Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjettinger til i3

Startet av Pendleren, mandag 03. mars 2014, klokken 15:04

« forrige - neste »

Pendleren

Hei!
Da har jeg endelig fått min bil, og med det kommer min debut på dette fora. Jeg bor slik til at vi alltid har hatt 4wd, men gjorde et unntak for denne bilen. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har noen erfaringer med kjettinger på denne bilen. Er det mulig å få tak i uoriginalt? Evt hvor? Noen som har erfaringer med å ta de på etc.?
Ellers jeg nevne at jeg kontaktet Bavaria Oslo, de kan skaffe kjettinger til i underkant av 3000 kr, men de er usikker på leveringstid. Jeg ønsker selvsagt noe billigere, og er ikke opptatt av logoen og fargen på kjettingen, men at de er enkel å ta på og pris.
Setter stor pris på hjelp, om noen har erfaringer.

Elmo

Jeg tror du skal prøve ut behovet før du vurderer å kjøpe kjettinger.
Elbiler generellt er har like god fremkommelighet som fossiblier med 4WD.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

scoot

Sitat fra: Elmo på mandag 03. mars 2014, klokken 15:49
Jeg tror du skal prøve ut behovet før du vurderer å kjøpe kjettinger.
Elbiler generellt er har like god fremkommelighet som fossiblier med 4WD.

Haha, hva er det du sier?!

Så hvis du setter en Subaru ved siden av en i3 så har de lik fremkommelighet.

Dagens!  ;D
2009 Revai

Terondo

Det er forskjell på firehjulsdrift, akkurat som det er forskjell på tohjulsdrift. Fordelen med en elbil er at drivlinjen er mye enklere. Det er enkelt for motoren å drive hjulene optimalt mot underlaget, og reaksjonen er mye raskere for å forhindre at det blir hjulspinn. Dette gjør at fremkommeligheten er mye bedre enn hva man normalt ser av tohjulsdrivlinjer, men driv på alle fire er fortsatt best.

Du må likevel belage deg på å bli overrasket, for den skyver godt unna selv på glatta. Og de smale hjulene er en klar fordel på snøføre.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

scoot

Sitat fra: Terondo på mandag 03. mars 2014, klokken 17:21
Det er forskjell på firehjulsdrift, akkurat som det er forskjell på tohjulsdrift. Fordelen med en elbil er at drivlinjen er mye enklere. Det er enkelt for motoren å drive hjulene optimalt mot underlaget, og reaksjonen er mye raskere for å forhindre at det blir hjulspinn. Dette gjør at fremkommeligheten er mye bedre enn hva man normalt ser av tohjulsdrivlinjer, men driv på alle fire er fortsatt best.

Du må likevel belage deg på å bli overrasket, for den skyver godt unna selv på glatta. Og de smale hjulene er en klar fordel på snøføre.
Såklart, det er jo i tillegg enklere å konstruere ett godt ESP system til elektrisk drivlinje siden du kan kutte kraften inn til motoren akkuratt som du ønsker. Fult klar over dette. i3 kan vel nesten sammenlignes med VW Boble. Smale dekk, motoren bak gjorde jo boblen til en svært god bil på vinterstid.

Når det er sagt.
"Elbiler generellt er har like god fremkommelighet som fossiblier med 4WD."
Nei!
2009 Revai

Vind

Sitat fra: Elmo på mandag 03. mars 2014, klokken 15:49
Elbiler generellt er har like god fremkommelighet som fossiblier med 4WD.
At elbiler har god fremkommelighet er riktig, men at den er like god som en god 4WD, desverre det er det langt igjen til.

Har imidlertid god erfaring med i3 på vinterføre - og har ikke vært i nærheten av å sette meg fast.  Har slått av antispinn, og det fungerer glimrende.  På en annen bil hadde jeg veldig god erfaring med snesokker (min gamle Saab 9-5).  Nesten like godt som kjetting og svært raskt å sette på.  De koster heller ikke allverden.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Pendleren

Hei og takk for alle svar. Har 2 Subaruer i tillegg til i3. Subaruene har ingen problemer. I3 har så langt kommet seg fint opp bakken, men systemene jobber betraktelig.  Kjettinger er ment som back up for de aller verste dagene. Autosock kan også være et alternativ kanskje. Det har jeg aldri brukt. Kommer de i universalstørrelser?
Ps . Dersom noen vet om det er mulig å fæ tak i kjettinger er jeg fortsatt på jakt etter det svaret;-)

ELLP

I tilbehørskonfiguratoren på bmw.no får du opp kjettinger under tilbehør til i3 som passer til 19" felgene.

Pendleren

Takk for svar ELLP. Som du ser i mitt opprinnelige post, kan Bavaria skaffe dette til i underkant av 3000 kr. (Men de vet ikke når de kan levere.) Synes det er en litt stiv pris for kjettinger - og vil helst ikke vente til sommeren før jeg får dem. Men om det ikke finnes alternativer, så blir det nok BMW kjettinger på meg. (Men er såpass gniten at jeg helst vil undersøke om det er noen alternativer;-)

Sirka

Kan man bruke "klikk-på-kjettinger", som Clack&Go eller Thule K-Summit, på i3?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

bromm

Sitat fra: Pendleren på mandag 03. mars 2014, klokken 20:49
Hei og takk for alle svar. Har 2 Subaruer i tillegg til i3. Subaruene har ingen problemer. I3 har så langt kommet seg fint opp bakken, men systemene jobber betraktelig. 

Har du funnet/prøvd funksjonen "Dynamic Traction Control - DTC" ? Dette gir et helt annet fraspark i forrover retning på løse underlag, og optimerer fremdriften ved at den tillater mye mer pådrag og litt hjulspinn, og heller letter litt på sideveis stabilitet. Et must på vinterferie, eller nå man skal ha det litt ekstra morro ;)

Du finner det under "Settings" -> "Stability Control" i iDrive-menyen. Tips: Det kan også programmeres til en av de 8 shortcut-knappene øverst, for rask tilgang når det behøves :)

Pendleren

Sitat fra: bromm på tirsdag 04. mars 2014, klokken 04:13
Sitat fra: Pendleren på mandag 03. mars 2014, klokken 20:49
Hei og takk for alle svar. Har 2 Subaruer i tillegg til i3. Subaruene har ingen problemer. I3 har så langt kommet seg fint opp bakken, men systemene jobber betraktelig. 

Har du funnet/prøvd funksjonen "Dynamic Traction Control - DTC" ? Dette gir et helt annet fraspark i forrover retning på løse underlag, og optimerer fremdriften ved at den tillater mye mer pådrag og litt hjulspinn, og heller letter litt på sideveis stabilitet. Et must på vinterferie, eller nå man skal ha det litt ekstra morro ;)

Du finner det under "Settings" -> "Stability Control" i iDrive-menyen. Tips: Det kan også programmeres til en av de 8 shortcut-knappene øverst, for rask tilgang når det behøves :)

Takk for tips! Dette var noe jeg ikke ante eksisterte engang. Tror jeg får finne frem instruksjonsboken. Samt lære mer her inne. Takk igjen!

Egil Fonn

Fant denne gamle tråden fra 2014. Noen som nå har erfaring med kjettinger/snøsokker med pigg til i3? 
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Pendleren

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 21. januar 2017, klokken 20:52
Fant denne gamle tråden fra 2014. Noen som nå har erfaring med kjettinger/snøsokker med pigg til i3?

Hei!
Jeg som startet denne tråden. Bor sånn til at jeg burde hatt kjettinger på de verste dagene, spesielt når det er isete.  Men er nå på min 3. vinter og har kjørt 51000 km og "klart meg" uten kjettinger. (Har nok latt bilen stå en 4-5 dager da kjettinger kunne vært løsningen.  ) Før hver vinter har jeg tenkt å kjøpe kjettinger - men har aldri kommet så langt. Eneste alternativet jeg har funnet er originale fra BMW. De koster 3000 kr - men jeg har enda ikke bestilt. Spennende å høre om noen andre har erfaringer. (Spesielt hvordan de er å montere - er jo ganske trangt der bar.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA