Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årlig totalt strømforbruk på TMS

Startet av Longice, lørdag 15. mars 2014, klokken 21:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Longice på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:44
Tja, jeg kjørte vel ca 20.000km med den forrige bilen, så regner med det blir ca det samme med teslaen. Har en egen 32A kurs på jobb, som jeg kan bruke den tiden bilen står parkert på kontoret.

Snakket med en kar i styret idag, ang. det med prisingen. Han påsto de hadde tatt målinger på en Leaf som gjør at de kan forsvare 30kr dagen som et utgangspunkt det første året. Deretter vil de nedjustere hvis det viser seg å være for mye. Snakket med Leaf føreren også, han lader jo til og med på jobben, og den bilen er heller ikke tilkoblet hver eneste dag. Forstå det den som vil. Jeg gjør ikke det.
El-bil førere, hold dere unna Bjørnhein Borettslag!
Fortalte du han hva bilen bruker per km og hvor mange km du er nødt til å kjøre for å bruke strøm for 30,- per dag? De må ha målt en kurs med belysning eller noe :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Longice

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:48
Sitat fra: Longice på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:44
Tja, jeg kjørte vel ca 20.000km med den forrige bilen, så regner med det blir ca det samme med teslaen. Har en egen 32A kurs på jobb, som jeg kan bruke den tiden bilen står parkert på kontoret.

Snakket med en kar i styret idag, ang. det med prisingen. Han påsto de hadde tatt målinger på en Leaf som gjør at de kan forsvare 30kr dagen som et utgangspunkt det første året. Deretter vil de nedjustere hvis det viser seg å være for mye. Snakket med Leaf føreren også, han lader jo til og med på jobben, og den bilen er heller ikke tilkoblet hver eneste dag. Forstå det den som vil. Jeg gjør ikke det.
El-bil førere, hold dere unna Bjørnhein Borettslag!
Fortalte du han hva bilen bruker per km og hvor mange km du er nødt til å kjøre for å bruke strøm for 30,- per dag? De må ha målt en kurs med belysning eller noe :)

Ja jeg sa de måtte ha regnet noe feil. Men det var som å snakke til en vegg. Håpløst. Får bare se hvordan dette utvikler seg.

Amoss

Sitat fra: Longice på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:44
Snakket med en kar i styret idag, ang. det med prisingen. Han påsto de hadde tatt målinger på en Leaf som gjør at de kan forsvare 30kr dagen som et utgangspunkt det første året. Deretter vil de nedjustere hvis det viser seg å være for mye.

Si til dem at det er greit, dersom de også går med på å tilbakebetale (med renter!) det du har betalt for mye når dette første året har gått og de har fått konstatert at det er alt for mye... :)
Model S 85D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#33
Sitat fra: Longice på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:44
... Han påsto de hadde tatt målinger på en Leaf som gjør at de kan forsvare 30kr dagen som et utgangspunkt det første året. ...

Jeg kjører Leaf 30.000km i året, har 55km hver vei til jobb og 3 undersjøiske tunneler hver vei med som er -200/-130/-230 m/u havet og bratte stigninger (Dvs noe utfordrende topografi). Har et årsgjennomsnitt på 170w/km => 5100kWh i året => 13,972 kW i døgnet => 582 W i timen. Omtrent det samme som varmekablene på badet koster meg i året. Hvis de har målt med en Leaf så har de beregnet en med 30.000km årlig kjørelengde og en strømpris på 2kr/kWh - det virker ikke særlig realistisk.

Hvis jeg hadde hatt en TMS med 30.000km i året og brukte varmeapparatet flittig ville jeg antakeligvis fått et årsforbruk på 220W/km (har lånt TMS og testet min daglige t/r distanse om vinteren). Dette ville gitt et gjennomsnittsforbruk på 18,08kW i døgnet. For 30 kr døgnet og en høy pris på 1 kr/kWh ville dette tilsvart en årlig kjørelengde på 49.770km med TMS.

Edit: endret x kW i timen til x W i timen. Takk for korreksjon bb :)

bb

Sitat fra: Finnøy på torsdag 20. mars 2014, klokken 00:23
13,972 kW i døgnet => 582 kW i timen.
Du mener vel 582 W i timen?

Du som har 55 km hver vei til jobb er nok godt over snittet vil jeg tippe. Oslo - Lillestrøm/Asker/Nordstrand er ca. 15-20 km. Men til tross for din lange kjørelengde så blir det fortsatt langt under 30 kr dagen.

Mulig de har tenkt at 30 kr dagen er det som er realistisk kostnad for bensin/diesel?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: Finnøy på torsdag 20. mars 2014, klokken 00:23
Hvis de har målt med en Leaf så har de beregnet en med 30.000km årlig kjørelengde og en strømpris på 2kr/kWh - det virker ikke særlig realistisk.

Høres mest ut som om "noen" har husket litt feil, og at det var snakk om 30 kr. uka, ikke dagen :p
Model S 85D

bb

Nå har jeg fått svar fra borettslaget vårt. Det skal settes opp fem ladepunkter i parkeringshuset. Disse blir reserverte plasser. Jeg skal få en av dem. Styret funderte en stund på om de skulle sette opp måler og sende regning eller om de skulle ta en fast sum. De kom fram til å ta 200 kr ekstra per måned for disse plassene. Det utgjør ca. 7 kr per dag.

Denne summen er ikke helt tilfeldig. Styret har vært i kontakt med elbilforeningen. De har blant annet anbefalt 200 kr per måned. De har også påstått at Tesla/elbiler krever 32 A ladestrøm. Det sistnevnte stusser jeg litt over. Jeg prøvde å fortelle en av styremedlemmene at Tesla fint klarer seg med 10 eller 16 A. Det gjør andre elbiler også. Men jeg skal ikke klage på at jeg får 32 A helt for meg selv i garasjen :P I dag får jeg bare 13 A. Jeg har prøvd 16 A med Kirkebøs adapter. Da gikk sikringa.

Det blir satt opp 230 V 32 A enfas Type 2. Så langt har jeg sett et par Leafer og ingen andre Teslaer der. Hvordan skal Leafene få ladet på Type 2? Må de ha en overgang?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

#37
Sitat fra: bb på søndag 06. april 2014, klokken 12:12
I dag får jeg bare 13 A. Jeg har prøvd 16 A med Kirkebøs adapter. Da gikk sikringa.

Det blir satt opp 230 V 32 A enfas Type 2. Så langt har jeg sett et par Leafer og ingen andre Teslaer der. Hvordan skal Leafene få ladet på Type 2? Må de ha en overgang?

Om sikringen gikk er nok kursen sikret med 13A eller 15A. Det har blitt ganske vanlig de siste årene pga. nye forskrifter.

Leafene trenger en Type 2 til Type 1 kabel. Kan f.eks bestilles hos Grønn Kontakt.

Nye Leafer kan også lades med 32A om man bestiller den opsjonen, så at de har falt ned på enfase 32A synes jeg er et godt valg.mEr det nok kapasitet på inntaket koster det ikke mye ekstra. Kun litt tykkere kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. april 2014, klokken 12:21
Nye Leafer kan også lades med 32A om man bestiller den opsjonen, så at de har falt ned på enfase 32A synes jeg er et godt valg.mEr det nok kapasitet på inntaket koster det ikke mye ekstra. Kun litt tykkere kabler.
Alternativet var å sette opp ti plasser med 16 A. Men det så ut som at det per i dag bare var behov for maks fem plasser. Hvis det om et par år blir behov for flere elbilplasser så må i så fall kapasiteten på inntaket økes. Og det skulle visstnok være veldig dyrt.

Per i dag lader jeg på uttak beregnet motorvarmer. Den står på hele døgnet. Om et par måneder skal den kun ha strøm et par timer om morgenen. Når alle fem elbilplasser er opptatt og noen andre skaffer seg elbil, så får de problemer med å lade hjemme.

Så for min del hadde det holdt fint med 16 A. Da kunne vi fått ti plasser. Og mange av Leafene som står her har kanskje ikke mulighet til å utnytte 32 A engang. Men men, vi får se hvordan det går med årene.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

janmb

Til dette borettslaget som tar blodpris foreslår jeg følgende:

La den ene triptelleren være i fred en god stund slik at den samler opp et litt større antall km.

Vis dem deretter dette som underlag for faktisk forbruk. Burde være en rimelig udiskutabel faktakilde skulle man tro. Om de mukker må du bare være litt tøffere med de - styret skal tjene beboerne, ikke motsatt, de får lønn for det, så KREV at de blir med og ser på tallene dine.

Gjennomsnittlig forbruk over f.eks 1000-2000 km burde jo være et rimelig solid tall å gå ut ifra, eventuelt med noen få prosent påslag for å være konservativ.

200 kr/mnd høres derimot langt mer fornuftig ut, hvertfall om man ikke har tilgang på mer enn 13A. Med 1x240x32A type 2 er kanskje 200 litt lite for de som kjøres mest og lader mye hjemme, men selv der bommer man jo ikke mye.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Dersom de er lure så legger de opp plassene med 32A slik at det kan stå to biler pr plass. Da kan man entten dele på en ladeplass ved å bli inbyrdes enige om at man bytter bil som lades når sånn-og-sånn, eller man kan enkelt splitte opp 32A i 2x16A, slik at to kan lade samtidig. Uansett er det ingen bakdel om man kan lade på 32A ved behov, selv om man kanskje bare lader på 16A til vanlig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pej

#41
2013, kun Leaf, 2014, Leaf og Tesla. Kjørt 3000km pr måned, ladet litt borte, men mest hjemme. Jeg fyrer kun med strøm, så det man kan se er at oppvarming er det som gir markant økning. Ikke en elbil som ruller 2-3´km pr måned.

Den grønne søylen er 2014.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

kristmara

Dette er jo litt gøy å regne på :)
Vi har to biler som lader fra samme kurs og har forsikret dem for tilsammen 36000 km. Vi lader nok ikke mer enn ca. 75 % hjemme. Med å anta forbruk på 0,25 kW/km og strømpris på 0,75 kr/kW ender jeg på ca 14 kr dagen. Jeg kunne betalt 20 kr dagen for å få denne strømmen siden jeg hadde godtatt å betale som om jeg hadde ladet alt hjemme, men dette er jo et temmelig høyt forbruk og ikke vanlig på steder som er så tett befolket at de har borettslag :)
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA