Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige bremser

Startet av Lokführer, søndag 16. mars 2014, klokken 18:58

« forrige - neste »

TeslaK

Testet å trykke inn bremsen i park og den går ikke an å trykke helt ned heldigvis. Bremsene mine fungerer utmerket foreløpig. Eneste forskjellen ift. leafen er at de hviner i begynnelsen og kan henge litt på vinteren. De som opplever feil bør definitivt be Tesla fikse!
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

Testet min nå og pedalen synker helt til bunns. Bremsene later til å fungere greit når det er tørt, men på vått/slapseføre går det noen sekunder før det er noen særlig effekt. Kan til en viss grad kompenseres ved å trykke hardere, men om man er uforberedt oppleves det som om man omtrent ikke har bremser. Kjører man noen minutter før neste oppbremsing slik at skiver og klosser blir kalde og våte på nytt skjer det samme igjen.

Bør jeg være bekymret?

Bowers

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. mars 2014, klokken 08:21
Testet min nå og pedalen synker helt til bunns. Bremsene later til å fungere greit når det er tørt, men på vått/slapseføre går det noen sekunder før det er noen særlig effekt. Kan til en viss grad kompenseres ved å trykke hardere, men om man er uforberedt oppleves det som om man omtrent ikke har bremser. Kjører man noen minutter før neste oppbremsing slik at skiver og klosser blir kalde og våte på nytt skjer det samme igjen.

Bør jeg være bekymret?


Ja, utvilsomt. Synker pedalen til bunns og man ikke har bremseeffekt på en bil på over 2 tonn så spiller det ingen rolle hva årsaken er. Bilen er farlig å benytte frem til produsenten har utbedret problemet permanent.

snurrehue

Sitat fra: Brede på søndag 23. mars 2014, klokken 20:04
I dag ble min samboers bestefar påkjørt bakfra av en Tesla.
Sjåføren hevdet at han ikke hadde bremsekraft og ikke hadde sjans til å stanse.

Som jeg skrev tidligere i en annen trå: dette er faktisk en veldig sikkerhetsrisiko, og MÅ medføre en recall fra Tesla. Det er fullstendig uholdbart, uansett bilmerke, med upålitelige bremser. En Model S er en bil på over 2 tonn, og vil utløse store krefter i et sammenstøt. Denne gang var det en bil som tydeligvis, om han som kjørte Teslaen snakker sant, hadde sviktende bremser. Neste gang kan det være en mor med barnevogn i et gangfelt som blir påkjørt.

Bremsene MÅ fungere til enhver tid. Et ufravikelig krav.

Olatho

#34
Ser ut som dette nå har blitt en større sak.

http://www.greencarreports.com/news/1091002_life-with-tesla-model-s-is-pedal-placement-a-safety-hazard

[Edit:]
Om ikke dette er en annen sak, da.  Uansett en god ting å vite om.

Brede


BMW850

Sitat fra: Olatho på tirsdag 25. mars 2014, klokken 08:43
Ser ut som dette nå har blitt en større sak.

http://www.greencarreports.com/news/1091002_life-with-tesla-model-s-is-pedal-placement-a-safety-hazard

Han fyren her hadde jo bare store bein. Hadde ingenting med ikke fungerende bremser å gjøre denne gangen ihvertfall ;)

"In a nutshell, I inadvertently pressed both the brake and accelerator pedals at the same time. Quickly realizing my mistake, I was able to stab only the brake pedal on the second try, and stop the car in the nick of time.
I have big feet, size 13. I was wearing clunky winter boots. The Tesla's brake and "gas" pedals are close together."
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. mars 2014, klokken 08:21
Testet min nå og pedalen synker helt til bunns. Bremsene later til å fungere greit når det er tørt, men på vått/slapseføre går det noen sekunder før det er noen særlig effekt. Kan til en viss grad kompenseres ved å trykke hardere, men om man er uforberedt oppleves det som om man omtrent ikke har bremser. Kjører man noen minutter før neste oppbremsing slik at skiver og klosser blir kalde og våte på nytt skjer det samme igjen.

Bør jeg være bekymret?

Har akkurat lik opplevelse som dette. Trykker inn pedalen, og den stopper ganske fort, for så å synke inn. Litt usikker på om man etter det har full bremseeffekt eller ikke. Når det er tørt og fint så har jeg ihvertfall kunnet bremse hardt. Ellers så har jeg flere ganger hatt midlertidig bortfall av bremseeffekt på vått føre, noe som ikke er Tesla spesifikt, men likevel skuffende dårlig design på en såpass ny bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sisc1337

Sitat fra: Rio på søndag 16. mars 2014, klokken 22:20
Sitat fra: Kjelli på søndag 16. mars 2014, klokken 21:33
Rio: kan du forklare?. Vakuum og bremseffekt ser jeg ikke sammenhengen mellom.

Og ja, det er fordømt vanskelig å beskrive vakum, for alt av "høyt" og "lavt" kan misforstås! :D

Sitat fra: Rio på søndag 16. mars 2014, klokken 22:20
Sitat fra: Kjelli på søndag 16. mars 2014, klokken 21:33
Rio: kan du forklare?. Vakuum og bremseffekt ser jeg ikke sammenhengen mellom.

Og ja, det er fordømt vanskelig å beskrive vakum, for alt av "høyt" og "lavt" kan misforstås! :D

Å forklare vakuum er egentlig ganske lett. Absolutt vakuum er det laveste man kan oppnå som oppgis i 0 barA (a står for absolutt trykk, og her er 0 det laveste skalaen går til). Normalt sett så ligger atmosfæretrykket nede på havnivå rundt 1 barA. (1 barA mer enn vakuum som er 0 barA)

Det er kun når vi måler vakuum vi trenger å bruke betegnelsen barA. Normalt sett f.eks når vi måler dekktrykk på hjulene våres, så måler vi i barG (g står for gauge). En slik trykkmåling setter 0-punktet på atmosfæretrykket der vi befinner oss. Dvs at 1 barA = ca 0barG alt etter hvor mange meter du er over havet, temperatur etc. Så til lavere trykket blir, jo nærmere er du absolutt vakuum, og til høyere trykket er, jo lenger vekke er du ifra absolutt vakuum.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

BMW850

Spørsmålet jeg stiller meg er følgende: Vi, eller iallefall dere som har fått bilen, burde ikke bremsene være idiotsikre? Generelt lite bruk av bremseklosser mot skiver på grunn av regen-funksjonen. Dette gjør at bremseeffekt i enkelte situasjoner er dårlig eller fraværende i korte øyeblikk. Av og til er ett kort øyeblikk alt vi har for å avverge en katastrofe. Vi kan si at ja, de fleste bremser fungerer dårlig når bilen er nyvasket eller har stått ute en ukes tid i vinterhalvåret for eksempel. Må bare pumpe litt så blir det bra. Eller vente til batteriet har fått temperatur og regen-bremsingen fungerer. Men jeg har inntrykk av at når det gjelder bremsene på Model S så snakker vi om noe annet enn bare å slipe av litt lett overflaterust de første 20 meterne du kjører. Bremsene SKAL virke hver gang, uansett om det er du eller oldemora di som kjører. Så dersom dette viser seg å være ett problem, noe det kan se ut til, har Tesla en jobb å gjøre!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

D.O

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:08
Sitat fra: Muffinman på mandag 24. mars 2014, klokken 08:21
Testet min nå og pedalen synker helt til bunns. Bremsene later til å fungere greit når det er tørt, men på vått/slapseføre går det noen sekunder før det er noen særlig effekt. Kan til en viss grad kompenseres ved å trykke hardere, men om man er uforberedt oppleves det som om man omtrent ikke har bremser. Kjører man noen minutter før neste oppbremsing slik at skiver og klosser blir kalde og våte på nytt skjer det samme igjen.

Bør jeg være bekymret?

Har akkurat lik opplevelse som dette. Trykker inn pedalen, og den stopper ganske fort, for så å synke inn. Litt usikker på om man etter det har full bremseeffekt eller ikke. Når det er tørt og fint så har jeg ihvertfall kunnet bremse hardt. Ellers så har jeg flere ganger hatt midlertidig bortfall av bremseeffekt på vått føre, noe som ikke er Tesla spesifikt, men likevel skuffende dårlig design på en såpass ny bil.
Samme her. Pedal synker inn, er lenge siden jeg la merke til dette. Men har ikke opplevd bremsesvikt. Men her for noen dager siden hadde vi vind og snø (har hatt nesten null snø i vinter) og da tok ikke bremsene som de normalt gjør, men ble som om man kjører ut fra en vaskehall. Ubehagelig.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Sitat fra: D.O på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:12
Men her for noen dager siden hadde vi vind og snø (har hatt nesten null snø i vinter) og da tok ikke bremsene som de normalt gjør, men ble som om man kjører ut fra en vaskehall. Ubehagelig.
Ja, det er ubehagelig og faktisk skremmende om man ikke er forberedt. Som jeg skrev tidligere, man kan kompensere for det meste ved å trykke mye hardere på pedalen men det er jo ikke en god løsning. Ved vedvarende kjøring i under slike forhold gjenoppstår problemet etter bare 4-5 minutter hvis bremsene ikke brukes. Dermed kan det neppe være at bremsene brukes så lite være årsaken - man kjører jo ofte minst så lenge med en "vanlig" bil også uten at dette skjer.

Jeg tror løsningen kan være skiver med drenering, bremseskjold eller klosser med andre egenskaper - eller kombinasjoner av disse. VW hadde en recall for noe lignende på slutten av 90-tallet og løste det med kombinasjonen skjold og andre klosser.

Batteritralla

At bremser har dårligere funksjon når skiver er full av vann/saltlake/slaps mm er en velkjent problemstilling på mange bilmerker. Noen modeller har implementert en form for "wipe" fungsjon, der det opprettes litt trykk i systemet med jevne mellomrom. Jeg kan ikke si noe om hvor ofte og hvor mye, eller kriteriene for fungsjonen.

Men oppsummert så generere dette nok friksjon og varme til at belegget på skivene som fører til dårlig bremsekraft "dunster bort".

Uten å bagatellisere dette, for så vidt velkjente fenomenet, så er jeg MYE mer bekymret over det som det virker som flere her på dette forum kan bekrefte- at pedalen siger til bunn om man opprettholder trykk på den over relativt kort tid.

Om min bil gjør dette når jeg skal hente den ut om kort tid - så kommer jeg faktisk ikke til å ta den med meg.

Greit at Tesla er et innovativt produkt, og Bil 2.0 - men denne form for fungsjonalitet forstår jeg ikke hensikten med, og er i tillegg 100% sikker på at Biltilsynet IKKE godkjenner om de blir gjort oppmerksom på det!

Kan noen fortelle meg at det ikke er sant, at pedalen ikke siger i gulvet om man opprettholder trykk på den i for eksempel 10 sekunder?

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

snoopy2005

Bremsene blir jo aldri brukt! Det bygger seg opp
Noe som alle burde gjøre, er å bremse litt! Har merket at bremseeffekten svekkes med tiden!
Starter dagen med en fin nedoverbakke og gir litt ekstra gass på toppen, vipper girspaken i N og bremser ned hele bakken! Kjenner enormt stor forskjell på start av bakken og i bunn av bakken! bremsene er friske og klar for tur! Noe jeg også praktiserer er å bruke parkeringsbremsen mens jeg kjører! Slake nedoverbakker trykker jeg og holder inne P knappen og "rengjør" parkeringsbremsen! (Gjør ikke det hver dag, men prøver å gjøre det noen ganger når det regner.)

Bremseflatene mine er blanke og fine, og jeg har gode bremser alltid! Rotorene der i mot, ruster som bare det >:(
Y, 3 og en KIA SOUL EV

odokka

Nå sitter jeg i et telefonmøte...men dette skal jeg jaggu sjekke umiddelbart etterpå. Så langt (har bare hatt bilen noen få dager), syntes jeg bremsene har vært helt ok. Jeg bruker de svært lite, men dog - de har vært brukt. Men å holde pedalen inne har jeg neppe gjort...du verden hvis dette stemmer!

O.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA