Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ruf Konzept Modell A (elektrisk 911)

Startet av Bjarne, torsdag 16. oktober 2008, klokken 16:21

« forrige - neste »

Bjarne

Ser det er flere som prøver seg i elsportsbilmarkedet:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article428996.ece
http://www.blick.ch/lifestyle/auto/der-ruf-eilt-voraus-102589

Spesifikasjonene er imponerende, og når den forhåpentligvis er i serieproduksjon i slutten av 2009, burde den kunne bli en interessant konkurrent til Tesla og andre lignende prosjekter. Prisen lander nok et stykke over millionen her hjemme, men spennende uansett.

Cobos

Alle snakker om at denne har så fantastiske spesifikasjoner... Jeg klarer ikke helt å se hvordan man kan mene det?

La oss sammenligne med Tesla:
Topphastighet: RUF 225km/t, Tesla 200km/t
0-100: Ruf: 7s, Tesla 4,0
Rekkevidde: RUF 320km, Tesla: 365km
Vekt: RUF 1900kg, Tesla: 1238kg
Motorkraft: RUF 150kW (650Nm), Tesla: 225kW (375Nm)

Siden det i praksis nesten er umulig å kjøle en elmotor godt nok til at den kan levere topphastigheten i lengre tid er det mindre interresant at RUF sin Porsche har marginalt høyere topphastighet. Med tanke på at det ser ut som denne blir en god del dyrere enn Tesla har jeg problemer med å se hvordan den skal være en stor konkurrent til Tesla i elektrisk sportsbil markedet? Evt designpreferanse for Porsche lag til side, men det er jo uansett ikke en del av specs'ene.

Kan noen forklare meg hva det er som gjør denne Porschen så fantastisk? Jeg lurer oppriktig spesielt med tanke på denne artikkelen.

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Bjarne

Jeg er enig i at spesifikasjonene ikke er enestående fantastiske, men mener de er imponerende på linje med Tesla sine spesifikasjoner. Dreiemomentet skiller seg litt ut, men jeg er usikker på hvordan det vil merkes i praksis. Personlig har jeg mer sans for Tesla sin lettvektsfilosofi, men 911 har jo en stor fanskare der ute. Og jo flere biler på markedet, jo mer oppmerksomhet, teknologiutvikling, prispress, etc.

Cobos

Utifra spesifikasjonene er jeg mest nysgjerrig på hvordan denne elektriske Porschen klarer så elendig aksellerasjon, med tanke på det enorme dreiemomentet. Jeg mistenker at denne Porschen bruker en relativt treg girkasse som er veldig lite egnet for en elmotors momentkurve. Utifra min veldig begrensede kunnskap innen bilmekanikk virker det som eneste måten de klarer høyere topphastighet enn Tesla og såpass stort dreiemoment i forhold til 0-100 tiden.
Jeg er dog enig at flere elektriske sportsbiler er en god ting, og dette kan jo vise at å lage Roadsteren ikke var så lett som mange skal ha det til, så blir jo nesten reklame for Roadster'en :)

Med tanke på den veldig store vekten for en sportsbil lurer jeg på om kjøreegenskapene er like gode som en vanlig dinojuice-Porsche ?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA