Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstander i Møre og Romsdal

Startet av gaja, fredag 14. februar 2014, klokken 09:02

« forrige - neste »

gaja

Trenger en bil til jobbreiser, men er veldig usikker på hvor høyt opp jeg må. Kommer jeg meg fra Molde til Valldal/ Ålesund/ Kristiansund/ Tingvoll/ Sunndalsøra med en trilling, eller må jeg opp på en Leaf? Og må jeg i tilfelle ha den nye typen, eller holder det med den gamle? Omtrent 8 mil, de fleste med fjelloverganger.

Trenger bare komme meg en vei, skal klare å finne tid og strøm til å lade før jeg kjører hjem igjen. Men det er selvsagt en fordel om den kan dra en del kW over en mode3type2 de stedene det ikke er ChaDeMo, slik at det ikke tar vinter og vår.

Noen som har gode eller dårlige råd?
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

emil

Skal du ha noe raskere lading enn 14A uten CHAdeMO må du nok opp på Leaf eller i3 (med tillegg for "dobbeltlader" på begge) eller kanskje e-Golf når den kommer.

http://www.jurassictest.ch/GR/

gir egentlig et ganske godt inntrykk av forbruk på aktuelle kjørestrekninger.

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på fredag 14. februar 2014, klokken 09:10
http://www.jurassictest.ch/GR/

Etter å ha brukt denne nettsiden en del, ser det ut til at den ikke er spesielt Vestlands-vennlig. Den sliter nemlig med fjordkryssinger.

La oss ta et par eksempler fra trådstarters nærområde:

Molde-Åndalsnes:
Her er det tre kryssinger:

*Den første er en bratt undersjøisk tunnel. Jurassictest beregner ruten som om dette er en bro i høyde med havoverflaten.

*Deretter kommer man til en bro med 16 meters seilingshøyde. Også her beregnes veien å være 0-1 meter over havet.

*Så er det tid for et fergesamband. Her legges det inn i beregningen at fjorden krysses ved å kjøre på vannet i 80km/h, mens man i virkeligheten står parkert på dekk...


Men helt konsekvent er jurassictest ikke.  Vi legger inn ruten Molde-Ålesund.  Her er det en ganske lang fergereise helt i begynnelsen av turen. Men denne gangen vil ikke jurassictest nøye seg med å kjøre over fjorden; i stedet viser terrengprofilen at vi er nede på 240muh før turen går opp igjen. :o

Jurassictest er uten tvil et nyttig hjelpemiddel, men særlig på noen kortere turer lønner det seg å kontrollere hvordan ruten er lagt opp. :)





gaja

Leikte meg litt med jurassictest, med en del korreksjoner for problemene som Gordon beskriver (delte opp i to strekninger for ferjekryssinger). Kom fram til at jeg må ha en Leaf for å være sikker på å komme meg fram.

Takk for innspill :)
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

cra

Om fergekrysninger beregnes som at man kjører i 80km/t så er i det minste misvisningen i vår favør. Det er den ikke på slike tunneller, så i de tilfellene bør man være ekstra obs!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gordon Retriever

Sitat fra: gaja på fredag 14. februar 2014, klokken 09:02
Trenger en bil til jobbreiser, men er veldig usikker på hvor høyt opp jeg må. Kommer jeg meg fra Molde til Valldal/ Ålesund/ Kristiansund/ Tingvoll/ Sunndalsøra med en trilling, eller må jeg opp på en Leaf? Og må jeg i tilfelle ha den nye typen, eller holder det med den gamle? Omtrent 8 mil, de fleste med fjelloverganger.
[...]
Noen som har gode eller dårlige råd?

Her et par synspunkter til, så kan du heller avgjøre selv om det gode eller dårlige råd.

Når man vurderer forskjellige elbiler opp mot hverandre, spiller rekkevidde en stor rolle. Resultatet er at man sammenligner biler som er svært forskjellige.

Bruken du skisserer er landeveiskjøring med ganske moderat trafikktetthet, og jeg ville sett meg om etter noe som var komfortabelt på lengre turer, selv om en bybil kan skilte med å ha mindre svingradius og være lettere å bruke i bytrafikk. Med en akselavstand på 270cm bør Leaf kunne være en slik komfortabel landeveiskrysser.

Spørsmålet ditt vedrørende gammel vs. ny Leaf tror jeg ikke at jeg er den rette til å hjelpe deg med. Hvis ikke andre gir råd i denne tråden, anbefaler jeg at du stiller et konkret spørsmål i Leaf-forumet om energiforbruk i ny vs. gammel Leaf.

Det jeg derimot kan hjelpe deg med, er en erfaring fra min egen prøving av Euroleaf nå i januar. Høydeprofilen under er fra en tur der jeg forsøkte å utfordre noen av tingene som er kjent for å tappe batteriet; luftmotstand, kjørestil og varmebruk.

Turen er ca 58km lang, med tørre og bare veier. I følge jurassictest skulle jeg ha ca 59% av batteriet igjen. Jeg hadde 50%. Det jurassictest imidlertid ikke tar hensyn til, er at utetemperaturen var ca. -2 grader, noe som reduserer effekten av batteriet. Videre startet jeg opp uten å bruke forvarming og kjørte med varmen stilt inn på 19 grader hele veien. Det hører også med til historien at jeg kjørte med speedometeret på 85km/h i stigningene.

En rekkevidde på 115 km under disse forholdene er noe bedre enn jeg hadde forestilt meg på forhånd.

Vikingo

Ålesund - Molde går greit om ein kan ladde litt i kvar ende ei stund.
Ålesund (Moa 100%) - Åndalsnes går om ein er veldig forsiktig og ligg i idealfart +/- 65 km/t. På mine turar hadde eg igjen ca. 4 mil på Gom.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA