Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

moonbuggy

Har noen hørt noe om hvilke SW endringer som følger med 120Ah versjonen?
Med større batterikapasitet, er det nå mulig å sette et maks nivå for opplading, eller er det fremdeles slik at den sikter mot 100% hver gang man plugger i?

Ansjosfilet

Når er det man ikke ønsker 100%?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Klykken

Tenkes vel for å "spare batteriet", slik man kan på Leaf og Tesla (og evt fler). Slik BMW har operert har de brukt såpass til buffer i topp at dette ikke skal være et problem.
Det er jo egentlig ikke verre enn å kun lade ved behov. Med 120Ah, så har man kanskje behov for lading én til to ganger i uka. Og med lav SOC så kan man jo "risikere" at bilen ikke blir fulladet gjennom en natts lading med lav hastighet. Men de fleste, inkludert meg, vil jo ha "fulladet" bil så fremt det lar seg gjøre før man kjører avgårde.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 22. oktober 2018, klokken 12:36
Når er det man ikke ønsker 100%?
Hvis man bare kjører noen få mil pr. dag kunne det vært en fordel med en brukerdefinert maks % SOC (slik eks. Kona har). Ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være mulig, men jeg tror ikke det er noen endring her på 2019 modellen. Men det er et buffer på noen kwh i toppen og ved daglig bruk vil den uansett ikke bli stående fulladet mange timer pr. døgn. Så daglig lading til «100 %# ville jeg ikke vært bekymret for, men jeg ville ikke satt fra meg bilen utendørs i flere uker om sommeren med fulladet batteri.

Klykken

BMW anbefaler å ha ladekabel plugget i ved "langtidslagring".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

#3155
Det er vel fordi det er vesentig mer skadelig om batteriet utledes helt, enn at det står fulladet i lang tid. Dette kunne vært løst elegant ved at lading automatisk startet hvis ladenivået falt under en viss prosent. De har heller ikke en enkel funksjon for å starte og stoppe lading via appen. Det er mye med i3 jeg er imponert over, men appen står ikke veldig høyt på listen. På den annen side er den gratis i bruk, og det er det ikke mange andre leverandører som tilbyr. De fleste krever et abonnement etter 1-3 år «gratis» bruk.

moonbuggy

i3 taper omtrent ikke lading over tid. I motsetning til Tesla, som er "på" 24/7 og bruker konstant litt strøm. I3 kan stå i månedsvis og nesten ikke tape lading. Alle elbiler har batteribuffer både i topp og bunn for å spare batteriet. Det beste for batteriet er 40-80% lading. Antagelig krever det bare en SW endring å få til. Jeg forstår at man ikke gjorde dette med 60Ah utgaven, men når man dobler, burde man gi brukeren denne muligheten.
Det er mange som kjører 8-10k i året(jeg f.eks.) med noen langturer spredt over året. For oss ville det være greit å sette f.eks. 80% som normal maks.
Og hva med hurtiglading?
Personlig har jeg blitt lurt av lag i "appen" og lest av 70% lading(borte fra bilen), når nivået var over 90%. Kjedelig når man slett ikke ville hurtiglade på det nivået. Satte man en maksgrense i bilen, ville man automatisk kuttet ved ønsket nivå...


Ingeniøren

Sikker noe for oss nerder, men ikke for massene som teller...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. oktober 2018, klokken 20:07
Sikker noe for oss nerder, men ikke for massene som teller...
En premium leverandør bør vel gi nerdene noe også  ;) Det minste de kunne gjøre er å lage en enkel button for start og stopp av lading.  Enklere og mer intuitivt kan det neppe gjøres. Tror folk flest har mer problem med å forstå tidsinnstilt lading.

jakure

Hei
Som helt ny i3 eier lurer jeg på dette med app´er til bilen. Er det sånn at iRemote-app´en ikke lenger er tilgjengelig og ikke skal brukes, men er erstattet av ConnectedDrive-app´en?

Kan man endre standard bilde i app´en (det som viser en bil under et trekk) til f.eks bilde av sin egen bil? I tilfelle hvordan?
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

Ingeniøren

Sitat fra: jakure på søndag 28. oktober 2018, klokken 08:38
Hei
Som helt ny i3 eier lurer jeg på dette med app´er til bilen. Er det sånn at iRemote-app´en ikke lenger er tilgjengelig og ikke skal brukes, men er erstattet av ConnectedDrive-app´en?

Kan man endre standard bilde i app´en (det som viser en bil under et trekk) til f.eks bilde av sin egen bil? I tilfelle hvordan?

Den App'n jeg bruker heter Connected, tror det er den siste. Det her vært flere og mulig noen andre virker og. Du skal ha bilde av bilen din der, mulig du ikke er lagt inn i systemet enda siden bilen er helt ny. Selgeren gjorde det for meg men tror du kan gjøre det selv.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rosson

Ja, kan hende noe henger i systemet- men hos meg kom det bilde av bilen straks jeg hadde koblet appen til bilen.(la inn vin nr i connected-app , og så koden som sendes til bilen)

Du kan jo logge inn på web-versonen og se der- https://www.bmw-connecteddrive.no/app/index.html#/portal
  den oppdateres oftere med bilen kontra appen.
BMW i3 2018

Orbit

Sitat fra: Orbit på fredag 19. oktober 2018, klokken 12:37
Ved forhåndsvarming etter siste service (starten av oktober 2018) med oppdatering av bilen, så er batteriet på +12 grader, selv når utetemperaturen er en god del lavere enn dette. Mener dette tidligere bare var +10. Det kan være de to ekstra gradene kommer fra lading, men har også sett dette når det er lenge mellom fulladet bil og klimatiseringstidspunkt. Får evt sjekke mer når det blir skikkelig kaldt, men det kan også være at BMW har endret dette.
Falsk "alarm", ser nå i kulde at det ikke blir mer en +10C i batteriet (som tidligere) ved forvarming.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

30% på Map Update går ut ved midnatt.
Hva får  man hvis man kjøper denne pakken?
Bare nye release når de kommer, eller også siste release for Europe NEXT(2018-2) ?

Orbit

Tjenesten har bare en sluttdato, så vil tro du får alle tilgjengelige kart i den perioden. Dvs 2018-2 nå, og deretter alle oppdateringer som kommer før avtalen er utløpt. Tror jeg....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA