GSM ligger under gummipakningen til døra.
Bilde 0621 viser selve OVMS-modulen koblet til. For øyeblikket ligger den bare pent på gulvet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

svingen

Sitat fra: sjokomelk på mandag 21. april 2014, klokken 15:22
Så langt har ting fungert veldig bra. Men det er antageligvis en bug på rekkevidden i app'en. Der står det nå 39km, mens bilen sier 60km. Mistenker at det er en feil med miles/kilometer. 39 miles er 62,8km.

GSM-antenna fungerer overraskende bra. Parkerte i St. Olav P-hus i Stavanger i går, og der hadde jeg ikke dekning på iPhonen min. Men når jeg kom ut og forsøkte å koble meg opp mot bilen, så hadde den signal og oppdaterte meg på ladestatus  ;D

Jeg har limt fast GSM-antenna øverst til venstre i frontruta, og lagt kabelen bak dekselet på A-stolpen. GPS-antenna har jeg lagt på dashbordet, med kabelen liggende nedi "sprekken" oppå dashbordet.
Så begge ledningene kommer ut ved sikringsboksen på vesntre side av dashbordet. Jeg skal få ledningene inn her, og henge opp selve OVMS-modulen med borrelås under dashbordet. Da er det kun GPS-antenna man vil legge merke til. GSM-antenna må du vite at er der for å legge merke til.

Bilder kommer om litt  :)


Hvis du går inn på setup og så "parameters" så ser du om det står M eller K på,kan endre på den der.
går ut i fra du har sendt noe som (det her er til Miev siden MI) kanskje ikke fått med den k`en?

SMS: MODULE BilID K SMSIP MI
BilID = Den id som er definert på http://openvehicles.com/
K = Kilometer
SMSIP = Varsel både via SMS og IP / App
MI = Miev
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sjokomelk

Sitat fra: svingen på tirsdag 22. april 2014, klokken 22:17
Hvis du går inn på setup og så "parameters" så ser du om det står M eller K på,kan endre på den der.
går ut i fra du har sendt noe som (det her er til Miev siden MI) kanskje ikke fått med den k`en?

SMS: MODULE BilID K SMSIP MI
BilID = Den id som er definert på http://openvehicles.com/
K = Kilometer
SMSIP = Varsel både via SMS og IP / App
MI = Miev

Den står til K for kilometer og VA for Volt/Ampera. Selv nå når rekkevidden i bilen sier 78km, så sier OVMS 39km. Tror ikke den klarer å hente ut data om estimert rekkevidde fra bilen. Det ligger nok bare et fast tall på 100% batteri = 39km, og så jobber den seg opp og ned fra det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

svingen

Hva er det som er korrekt da?
hva er faktisk rekevide?  :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

thorlar

På min Ampera var rekkevidden estimert til 61 km i dag morges. Temperaturen lå helt nede på 4 grader da jeg startet hjemme i Nittedal i dag. Estimert rekkevidde refererer jo mye til sist kjørte tur, dvs fra Oslo sentrum og hjem i går (mye oppover), under litt mer sommerlig temperatur. På vanlige sommerdager ligger estimat på 75 - 80 km. Synes bilens estimater er ganske presise, så jeg håper dette lar seg ordne...

På tross av litt feilvisning som sjokomelk rapporterer om, kan dette bli interessant! Her blir det nok OVMS på meg også!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

sjokomelk

Måtte plugge ut OVMS-modulen i går, og etter det sa den baree 37km rekkevidde på 100% batteri, mens bilen selv mente at 71km var rett.

Jeg fikk dette til svar av Mark Webb-Johnson som har utviklet mesteparten av OVMS:

"I think the range given is just an estimate based on SOC.

With the latest code, the initial calculation is based on 35km. But, the code tries to see what is the furthest you have driven on battery and auto-adjusts the range appropriately.

Regards, Mark."

Så jeg får bare følge med om OVMS begynner å bli mer og mer i synk med det bilen sier etterhvert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

svingen

må vel være en grunn til det er lagt inn 35km?
hvis det er helt feil er det sikkert mulig og endre på det,siden den basere seg på SOC så skal jo det refkletere bilen vil jeg tro.
man har ideal range og estimate range, det er mulig og endre på ting slik som trillingen er estimate range fjernet siste 10% slik att den alltid sier faktisk rekkevide man kommer (skill pada kommer når man har 10% igjen så får ikke brukt hele batteriet) går sikkert og endre kode slik att man er litt mere opptimistisk på en range :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sjokomelk

Det kan også være at OVMS ser på hvor langt jeg kjører før jeg lader. For jeg har 39km til jobb, og der setter jeg alltid bilen på lading. Og dette står for 95% av kjøringen min.

Spennende om thorlar også skaffer seg OVMS, så vi er flere som høster erfaringer.

Har lest litt på det tyske Ampera/Volt-forumet, men det har ikke vært så mye matnyttig å hente der.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Sprint

Hvordan har dette fungert for dere til nå? Jeg har selv skaffet meg en Ampera, og synes dette ser veldig interessant ut. Rapporterer modulen posisjon på bilen slik at man kan spore den i sanntid på f.eks. Google Maps? :)
2014 Opel Ampera

sjokomelk

Jeg er kjempefornøyd så langt. Er jo bare litt fancy overvåking av bilen inntil noen klarer å utvide funksjonaliteten, men det er greit nok for meg.
Du tracker bilens GPS-posisjon live. App'en har innebygd kart og viser bilens posisjon, retning og hastighet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Sprint

Sitat fra: sjokomelk på mandag 14. juli 2014, klokken 20:04
Jeg er kjempefornøyd så langt. Er jo bare litt fancy overvåking av bilen inntil noen klarer å utvide funksjonaliteten, men det er greit nok for meg.
Du tracker bilens GPS-posisjon live. App'en har innebygd kart og viser bilens posisjon, retning og hastighet.

Tror jeg må gå til innkjøp av en slik en, hvor kjøpte du din? :)
Finnes det app til Android også?
Ser at amerikanerne kan sende GPS destinasjoner til sine Volt fra f.eks. Google Maps via OnStar. Er det noe som også kan se ut til å komme til OVMS?
Har du fått noen nye spennende funksjoner etter de første postene dine som kan være verdt å dele med oss? :)
2014 Opel Ampera

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA