Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Sungrazer

Er vel et kjent problem over dammen. Mange som har rapportert det og årsaken er løs kabling til skjermen. Garantisak.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Fått dette en gang bare, jeg. I løpet av tre år.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Erlend Lund-Larsen

Prøvekjørte min første i3 i går 2018 modell  :D
Var god å kjøre men har et spørsmål nå som jeg har sett litt mere på bilen. Hvor praktiske er dørene til baksetet. Har ikke barn i barnesete men en 6 åring. Synspunkter på temaet?

PionerThink

Vi bruker vår i3 mye som kortkjøringsbil med to barn på 13 og 15 som tidvis sitter på en av hver eller samlet.
Eneste jeg gjør når vi har en eller to med er å planlegge litt slik at sjåføren slipper å gå ut hvis de skal ut ;)
Husk at forsetene også har en knapp/bryter oppe bak nakkestøtta som gjør at disse kan vippes fram, og når den som sitter foran går ut og holder dørene oppe og vipper setet fram så er det veldig greit for begge å gå ut på passasjersiden.
Gidder ikke den som sitter fremme å gå ut hvis det bare er en person bak som skal ut så lener den seg bare litt frem "sammen med seteryggen" og det er null problem for den som sitter bak å komme ut.
Det er selvfølgelig ikke så lett som i en 4-dørs bil, men vi opplever det ikke som noen stor utfordring i hverdagen hvis man har det i tankene :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Victor Halvorsen

Vurderer bmw i3:) men fullt lyset på denne er utrolig dårlig.. men bestiller jeg ny så kommer det led nærlys og fullt lys. Men selger sa disse og var dynamiske slike som justerer lyset etter om man ligger bak noen eller når man møter på noen, stemmer egentlig dette? Finner ikke noe om dette på nettet

Agmuns

Sitat fra: Victor Halvorsen på torsdag 07. desember 2017, klokken 11:44
Vurderer bmw i3:) men fullt lyset på denne er utrolig dårlig.. men bestiller jeg ny så kommer det led nærlys og fullt lys. Men selger sa disse og var dynamiske slike som justerer lyset etter om man ligger bak noen eller når man møter på noen, stemmer egentlig dette? Finner ikke noe om dette på nettet
Jeg har bestilt nye i3, og jeg har ikke fått noe informasjon av selger ei heller funnet teknisk dokumentasjon som kan bekrefte at nye i3 har dynamiske lys som lyser rundt andre biler. Eneste jeg vet er at det BI-LED (én LED-pære som både er nær- og fjernlys).

Sør

Sitat fra: Erlend Lund-Larsen på torsdag 07. desember 2017, klokken 11:02
Prøvekjørte min første i3 i går 2018 modell  :D
Var god å kjøre men har et spørsmål nå som jeg har sett litt mere på bilen. Hvor praktiske er dørene til baksetet. Har ikke barn i barnesete men en 6 åring. Synspunkter på temaet?
Jeg har to barn på 3 og 5 år. Minstemann klarer enda ikke å få opp dørene selv, mens eldstejenta har full kontroll på dette. Dersom de sitter på med meg og jeg ikke har noen i passasjersetet, går begge to ut på førersiden. Da slipper jeg å løpe rundt bilen for å lukke opp døra der. Ikke noe problem der i det hele tatt. På trange plasser kan det være litt knotete å komme ut av baksetet pga dørløsningen, men dette er kun bagateller og ikke noe problem i hverdagen.

Alt i alt to tomler opp her. Spør du ungene, så vil de heller kjøre i3 enn Volvoen vår.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

TorS

Jeg har fått time hos BMW 20. desember for å sjekke "NO SIGNAL" problemet. Holder dere oppdatert på resultatet.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Victor Halvorsen

På Fc i3'n, er det ikke apple carplay? Ser man kan huke på forberdring til apple carplay på utstyrs liste.

Trond.m

#3024
Sitat fra: Victor Halvorsen på lørdag 09. desember 2017, klokken 09:35
På Fc i3'n, er det ikke apple carplay? Ser man kan huke på forberdring til apple carplay på utstyrs liste.
Det stemmer. FC utgaven er forberedt for Apple Carplay fordi den har nyeste Navi Pro og kode AK6 (Bluetooth professional). Det betyr at man kan etterbestille Apple Carplay fra connected drive services. Jeg vurderte det derfor slik at siden jeg ikke selv ikke har behov for Apple carplay, så er det unødvendig å bestille det med bilen. Abonnementet gjelder jo bare for 3 år, så etter dette er en FC likestilt med en bil som har forhåndsbestilt "forberedelse" og abonnement på Apple Carplay. Og det vil neppe påvirke annenhåndsverdien siden Apple Carplay kan etterbestilles til bilen. Med charge edition er det ikke mulig å etterbestille Apple Carplay fordi den mangler 6AK. Da ville jeg nok ha tatt med forberedelse til Apple Carplay siden det koster det samme som 6AK.

Korreksjon: Det skulle stått 6NS, Bluetooth professional. Dette er et krav for å kunne bestille CarPlay i etterkant.

Agmuns

Sitat fra: TM på lørdag 09. desember 2017, klokken 13:31
Med charge edition er det ikke mulig å etterbestille Apple Carplay fordi den mangler 6AK.
Dette er feil. 6AK ligger under standardutstyr på min Charged.

Trond.m

Sitat fra: Agmuns på lørdag 09. desember 2017, klokken 18:30
Sitat fra: TM på lørdag 09. desember 2017, klokken 13:31
Med charge edition er det ikke mulig å etterbestille Apple Carplay fordi den mangler 6AK.
Dette er feil. 6AK ligger under standardutstyr på min Charged.
Du har rett. 6AK er Connected Drive Services og det er standard på alle i3 i dag. Det skulle stått 6NS som er Bluetooth Professional. Har man denne koden og nyeste NAVI PRO (etter oktober 2017 tror jeg), så er bilen forberedt for Apple CarPlay. 2018 modell med FC har denne koden, og man kan derfor bestille Apple CarPlay i etterkant. Det kan man ikke hvis man har charged edition. Det var poenget, men koden jeg oppga var feil.

Agmuns

Sitat fra: TM på lørdag 09. desember 2017, klokken 19:05
Sitat fra: Agmuns på lørdag 09. desember 2017, klokken 18:30
Sitat fra: TM på lørdag 09. desember 2017, klokken 13:31
Med charge edition er det ikke mulig å etterbestille Apple Carplay fordi den mangler 6AK.
Dette er feil. 6AK ligger under standardutstyr på min Charged.
Du har rett. 6AK er Connected Drive Services og det er standard på alle i3 i dag. Det skulle stått 6NS som er Bluetooth Professional. Har man denne koden og nyeste NAVI PRO (etter oktober 2017 tror jeg), så er bilen forberedt for Apple CarPlay. 2018 modell med FC har denne koden, og man kan derfor bestille Apple CarPlay i etterkant. Det kan man ikke hvis man har charged edition. Det var poenget, men koden jeg oppga var feil.
Tror du bare trenger Navi Pro pga skjermstørrelsen. Hvis ikke har selgeren feilinformert meg. Jeg gadd ikke kjøpe Carplay fordi jeg ikke har Apple og han sa jeg kunne bestille det senere dersom det ble behov.

Trond.m

#3028
Jeg fikk også beskjed om det da jeg bestilte en 2018 2-serie. Senere begynte jeg å undersøke dette nærmere. Først ga BMW kundeservice feil svar, men så kom denne meldingen:

"Beklager for feilinformasjon tidligere.

I tillegg til Navigation Plus trenger bilen en av følgende: 6NS Bluetooth Professional / 6NW Bluetooth Professional Wireless Charging.
Dersom bilen er utstyrt med en av disse og Navigation Plus har den alt den trenger for Apple CarPlay"

For i3 er kravet at bilen må ha 6NS. For sikkerhets skyld ba jeg kundeservice om å sette meg i direkte forbindelse med teknisk avdeling i Tyskland. De bekreftet at 6NS er et krav. Grunnen er at AppleCarplay baserer seg på bluetooth oppkobling og ikke via kabel. Hvis du har kjøpt FC utstyrsvarianten så er du forberedt, men ellers ikke. De fleste selgere vet ikke dette, så du er nok ikke den eneste som er feilinformert.

Burger

Så man trenger ikke stor skjerm for apple carplay for ny bil nå? Venter på bil og tok med stor skjerm siden 70% ish av BMW kjøpere har iPhone, og det ble litt for stor gruppe å fjerne ved ev. salg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA