Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Klykken

Nei, er takknemlig for at han ikke begynte å skru på noe han ikke visste hva var.
Skal på service om en måned så de får ordne det da. Hvis de nå gidder å ta i bilen... Meget dårlig erfaring med servicestedet, men har ingen andre i nærheten som kan ta for seg i-bilene til BMW, så har ingen valg om jeg vil beholde garantien........
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Merket meg i overkant mye skranglelyder i bilen i morges på tur til jobb, og ble til slutt gal. Kikket rundt og tok på alt og så til slutt til min store forundrelse at dørtrekket, det karbonplastgreiene, delvis hadde løsnet i hjørnet ved låsetappen oppe ved vinduet på passasjersiden.

Flere som har opplevd dette? Skal på service om noen uker så regner med de fikser dette uten å krangle.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Viks

Sitat fra: Klykken på torsdag 03. mai 2018, klokken 10:51
Merket meg i overkant mye skranglelyder i bilen i morges på tur til jobb, og ble til slutt gal. Kikket rundt og tok på alt og så til slutt til min store forundrelse at dørtrekket, det karbonplastgreiene, delvis hadde løsnet i hjørnet ved låsetappen oppe ved vinduet på passasjersiden.

Flere som har opplevd dette? Skal på service om noen uker så regner med de fikser dette uten å krangle.

Høres ut som en garantert garantisak. Har du knipset et bilde eller to? Hadde vært greit å sett hva man bør være obs på.

Klykken

#3108
Ja, vil tro det.
Kan knipse bilder før jeg drar fra jobb i dag og legge ut. :)

Edit:
Her https://photos.app.goo.gl/qN5eq3kRATFwUuBRA
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SE

Spottet en Golf med EV skilt.    Da er det håp for EV på neste  :) :) :) :)

Disqusor

Traff på en kunde (Kokstad), som hadde god erfaring med bremsene til i3. Han fortalte at det over tid ofte var noe "ugreie" med høyre fremfre bremseskiver, samt venstre bakre. Årsaken er trolig knyttet til at "håndbremsene" aktiviseres vha strøm fra 12 V batteriet. Venstre fremre / høyre bakre blir ikke aktivisert når "håndbrekket" aktiviseres.Hvordan dette kan "forebygges", er derfor et åpent spørsmål !

Orbit

#3111
Tror dette er feil, og at håndbrekk går på begge bakskivene. Finn deg en bakke uten trafikk, (evt også sett giret i nøytral), og løft opp knappen for brekket. Når det har stoppet, tar du en forsiktig sjekk av temperatur på skivene, og du kjenner tydelig hvor det skrubbet.

Dette er også en grei måte å få skrubbet bakskivene rene for evt rust ytterst på skiven.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Disqusor

Det jeg angir sagt av BMW ! Det rimer når den pensjonerte mekanikker også sa at "el-håndbrekket" griper slik jeg har angitt over.
Når caliperne kun griper slik, med våte overflater, og ikke på alle 4, vil dette innebærer noe forskjellig "slitasje", eller mangel på sådann. Fra en ingeniørs erfaring er det slik !

Torodd Stangeland

Håndbrekk virker kun bak, samme hva pensjonerte mekanikere måtte mene  ;)
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Ingeniøren

Handbrekket gir da ingen slitasje med mindre man aktivt bruker det til å renske skiver, og ja det er elektrisk på begge bakhjul. Forøvrig fikk jeg ny programvare på høsten 2017 ifm service og siden har skivene bak vært rustfrie der klossene tar. Tydelig at det har lagt inn ekstra brems bak ifm regenerering.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Hrklev

Drar man i håndbrekket når bilen er i bevegelse så virker det som nødbrems (sjekk manualen) Testa denne i god fart og det skrubba ikke bare på bakhjula, for det stopper skikkelig. Det var definitivt ikke bare på ett av forhjulene heller, da hadde man havnet i grøfta. Hvilke hjul som låses når bilen står stille har jeg ikke sjekka.

Disqusor

Torodd Stangeland, det er ikke mitt utsagn, det er BMWs egen folk som forklarer dette, håndbremsen virker kun "diagonalt" ... foran høyre, bak venstre. Når i3 er på service så går bytte/justering etc igjen med samme "særegenhet".

Orbit

Mulig de har blandet med slitasjevarsler? Den sitter bare diagonalt, én på hver aksel.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: Orbit på mandag 16. juli 2018, klokken 16:06
Mulig de har blandet med slitasjevarsler? Den sitter bare diagonalt, én på hver aksel.....

:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: SE på søndag 15. juli 2018, klokken 21:48
Spottet en Golf med EV skilt.    Da er det håp for EV på neste  :) :) :) :)
Og dette er en ting du lurer på?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA