Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årlig totalt strømforbruk på TMS

Startet av Longice, lørdag 15. mars 2014, klokken 21:09

« forrige - neste »

frekri

Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

jkirkebo

Sitat fra: frekri på mandag 17. mars 2014, klokken 00:55
Koster ca. 1 kr per kwh inkl. nettleie.

Med eller uten fastbeløpet? Fastbeløpet er uinteressant i sammenligningen, det må man betale uansett. Marginalkostnaden er det man må regne på, altså variabel kostnad på strøm og nettleie. Da havner nok de aller fleste godt under 1,- pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. mars 2014, klokken 00:16
Sitat fra: Longice på lørdag 15. mars 2014, klokken 22:00
Har vurdert en strømmåler, men siden de ikke er interessert i å bruke tid på avregning til hver beboer så ble det ingen. Kanskje jeg skal revurdere likevel, kan jo være noe å vise til når året er omme.

Hvor mye tid kan det ta å lese av en måler 1 gang i året og gjøre en avregning...
Man bør nok lese av hver måned. Hvis man leser av årlig vil strømleverandøren bruke en forbruksprofil tilpasset bolig der forbruket på vinteren (og også prisen) er vesentlig høyere enn sommeren. For lading av elbil vil nok forbruket på vinteren være litt høyere per km, men bruksmønsteret vil kanskje være forskjellig (f.eks. at man kjører mer på sommeren).

Vårt borettslag skal enten sette opp måler eller ta en fast sum for de som lader med elbil. Jeg tror en fast sum er bedre. Egne målere vil kreve mer administrasjon og koste mer for styret. Men jeg frykter at borettslaget i ren uvitenhet kommer til å sette det faste månedsbeløpet altfor høyt. Slik som det er nevnt her, 30 kr per dag, er jo altfor høyt.

Nå er det jo slik at alle parkeringsplasser har motorvarmer. Og den er innbakt i prisen. Så hvis elbileierne skal betale for ladestrøm så burde vi i så fall trekkes fra for motorvarmestrøm.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

janmb

Har mye samme problemstilling i mitt borettslag Bjørn.

Betaler fra før 200 kr/mnd for garasjeplass, hvorav nesten alt dekker strøm.

For å hindre masse misforstått misunnelse og forskjellsbehandlingsmas ble jeg og styret raskt enige om å sette opp en uformell måler hos meg slik at jeg kan betale mitt forbruk til borettslaget - men det er vi selvsagt også enige om at min faste strømleie faller bort i sin helhet.

Man skal selvsagt ikke betale for samme vare to ganger.

Ellers er nok 1 kr / kwh en grei tommelfingerregel. I praksis er det per i dag litt lavere, men det er en grei tilnærming. Noen som grovt sett gir ca 2.5 kr per mil.

For min del ender det ut i rundt 3-3500 kr per år for 16k kjørelengde.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: bb på mandag 17. mars 2014, klokken 09:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. mars 2014, klokken 00:16
Hvor mye tid kan det ta å lese av en måler 1 gang i året og gjøre en avregning...
Man bør nok lese av hver måned. Hvis man leser av årlig vil strømleverandøren bruke en forbruksprofil tilpasset bolig der forbruket på vinteren (og også prisen) er vesentlig høyere enn sommeren. For lading av elbil vil nok forbruket på vinteren være litt høyere per km, men bruksmønsteret vil kanskje være forskjellig (f.eks. at man kjører mer på sommeren).

Jeg mener ikke et eget strømabonnement med måler men kun en intern måler. Hovedmåleren leses selvsagt av hver måned. Så kan man ha en intern måler på hvert ladepunkt som styret leser av en gang i året. Brukeren betaler et månedsbeløp som beregnes å dekke forbruket og så gjør man en avregning når man leser av. Jeg synes da det er greit å bruke gjennomsnittsprisen for hele året, forskjellen blir nok helt minimal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

30 kr pr dag er horribelt.

Har beregnet et forbruk på ca 5.000 kWh i løpet av et år med 20.000 km kjørelengde.
Da har jeg tenkt 4 km pr kWh (forbruk på 250W/km).
Noe mere strømforbruk pr km på vinter, men sikkert og noe lavere strømforbruk pr km om sommeren.
Og en del strøm vil gå til forvarming av bil når den er koblet på strøm i garasjen.
Men regner med en del lading når man er ute på tur, så da regner jeg med at det går litt opp i opp.

Avtalen med borettslaget mitt er veldig grei.
Egen måler i garasjen. Leses av hver 2 måned.
Betaler nettleie og forbruk etter gjeldende priser.
De trekker fra snittforbruket pr mnd de har hatt på garasjene de siste 4 årene.

Med 5.000kWh pr år regner jeg kostnad pr år til å bli mellom 4.000 og 5.000 kroner. Dvs Kr 13-14 pr dag.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Hva med en oversikt over ulike bilers "snittforbruk" i elbil.no sin borettslag-hjelper? Va kan man "dokumentere" sitt forventede forbruk ut fra hvor mye man har forsikra bilen for, og så kan man betale ut fra en forventet ca-pris på strøm, gjerne ca 1 krone pr kWh. Det blir ikke enkelt å treffe 100% for alle, men så lenge begge partene er fornøyde er det jo greit. Man kan evt. høre om mulighet for justering hvis man f.eks. har tilgang til lading på jobb e.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Knut Øygard

30 kr/dag er dyrt selv hvis det inkluderer installasjon av utstyr. Når du har betalt den selv henger ikke dette på greip. Sett opp en seriemåler og avregn mot borettslaget en gang i året.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

bb

Jeg snakket med borettslagslederen nå. Han sa at vårt borettslag muligens vil gå for 200 kr/mnd for de som har elbilplasser. Det utgjør 10 kr per arbeidsdag. Med 200 Wh/km og litt svinn i ladingen burde det holde til i alle fall 40 km om dagen.

Han sa at 200 kr måneden var det elbilforeningen hadde anbefalt som beløp.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

eadie

200 kr pr mnd er peisen hos min arb giver også. Lad så mye jeg vil for 200 pr mnd. Synes det er en grei deal
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

janmb

200 per måned er helt greit og et rimelig realistisk tall for de fleste med normal kjørelengde.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Longice

Takk for alle innspill. Jeg setter opp en seriemåler, selv om jeg må betal litt ekstra for det. Så får jeg bare vente å se hva styret i borettslaget her finner på til slutt.

bb

Sitat fra: Longice på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:40
Takk for alle innspill. Jeg setter opp en seriemåler, selv om jeg må betal litt ekstra for det. Så får jeg bare vente å se hva styret i borettslaget her finner på til slutt.
Hvor langt har du tenkt å kjøre hver dag? Får du ladet på jobb også? I følge mitt regnestykke vil de fleste som kan lade gratis på jobb bruke langt mindre enn 200 kr i måneden.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Longice

Tja, jeg kjørte vel ca 20.000km med den forrige bilen, så regner med det blir ca det samme med teslaen. Har en egen 32A kurs på jobb, som jeg kan bruke den tiden bilen står parkert på kontoret.

Snakket med en kar i styret idag, ang. det med prisingen. Han påsto de hadde tatt målinger på en Leaf som gjør at de kan forsvare 30kr dagen som et utgangspunkt det første året. Deretter vil de nedjustere hvis det viser seg å være for mye. Snakket med Leaf føreren også, han lader jo til og med på jobben, og den bilen er heller ikke tilkoblet hver eneste dag. Forstå det den som vil. Jeg gjør ikke det.
El-bil førere, hold dere unna Bjørnhein Borettslag!

frekri

På 2100 km har jeg nå brukt 450 kwh. Min måler i garasjen viser ca. 250kwh. Har med andre ord ladet 30-40% ute.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA