Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Trond.m

#3090
Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på søndag 08. april 2018, klokken 20:57
Høst 2014 modell. 35.000 km
Litt OT, men jeg måtte skifte bremseskiver foran og bak på en Citröen med samme alder og nesten 60.000 km. Det kostet i utgangspunktet over 8000 kr og i følge forhandleren dekket ikke garantien dette. Men jeg fikk dem til å søke importøren om såkalt «goodwill» støtte. Resultatet var at jeg bare måtte betale for nye bremseklosser som likevel måtte skiftes, ca 1500 kr. Det er verd et forsøk, men det er kanskje vanskeligere med et premium merke som BMW. Har forresten aldri sett bremseskiver som ruster raskere enn de på BMW. De ruster jo mens man vasker bilen  :o

Agmuns

Sitat fra: TM på søndag 08. april 2018, klokken 21:46
Har forresten aldri sett bremseskiver som ruster raskere enn de på BMW. De ruster jo mens man vasker bilen  :o
Vet ikke hvordan biler du er vant til, men jeg har aldri hatt en bil som har skiver som ikke ruster etter vask. Det er helt normalt.

Klykken

Ja, normalt med overflaterust etter vask på bremseskiver. Vært slik på alle mine biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

#3093
Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på søndag 08. april 2018, klokken 11:06
Tenkte det. Hører først med Auto Trio AS om deler. Er kunde der. :)

Hvem har gjort EU kontrollen ? Noen er hysteriske mht rust på skiver. Det som faktisk betyr noe sikkerhetsmessig er at man har god margin til minimum tykkelse på skivene, og faktisk måler dette. Her må man og vurdere generell tilstand og gravrust, men som sagt er noen hysteriske.

Det som er litt håpløst med EU kontrollen er at det virker som at har man først fått en vurdering, feil eller ikke, er det nesten umulig å få gjort den om (?)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Sitat fra: Klykken på søndag 08. april 2018, klokken 23:15
Ja, normalt med overflaterust etter vask på bremseskiver. Vært slik på alle mine biler.
Ampera-e hadde bremseskiver som alltid skinte som en ny CD plate  :)
At det kommer et lite slør av rust er jeg vant til på alle biler, men jeg har slitt med BMW skivene selv om jeg alltid forsøker å tørke bremsene før jeg parkerer. Men det går ofte noe dager mellom hver kjøretur, og selv om bilen står i en carport sitter ofte bremsene fast når jeg starter turen. Uansett var poenget mest at det nytter å klage hvis man mener at skivene er mer rustne enn normalt.

Autowinder

Merkeverksted er etter mine erfaringer mye mer restriktive på hva de slipper gjennom på EU-kontroll enn det jeg har opplevd fra NAF. Ved spørsmål til NAF før siste kontroll på en dieselbil jeg har, spurte jeg om det var ok å bruke vinkelsliper for å dra av periferirusten på skivene, var svaret at det var uproblematisk, og bilen gikk også rett gjennom etter at jeg gjorde dette. Imidlertid er det jo minimumtykkelse på klosser og skiver som kan føre til merknad, men i mitt tilfelle var det gode marginer på disse.

I prat med verkstedsansatt hos BMW-forhandler i desember, kom det frem at de har et større frafall av inntekter/arbeid ved at andelen i3 har blitt så stor. Jeg mistenker at dette påvirker i negativ grad hva de "anbefaler" eieren å foreta av utbedringer.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ingeniøren

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. april 2018, klokken 10:22
Merkeverksted er etter mine erfaringer mye mer restriktive på hva de slipper gjennom på EU-kontroll enn det jeg har opplevd fra NAF. Ved spørsmål til NAF før siste kontroll på en dieselbil jeg har, spurte jeg om det var ok å bruke vinkelsliper for å dra av periferirusten på skivene, var svaret at det var uproblematisk, og bilen gikk også rett gjennom etter at jeg gjorde dette. Imidlertid er det jo minimumtykkelse på klosser og skiver som kan føre til merknad, men i mitt tilfelle var det gode marginer på disse.

I prat med verkstedsansatt hos BMW-forhandler i desember, kom det frem at de har et større frafall av inntekter/arbeid ved at andelen i3 har blitt så stor. Jeg mistenker at dette påvirker i negativ grad hva de "anbefaler" eieren å foreta av utbedringer.

Opplevde ikke det på min forrige bil en Subaru. Alle EU kontroller ifm service og aldri noen overraskelser...

Prøvde NAF en gang og støtte da på "forings mannen" som fant dårlige foringer i oppheng på alle biler som var innom - ble med den ganger.  Det gikk rykter om karen, og det er som sagt ikke lett å klage på en slik avgjørelse. Har skrudd en del bil og vet hvordan det kjennes når man skifter en dårlig foring - den gangen merket jeg ingen forskjell.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

Ja, det vil alltid være unntak, og det er selvsagt ryddige forhandlere også, og sikkert enkelte dårlige NAF ansatte. Men VAGs nett av VW forhandlere har dårlig rykte historisk, det synes også i kommentarer under artikler på nett som omhandler VW. Jeg hadde tidligere en Passat inne hos VW merkeverksted i Akershus vest, hvor oppdraget de fikk var å bytte bremseklosser og skiver bak. Når jeg kom for å hente bilen fikk jeg beskjed om at de også hadde byttet skiver og klosser foran da dette var nødvendig (uten å varsle meg). Jeg ba dem sjekke servicehistorikk online, da jeg hadde byttet dette for 16.000km siden, og det var et ganske surt ansikt som måtte stryke dette fra regningen.

Jeg har også hatt en Audi A6 Quattro som innbytte ved kjøp av ny Audi i Oslo, hvor forhandler tre dager etter byttet ringte og påpekte feil ved vindushever og vindusviskere som var defekte og ønsket at jeg betalte for dette. Da jeg påpekte at bilselger selv hadde mottatt bilen i regnvær og åpnet døren til mottakshallen ved å åpne vinduet og dra i en snor, uten at dette ble bemerket, ble det jo fort stille om saken.

Det hører med til opplevelsen at den nye Audien ble også levert fra fabrikk med feil lyst skinninteriør i stedet for antrasitt, men det ville de heller ikke vedkjenne seg (omlevering ville ta seks måneder). For å gjøre historien kort, satt jeg i lokalene nesten to timer etter stengetid og ventet, så de fant til sist en løsning med solid kompensasjon. Så ukultur og rot er det enkelte steder. Litt off-topic, men det er jo åpent tema i denne tråden.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hemi

NAF har jeg meldt meg ut av, de har jo blitt ræv siste årene.

Ingeniøren

Sitat fra: hemi på mandag 23. april 2018, klokken 11:00
NAF har jeg meldt meg ut av, de har jo blitt ræv siste årene.

Ikke bare det siste - stakk da de fjernet egenandelen og skrudde opp prisen og det er maaaaaaaaaange år siden....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep

Sitat fra: hemi på mandag 23. april 2018, klokken 11:00
NAF har jeg meldt meg ut av, de har jo blitt ræv siste årene.
Jeg takket for meg allerede når de første bomringene poppet opp uten at NAF løftet så mye som en finger i protest.

Siden den gang har det gått fra vondt til verre, i dag jobber de faktisk mot sine medlemmers interesser.

Klykken

Hadde bilen på periodisk kjøretøyskontroll (EU/PKK) idag, hos NAF. Gikk greit gjennom, men fikk en anmerkning vedr. "Defekt jordingskabel mellom chassis og hjuloppheng høyre bak". Han kontrolløren sa det var en "tykk kabel" som satt meget løst og med korrosjon. Ikke direkte defekt, men det virket som det var rett før.

Noen som vet hva dette kan være? Kontrolløren visste ikke helt hva denne hørte til.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Kan det være pulsgiveren til DSC (del #19) som de har tatt feil av? Men en DSC-kabel burde ikke være noe nytt, selv for NAF......

Det er en del jordingskabler mellom motor/elektronikk og ramme baki der, men jeg har ikke sett noe som går mot selve hjulopphenget. (Det finnes riktignok noen foran)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

#3103
Nå er det 60Ah-utgaven jeg har, men er sikkert ingen forskjell der. Jo, det kan godt hende det er pulsgiveren til DSC. Sendte også en forespørsel til service-stedet for å høre. Er det kritisk får de vel komme å hente bilen.

Redigert:
Oi, ser du linket til flere ting. Vanskelig å si hva de sikter til her. Men i verste fall får jeg feilmelding på DSC eller at jording til motor streiker og bilen mister all fremdrift..?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Tja. Denne kunne han vel fikset når han sto der. Typisk NAF...
Nå må du få verksted og opp på bukk, eller du løsner plata I bunnen av bagasjen som gir deg tilgang til motor og omliggende.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA