Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige bremser

Startet av Lokführer, søndag 16. mars 2014, klokken 18:58

« forrige - neste »

trygvelo

Egentlig mye mer riktig bremsefølelse enn mange andre biler, det er atskillig lettere å dosere riktig.

Brede

I dag ble min samboers bestefar påkjørt bakfra av en Tesla.
Sjåføren hevdet at han ikke hadde bremsekraft og ikke hadde sjans til å stanse.

Jeg tar forbehold om unøyaktige opplysninger da jeg fikk høre det i en rask telefonsamtale, men litt bekymringsfullt..

frskby

Jeg synes selv bremsene mine er dårlige. Etter vask er de ganske fraværende en stund. Må da foreta en rekke "bråbremser" før de begynner å ta litt igjen.
Skal tas opp når jeg skal inn i starten av måneden for å fikse andre ting...
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sn0le

@Brede:
Høres ikke bra ut. Men her må vel Tesla kunne hente ut data fra bilen?
De bør kunne se om bremsepedal ble trykket inn, og om bilen faktisk bremset.
Samt bilder av skiver for å se om de var rustet mye.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Nuvolari

Sitat fra: Lokführer på søndag 16. mars 2014, klokken 18:58
Jeg begynner å lure på om det er, og alltid har vært, dårlige bremser på bilen min Tesla.
Bremsepedalen er på ingen måte fast på samme måte som på andre biler med store bremser.
Bremseeffekten er jeg ikke imponert over heller.
Kan det være noe som ikke stemmer med min bil?
Hvordan føles bremsepedalen deres ut?

Har akkurat det samme. Bremsene føles dårlige og jeg må trykke hardt for effekt. I tillegg siger bremsepedalen inn hvis jeg holder trykket på pedalen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

gbzdoc

#21
Dersom man er usikker på om bremsene er i orden er det helt klart bedre å la Tesla se på det en gang for mye enn en gang for lite.

Men at de ikke hugger til ved minste berøring av bremsen er normalt, selv om nyere familiebiler i mange tilfeller bremser svært kraftig selv ved lett trykk på pedalen. Model S er laget med hovedfokus på sportslighet, og mindre fokus på "søndagsskjøring". Til sportslig kjøring er de veldig bra.

Lokführer

Av sportslige og reinspikka sportsbiler jeg har kjørt, så har bremsene ikke hatt slik slapp pedal som Teslaen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

TeslaSvein63

Sitat Nuvolari:
"Har akkurat det samme. Bremsene føles dårlige og jeg må trykke hardt for effekt. I tillegg siger bremsepedalen inn hvis jeg holder trykket på pedalen"

Jeg har akkurat det samme på min, men synes ikke bremsene er dårlige selv om de er annerledes og krever mer kraft en min gamle mercedes, men når de er våte merker jeg stor forskjell. Imidlertid er jeg urolig over det fenomenet som Nuvolari skriver om. På en vanlig bil er dette en vanlig test for å sjekke om bremsene er i orden og ta trykkprøve på bremserørene. Dette er jo en vanlig test man tar på verksteder og biltilsyn og i egenøyemed. Pedalen skal ikke svikte og synke innover når man trykker hardt på den. Da er det normalt kjøreforbud på en bil, hvis det skjer. Det gjør den på min bil og det tar bare ca 4 sekunder før den når bunnen. Bare prøv alle sammen.  Jeg har demonstrert dette for Tesla på Skøyen og de ble overasket. De testet dette på flere biler de hadde inne med samme resultat og kunne ikke si noe annet en at det var som det skulle være. Synes det er litt rart, for biltilsynet om 4 år vill ikke synes det, om ikke det skulle komme noen sær spesifikasjoner for Tesla da. Har gått "tom" for pedal ett par ganger når man står og venter på rødt lys i nedoverbakke. Anbefaler alle til å teste dette på Teslaene sine. Gå ut, "start" opp bilen og trå hardt på bremsepedalen. Finn ut hva som skjer.    :-\

Batteritralla

Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 23. mars 2014, klokken 20:50
Sitat Nuvolari:
"Har akkurat det samme. Bremsene føles dårlige og jeg må trykke hardt for effekt. I tillegg siger bremsepedalen inn hvis jeg holder trykket på pedalen"

Jeg har akkurat det samme på min, men synes ikke bremsene er dårlige selv om de er annerledes og krever mer kraft en min gamle mercedes, men når de er våte merker jeg stor forskjell. Imidlertid er jeg urolig over det fenomenet som Nuvolari skriver om. På en vanlig bil er dette en vanlig test for å sjekke om bremsene er i orden og ta trykkprøve på bremserørene. Dette er jo en vanlig test man tar på verksteder og biltilsyn og i egenøyemed. Pedalen skal ikke svikte og synke innover når man trykker hardt på den. Da er det normalt kjøreforbud på en bil, hvis det skjer. Det gjør den på min bil og det tar bare ca 4 sekunder før den når bunnen. Bare prøv alle sammen.  Jeg har demonstrert dette for Tesla på Skøyen og de ble overasket. De testet dette på flere biler de hadde inne med samme resultat og kunne ikke si noe annet en at det var som det skulle være. Synes det er litt rart, for biltilsynet om 4 år vill ikke synes det, om ikke det skulle komme noen sær spesifikasjoner for Tesla da. Har gått "tom" for pedal ett par ganger når man står og venter på rødt lys i nedoverbakke. Anbefaler alle til å teste dette på Teslaene sine. Gå ut, "start" opp bilen og trå hardt på bremsepedalen. Finn ut hva som skjer.    :-\

Hvis dette stemmer for alle model S blir jeg MEGET bekymret.

Om pedal siger/går i gulvet så vil dette føre til umiddelbar klipping av skilter av biltilsynet om det avdekkes under kontroll.

Dette kan vel ikke stemme???
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

TeslaSvein63

Ut å prøv selv. Det er ikke sikkert det er slik som vi tror eller går ut i fra med tanke på bremsene på vanlig bil. Det er bare en smule forunderlig. 

OddB

Ved evt. krise., husk at du har "håndbrekk" dvs hold inne P-knappen mens bilen er i fart.  Bremser moderat ned til ca 5kmt før den låser hjulene.  Lurt å prøve ut før det blir alvor. .
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

runekm

Hadde det ikke vært mulig for Tesla å lage en fallback-løsning for bremsene i software, slik at bilen aktivt bruker batteriet og elmotoren til å bremse bilen, dersom den registrerer for lav bremseeffekt fra de vanlige bremsene? Ville ikke dette vært mulig - eller er det bare jeg som kan for lite om elmotorer?

Gressvikingen

Jeg har så langt ikke opplevd dårlige bremser, men det er ikke uvanlig - uavhengig av bilmerke - at bremsene kan virke dårlig etter vask og i pøsende regnvær.
Hvis det skulle være noe spesielt med Tesla'n må det være ett eller annet med bremseforsterkeren som jo er skrudd sammen på en annen måte enn for oljesugende biler.
Kaliper og annet er jo av renomert opprinnelse.
P85D"+"

Brede

Sitat fra: sn0le på søndag 23. mars 2014, klokken 20:26
@Brede:
Høres ikke bra ut. Men her må vel Tesla kunne hente ut data fra bilen?
De bør kunne se om bremsepedal ble trykket inn, og om bilen faktisk bremset.
Samt bilder av skiver for å se om de var rustet mye.

Enig.
Jeg hadde definitivt tatt kontakt med Tesla og forhørt meg om hva slags informasjon de kunne lest ut av bilen dersom det var meg som havnet i en slik situasjon.

Må innrømme at jeg tester bremsen litt ekstra når jeg kjører nå, og dama nekter å kjøre bilen.....  :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA