Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - hvor langt er DU villig til å strekke deg?

Startet av Batteritralla, lørdag 08. mars 2014, klokken 15:45

« forrige - neste »

Batteritralla

Registrerer at mange el-billister er villige til å strekke seg langt for å oppnå maks rekkevidde/bruke minst mulig strøm.

Hvor går grensen?

- Kjøre uten varme om vinteren?
- Kjøre i varmedress/Boblejakke?
- Kjøre uten vifte på?
- Kjøre med maks lufttrykk i dekkene?
- Kjøre i 60 i 80 soner osv

Hva synes DERE er ok?

Kjør debatt :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Gliderman

#1
Jeg er et luxusdyr og kjører ikke uten varme,  men 16gr. er nok. Slakke litt på farten er ok. Aldri fortere enn trailere på motorveien og ikke over fartsgrensen på andre veier. Gjerne litt under om det er lite trafikk. Ligger typisk på 18,7 kWh/100km i det daglige. Litt lavere på Oslo safari.
17,5 på safari rundt i Vestfold idag.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 08. mars 2014, klokken 15:45
Hva synes DERE er ok?

Hvis jeg kommer til punktet der jeg gjøre noen av punktene du nevner for å komme frem tar jeg heller fossilbilen. Ellers følger jeg fartstrenser og trafikk, og kan til nød legge meg i ~90 på motorveien hvis det er krise.


Elisabeth

Jeg kjører uten tanke på å strekke rekkevidden. Jeg bruker den varmen jeg trenger og følger fartsgrensene. Jeg bruker den som en hvilken som helst annen bil med andre ord. Jeg lader så ofte jeg kan og har enda ikke vært borti at jeg har hatt for lite strøm på bilen til å få kjørt det jeg har behov for :-)



Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Thomas Parsli

Jeg er villig til å strekke meg så langt det trengs for å nå fram.

Vanligvis kjører jeg helt normalt, med varm bil og få tanker om å minimere forbruket, men når jeg må tyne rekkevidden (for å nå fram) slår jeg av varmen, setter på varmen i settet og rattet, legger meg bak en trailer og kjører så økonomisk som overhodet mulig.

Sist gang kjørte jeg fra Sarpsborg til Oslo med 80% kapasitet i øsregn -og siden jeg skulle videre til Asker måtte jeg være sikker på å nå hurtigladeren i Sandvika (Fortum og Statoil er de eneste hurtigladerene jeg vet man kan bruke uten å forhåndsbetale for en vare man kanskje skal ha).

Jeg ser ikke helt hva alternativet skulle være?

* Jeg kjører opp mot maks lufttrykk (produsentene anbefaler 10% ekstra på sporete norske veier)
* Jeg følger trafikken, men prøver å finne en trailer å ligge bak så jeg kan kjøre sakte
* Jeg skrur ned varme/vifte hvis jeg må, men kjører ikke med gjennduggede vinduer

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

svingen

#5
Så langt som trengs ja, har kjørt i 60  i 80 med viduet åpent pga unngå dugg med dunjakke og vinterbukse/hansker men var ikke til hinder i trafikken der går grensa syns jeg :)
Gjør alt får å slippe å kjøre bensinbilen.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

#6
Sitat fra: svingen på lørdag 08. mars 2014, klokken 23:54
Gjør alt får å slippe å kjøre bensinbilen.
Ja dette er den ene ytterligheten for meg også, spesielt hvis det inkluderer endel bompenger. Den andre er at jeg vil ha det passe komfortabelt varmt, orker ikke lenger å sitte i kald bil - var mer ivrig på dét i starten. Kan fryse litt for å kjøre til hytta siden det er 6 bommer den veien, sparer endel hundrelapper. På den andre siden tar jeg fossilen og kjører ei mil ned til Stjørdal sentrum hvis jeg ikke har nok igjen til varme i bilen..

T/r Trondheim kan jeg godt velge gammelveien og kjøre i 50/60 soner for å unngå å bruke fossilen. Men varme må jeg ha. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Gordon Retriever

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 08. mars 2014, klokken 15:45

Hvor går grensen?

- Kjøre uten varme om vinteren?
- Kjøre i varmedress/Boblejakke?
- Kjøre uten vifte på?
- Kjøre med maks lufttrykk i dekkene?
- Kjøre i 60 i 80 soner osv

Hva synes DERE er ok?


Beholde jakken på og senke temperaturen noen få grader.
Det synes jeg er ok.

LED

Jakke på og kaffi på termosen. Helt OK når man virkelig må langt.

Men jeg kjører heller under fartsgrensa for å vinne de samme og flere km. Så får jeg heller slippe golfer, volkswagen, toyotaer og andre forbi  ;D

Jan-Børre Olsen

Hvor mye er det egentlig å spare i km på å droppe varmen? Jeg for min del kan legge meg noen få km under fartsgrensen på e18, folk kjører så ujevnt likevel.  Varme i bilen må jeg ha, fryse kan jeg men ikke i bilen.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Elmo

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:27
Hvor mye er det egentlig å spare i km på å droppe varmen?

På kalde dager kan full varme fort ta 30% av rekkevidden din
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA