Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart skal alle kunne hurtiglade - uansett

Startet av #fryden, fredag 21. mars 2014, klokken 08:52

« forrige - neste »

#fryden

Dagens definitive gladnyhet: Hurtigladeoperatører tvinges til å åpne for alle! Drop-in-betaling blir minimumsløsning.

http://www.elbil.no/elbiler/1257-snart-skal-alle-kunne-hurtiglade-uansett
2023 Tesla Model Y LR, norgesfargen - hvit (kjøpt 14.03.23)
2016 Citroën Berlingo Electrique, mørk grå metallic (kjøpt 02.06.22)
2022 BMW i4 M50 Supercharged, med alt - Sanremo Green (solgt 12.05.23)
2020 Skoda Citigo-e Style, blå metallic (solgt 12.07.2022)
2016 TMX 90D, blå metallic (solgt 07.05.2021
2016 TMS 90D, rød metallic (solgt 31.10.2019)
2014 TMS 85, mørk blå metallic (solgt 21.09.16)
2014 VW e-up! hvit (solgt 20.6.14)

Råde

Noen som vet hva som skjedde med dette? Grønn Kontakt har sms - hurra! Men...
e-Golf | X75D

Leon

Er vel flere som har sms-løsning, noen tar kort, og noen er gratis. Så vidt meg bekjent er det ingen som ikke har en mulighet for tilfeldig lading nå, men skal langt fra påberope meg den fullstendige oversikten...  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

sven erik

om man ikke har  norsk mobil får man ikke ladet

Leon

Elbilforeningen gjorde en god jobb med å tvinge gjennom kravet om at operatørene måtte kunne tilby tilfeldig lading for å få støtte fra Transnova våren 2014. Viser til sitat fra lenken referert i første innlegg i denne tråden:

"Vi skal samarbeide med operatørene der det er naturlig, men vi nøler heller ikke med å stille tydelige krav til dem på vegne av elbilistene, sier Sletvold."

Dessverre har det vært en aktør som har forsøkt å omgå dette kravet med å sette en hinsides høy pris for enkeltlading. Først til 500 kr, og etter litt fram og tilbake er prisen nå 240 kr for å ta i bruk en av laderne deres. Dette har de fått mye kritikk for her på forumet, i både gamle og nye tråder, med det har ikke vært vilje til å lytte til brukerne og forandre denne politikken.

Nå har dette firmaet, som pt har 4 aktive ladedestinasjoner, gått ut med en plan om 388 ladedestinasjoner i løpet av 2016-2018, med tydelig lobbyvirksomhet ovenfor Enova om støtte, samtidig som Enovas plan om støtte til nye ladestasjoner vel må sies å være relativt dårlig sett i forhold til den kraftige økningen i elbilparken som forventes framover. Ref: http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3569-kan-knapt-kalles-en-strategi. Sett i lys av dette mener jeg det blir ekstra viktig at disse 100 ladestasjonene kommer flest mulig elbilister til gode!

Mitt spørsmål til Elbilforeningen blir da: Kunne dere tenke dere å fronte et ønske fra elbilistene om at det ikke bare bør være et krav om mulighet for tilfeldig lading, men at dette også skal kunne være mulig til en nogenlunde akseptabel pris? Ikke mot enkeltselskaper spesielt, men mot uakseptabel prising av enkeltlading generelt. Et eksempel kan være at det skal være mulig å lade i 20 minutter for maksimalt 100 kr, for å få støtte. Dette er fremdeles en pris som er det dobbelt av hva det koster å lade på flesteparten av hurtigladerne som eksisterer i Norge i dag, og gjør det fremdeles mulig for ulike aktører å ha forskjellig prispolitikk.

Det er flott med flere aktører på lademarkedet, det styrker konkurransen, også det at de har forskjellige priser og rabattsystemer. Mitt poeng er imidlertid at med en begrenset statlig støtte bør denne komme flest mulig av elbilistene til gode. Det er imidlertid de færreste elbilister som lader så ofte at de vil komme økonomisk gunstig ut at et årsabonnement til 3-4000 kr eller mer, tilsvarende 60-80 hurtigladinger per år med prisene for enkeltlading hos de største aktørene.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

sølv-pilen

Å bruke tid som måleenhet for masse fungerer ikke. Skal en definere en maks pris så må det være på grunnlag av masse og ikke tid.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Leon

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 09:58
Å bruke tid som måleenhet for masse fungerer ikke. Skal en definere en maks pris så må det være på grunnlag av masse og ikke tid.

Tror kampen om en akseptabel ladepris for enkeltlading er mye viktigere. Det har også langt større støtte blant elbilister flest enn ønsket om pris per kWt eller fastpris, framfor pris for tida du okkuperer laderen. Ref Emne:Spør Arctic Roads og Emne: Problem med fri bruk?.

Sist nevnte har også den store ulempen at hurtigladere lett blir brukt mye lenger enn det egentlig er behov for, siden de siste kWt'ene for å fylle opp batteriet tar veldig lang til. Ønsker du å ha 100% lading ved avgang neste morgen, kan du i prinsippet bruke hurtigladeren som gratis parkeringsplass over natta...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

3irikur

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 09:58
Å bruke tid som måleenhet for masse fungerer ikke. Skal en definere en maks pris så må det være på grunnlag av masse og ikke tid.

Jeg mener at man ikke betaler for strømmen, man betaler for muligheten til å kapre en hurtiglader for å få strømmen så raskt som mulig. Man betaler altså for tiden man har ved laderen.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Leon

Mitt innlegg på denne tråden hadde jeg faktisk glemt...

Sendte det videre til elbilforeningen som en epost, og tar sjansen på å vise svaret jeg fikk tilbake fra elbilforeningen i starten av Juli her:

"Hei!

Takk for epost. Jeg står ved det jeg har sagt, selv om jeg er i ferd med å slutte i elbilforeningen  for å gå over til ladeindustrien. Jeg er rimelig sikker på at resten av de ansatte ved kontoret rasler med sablene etter å kjempe denne saken.

Utfordringen er at Trasnova er lagt ned og at det er vanskelig så stille krav til det som er tildelt. Lettere blir det dessverre ikke med den kommende ENOVA-støtten. ENOVA har etter det vi vet vist nok ikke anledning til å stille slike krav. Dog er det jo lov å sette dette på dagsorden og se hva man kan få ut av dette.

Setter Christina som er generalsekretær på kopi, hun vil sikkert sette dette på gjøremålslisten når sommerferien hennes er over.

Med elektrisk hilsen
Snorre Sletvold"


Så da fikk jeg en påminnelse om å purre opp om elbilforeningen har hatt, eller vil ha noen innspill ovenfor Enova om å knytte ladestøtte til akseptable priser for enkeltlading! :)

Vet ikke når neste tildeling skal være, men vil anta at det begynner å haste...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA