Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

JorEl

#2685
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 10. november 2018, klokken 17:41
PH turbin passer til det meste også cvc7.
Har en time hos Dekk1 i dag. Skal sette på CVC7 på PH Turbin :) Er litt spent siden jeg har bestilt
GUN-Metall-farge. Samtidig har jeg aldri betalt så mye for dekk før :o
Håper disse HP Turbin felgene holder Tesla sine krav. Må vel være mange som har satt på disse felgene når Dekk1 har "Tesla-kampanje"?

Edit; Gun-metal-fargen ble fin syntes vi, og jeg merket med en gang at CVC7 er mer stillegående enn
Michelin Pilot Sport 3 -19". Første gang jeg har fått på vinterdekk og det føles bedre ut :o Deilige puter.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Jeg forsikret bilen i Codan forsikring, som på sine internett-sider viser til sin avtale med Dekk1.

Men Dekk1 ville ikke gå god for avtalen da den var "gammel" og jeg hadde fått så mye i rabatt. De tjente faktisk ikke penger på den gode avtalen jeg hadde fått :-1:

Kort fortalt tok de over 600kr for mye når jeg kjøpte dekkene og klakket på 200kr i på-veien-forsikring.
De gav meg et halvt år dekkhotell, men ville ikke gi meg dekkskifte gratis når jeg hentet ut dekkene. Dette skulle de ha minst 400kr for. Det ente med at jeg tok med meg hjem mine egne dekk og kommer til å ungå Dekk1 for fremtiden.
Ser for meg at både Dekk1 og Codan forsikring hadde en avtale en gang, men at det egentlig bare er reklame for begge aktørene.

Her er utdrag fra Codan
Rabatt på dekkhotell
Dekkhotell kr 895,- per sesong – første sesong gratis
(ordinær pris: fra kr 995 - 1395)
Dekkskift inkludert etter første sesong*****(dette måtte jeg betale for)
I avtalen inngår blant annet forsikring, rengjøring og kontroll av dekkene. Tilbudet gjelder deg med bilforsikring hos Codan Forsikring. Tilbud om en sesong gratis dekkhotell gjelder ikke om du allerede har dekkhotell hos Dekk1.

Ring Dekk 1 på telefon 22 09 80 00
Oppgi at du er kunde hos Codan Forsikring
Avtal tid og sted for dekkskift eller dekkhotell
Rabatt på kvalitetsdekk og felger
Dekkmerker: Pirelli, Nokian, Continental***, Maxxis, Vredenstein
Felgmerker: MAK, OZ, MSV, PH Edition***; Tinity

Ved kjøp av dekk er dekkskift inkludert – i følge Dekk1 sin servicegaranti, senest 7 dager etter bestilling.*****(Jeg kjøpte fra listen ovenfor, men Dekk1 la på nesten 700kr) Tilbudet gjelder deg med bilforsikring hos Codan Forsikring.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Hdloop

Hei
Dere som bor på det sentrale østland vil jeg så absolutt anbefale å ta turen til Dekk Sjekk i Askim.
Har kjøpt mitt 3 dekksett med Conti 7 der i år -må jo ha litt å velge i :-)
Jeg opplever ekstremt bra service - jeg er litt mter enn middels opptatt av bil og dekk. Skravla sikkert høl i hodet på det, men opplevde kun et brennende engasjement for akkurat det jeg er opptatt av - dekk.
Og de er NØYE med at det jeg kjører avgårde med er 100% både i detaljer for jobben og at rett dekk er på rett bil.
Jeg har ingen interesser i dette foretaket, men en krevende kunde som blir svært godt ivaretatt.
Syntes det er hyggelig om jeg som godt ivaretatt kunde kan gi de den creden de fortjener!
Om ikke annet så gi den sjans - garanterer det er verdt det :-)

Stig Ove Syversen

Sjaugen

Sitat fra: Hdloop på lørdag 17. november 2018, klokken 01:14
Hei
Dere som bor på det sentrale østland vil jeg så absolutt anbefale å ta turen til Dekk Sjekk i Askim.


Har også god erfaring derfra. Handlet CVC6 og felger i fjor høst
2017 S 75D

Hdloop

Sitat fra: Sjaugen på lørdag 17. november 2018, klokken 14:07
Sitat fra: Hdloop på lørdag 17. november 2018, klokken 01:14
Hei
Dere som bor på det sentrale østland vil jeg så absolutt anbefale å ta turen til Dekk Sjekk i Askim.


Har også god erfaring derfra. Handlet CVC6 og felger i fjor høst
Støtter denne. Har handlet 2 sett derfra i høst. De yter så god service så turen fra Fredrikstad til Askim er uten tvil verdt det. Bra priser fikk jeg også

JorEl

Dekk1 frotalte meg om hvor godt de sjekket dekkene osv...men de hadde nok ikke sjekket trykket i hjulene... Kanskje flisespikkeri, men når man kjøper nye dekk og de blir satt på bilen, så synes jeg korrekt dekktrykk henger sammen med kvalitet og service.

I bildøren står det at jeg skal ha 45psi, hva anbefales av dere her i dekktråden? Jeg satte trykket til 46psi på alle fire dekkene. Har forstått at det er bedre med for mye enn for lite trykk. Men hva er for mye?
Og øker sjangsen mye for en evt punktering?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

+10% er greit på vinterdekk. Husk også at om du fyller i romtemperatur vil det falle mange psi når dekket kommer ut i kulda.

JorEl

Flott. Takk for kjapt svar. Kommer til å sjekke trykket mer enn jeg noen gang har gjort;-) Skal ikke slite ut disse dyre, gode cvc7 dekkene med feil trykk i hvert fall :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

What-a-watt


JorEl

Er IC den lille skjermen bak styret? Jeg har sett trykket på hjulene her ja. For hvert hjul. Ser målingen varierer littegranne. Har vel med varmeutvikling i hjulene det da?
Er mange ting jeg ikke har satt meg inn i enda. Det er jo så mye man kan fikle med på Sen :) Tar litt etter litt så jeg ikke stiller på ting jeg ikke behersker eller forstår omfanget av.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

What-a-watt

Ja, bak "styret", eller rattet som det ofte blir kalt  :D

JorEl

Ser noen dekk som kommer fra en X i mitt nærområdet. Kan jeg bruke de på model S75d 2018?
Dekkene/felgene er 275/45-20. Om de passer, vil de kaste mer stein opp over sidene på bilen?
Andre virkninger jeg ikke har tenkt på? Jeg er jo blank, som et slitt dekk ::), når det gjelder kunnskap på dette området.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

What-a-watt

#2697
Det som anbefales for S er 245/45-19. De du viser til er for store hvis det er vinterhjul.

JorEl

Ja det er vinterhjul Nokian. Hvorfor er de for store når man kan sette 21" på modelS? Er de for brede? Vil dekkene ta bort i skjermen?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OlaM

Sitat fra: JorEl på mandag 19. november 2018, klokken 14:49
Ja det er vinterhjul Nokian. Hvorfor er de for store når man kan sette 21" på modelS? Er de for brede? Vil dekkene ta bort i skjermen?

Vanlig 21" til Model S er 245/35-21. Det gir (21*25,4)+(2*245*0,35) = 705 mm total hjuldiameter

275/45-20 blir (20*25,4)+(2*275*0,45) = 755 mm total hjuldiameter, 5 centimeter større.

Kanskje det går akkurat, men det er ikke det anbefalte. Speedometeret og utregning av forbruk blir også feil.

Hvis du vil ha deg et billig sett med dekk er det bare å følge med på Finn, veldig mange originale hjulsett til Tesla går for relativt billige priser. Kommert sikkert et ras etter en stor utleveringsperiode.  :) Stort sett sommerdekk da, men nå har du jo CVC7.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA