Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

En tanke. Det er jo mange gode argumenter for å velge 19" hjul på TMS foran større felger. Men hva om man ønsker litt fetere look likevel? Finnes det greie alternativer til staggered oppsett på 19"? Ser for meg at det ville gjort underverker med bredere saker i hjulbuene bak slik at man slapp inntrykk av at hjulene stod midt under bilen. Tror jeg må se litt rundt hva jeg finner :)

E_S

Sitat fra: Muffinman på fredag 08. juni 2018, klokken 14:15
En tanke. Det er jo mange gode argumenter for å velge 19" hjul på TMS foran større felger. Men hva om man ønsker litt fetere look likevel? Finnes det greie alternativer til staggered oppsett på 19"? Ser for meg at det ville gjort underverker med bredere saker i hjulbuene bak slik at man slapp inntrykk av at hjulene stod midt under bilen. Tror jeg må se litt rundt hva jeg finner :)

Litt lavere innpress og bredere felger var det jeg gikk for. På grunn av felgbredden har jeg også bredere dekk enn originalt, 255/45R19. Man ser at hjulene kanskje er litt store, men det subber ikke.

9,5x19 ET30, 255/45R19. Skal prøve å laste opp et bilde, men det ser veldig annerledes ut enn originalhjulene. Det ser faktisk veldig annerledes ut enn samme 255-dimensjon på originalfelgene også..
:)

georglu

Et spørsmål til dere som har greie på dekk:

Jeg kjøpte et ekstra sett med hjul med sommerdekk på som jeg tenkte å legge om til vinterdekk. Går det greit å lagre sommerdekkene i 2-3 år til jeg trenger å bytte ut de som kommer bilen eller blir de for gamle når jeg skal bruke dem? Dekkene er produsert i uke 23 2017, så ca. allerede ett år gamle. Bedre å selge dem og heller kjøpe "ferske" dekk når bilen trenger nye sommerdekk?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

OlaM

Sitat fra: georglu på onsdag 20. juni 2018, klokken 09:19
Et spørsmål til dere som har greie på dekk:

Jeg kjøpte et ekstra sett med hjul med sommerdekk på som jeg tenkte å legge om til vinterdekk. Går det greit å lagre sommerdekkene i 2-3 år til jeg trenger å bytte ut de som kommer bilen eller blir de for gamle når jeg skal bruke dem? Dekkene er produsert i uke 23 2017, så ca. allerede ett år gamle. Bedre å selge dem og heller kjøpe "ferske" dekk når bilen trenger nye sommerdekk?

Invester 30 kr i dekkposer fra Biltema (hvis de er store nok? kanskje du får et sett av dekkomleggeren) og oppbevar dem stående, så holder de meget bra. Aldersgrensen er i stor grad betinget av eksponering til lys og vær. Finnes eksempler på låvefunn av veteranbiler der diagonaldekk fra 60-tallet ser nesten nye ut. Eventuelt kan du bruke det som motivasjon til langtur på kontinentet slik at det ikke tar så lang tid å bruke opp de første.  :)


e: https://www.norgesdekk.no/om-dekk/lagring-av-dekk
'21 3LR

georglu

Sitat fra: OlaM på onsdag 20. juni 2018, klokken 10:00
Invester 30 kr i dekkposer fra Biltema (hvis de er store nok? kanskje du får et sett av dekkomleggeren) og oppbevar dem stående, så holder de meget bra. Aldersgrensen er i stor grad betinget av eksponering til lys og vær. Finnes eksempler på låvefunn av veteranbiler der diagonaldekk fra 60-tallet ser nesten nye ut.

Supert. Takk for tips. Jeg var ikke klar over at dekk skal lagres forskjellig med og uten felg. Man lærer noe nytt hver dag. Fikk med plastposer til hjulene (sikkert fra dekkhotellet til VIANOR). Holder det eller bør det være dekkposer?

Sitat fra: OlaM på onsdag 20. juni 2018, klokken 10:00
Eventuelt kan du bruke det som motivasjon til langtur på kontinentet slik at det ikke tar så lang tid å bruke opp de første.  :)

Godt tips! Men med to små barn (under 3 år) tror jeg nok den store bilturen må vente noen år til. Ellers blir det fryktelig mange stopp og/eller hyl og skrik. :D
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

OlaM

Sitat fra: georglu på onsdag 20. juni 2018, klokken 10:09
Fikk med plastposer til hjulene (sikkert fra dekkhotellet til VIANOR). Holder det eller bør det være dekkposer?


Ja det holder, de skal bare beskytte for lys og eventuelle kjemikaliesøl.
'21 3LR

Obi_EL

Er det noen som vet/kjenner til noe bra tilbud på komplett hjulsett for Tesla S vinterhjul?

georglu

Sitat fra: Obi_EL på fredag 22. juni 2018, klokken 10:28
Er det noen som vet/kjenner til noe bra tilbud på komplett hjulsett for Tesla S vinterhjul?

Jeg har nettopp fått to tilbud hos Kolbotn Dekk og Service Senter:

CONTINENTAL ContiVikingContact 6 ContiSilent - 12500kr

Nokian Hakkapeliitta R3 Vinterdekk - 12800KR.

Prisen inkluderer montering og balansering.

Jeg ser for øvrig at Dekkmann har gode priser for TOCN-medlemmer:

https://www.dekkmann.no/avtaler/tocn
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

o.b.lix

Sitat fra: georglu på fredag 22. juni 2018, klokken 10:58

Jeg ser for øvrig at Dekkmann har gode priser for TOCN-medlemmer:

https://www.dekkmann.no/avtaler/tocn

Ja Dekkmann-prisene er veldig gode om man er TOCN-medlem. Og det følger noen ekstra fordeler; jeg fremhever spesilet gratis naf-medlemskap samt gratis dekkforsikring i 3 år der punkterte dekk blir lappet gratis eller byttet gratis. (Har totalt ødelagt 3 dekk siste 3 år/150.000 km på Tesla, så dette er kjekt å ha)

CVC6-dekket er veldig bra, men til vinteren kommer det CVC7 som er forbedret på våt vei, det skal drenere vann bedre enn CVC6. Sikkert noe dyrere da.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

georglu

Ser ut som gode fordeler, ja. For meg falt valget på Kolbotn fordi:
- det er her jeg bor (praktisk med dekkhotell i «nabolaget»)
- føles godt å støtte det lokale næringslivet
- kun litt dyrere selv om Dekkmann har gratis dekkhotell første året og 25% rabatt neste årene
- usikker på om jeg får behov for noen av de andre godene (aldri punktert før, så nå har jeg sikkert jinxa dette
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Pål A.

Prøvd å søke litt, men med så mange sider om dekk/felg, er det ikke lett. Har lyst på 20" på min TMS, men vil helst ha felger med liten luftmotstand. Noen som har tips om forholdsvis "tette" felger, som ser bra ut?

Muffinman

Da ble mitt andre sett Lexani LX20 byttet ut. I utgangspunktet var meningen å bytte ut med like 285/30-21 på bakaksel i Oslo på tur ned til Spania og å vurdere framdekkene som fremdeles hadde rikelig mønster igjen, dog med noe kantslitasje på indre etter en del knoting før jeg fikk spissingen til å fungere. Men det skar seg med leveransen og jeg valgte å gå for Achilles ATR Sport 2 i 275/35 bak siden jeg MÅTTE ha nye dekk før det braker løs på motorveien. I tillegg ble framdekkene også skiftet med samme type, dog i 245/35.

Spenningsmomentet var hvordan det ville  bli seende ut med et hakk smalere dekk på 10,5" felg, men det gikk veldig fint. Achilles er tydeligvis litt bredere i samme dimensjon enn Lexani. Hvis man ser etter kan man se at det er litt mer dekk mellom felg og asfalt, men legger ikke merke til det om man ikke vet det først.

Har ikke kjørt mer enn 10-12 mil, men førsteinntrykket av disse er veldig bra. Matcher Lexani på støy i hastigheter opp til 70-80 og er betydelig stillere i hastigheter over 110. Forskjellen er størst på grov asfalt. De er like komfortable, men en del fastere i fisken sideveis og er klart mer retningsstabile. Tendens til ørlite høyere forbruk, men sannsynligvis er forskjellen svært liten (synsing).

Ikke testet sidegrep, hvordan de tar svingene eller hvordan bittet er på vått/tørt - men så langt lover disse veldig bra. Spent på fortsettelsen, kommer meg vel et stykke nedover i Tyskland i morgen :)

Snapcase

Kjøpte ett sett PH turbin med Nereus vinterdekk i 19", fikk satt vinterdekkene på orginale Slipstreams og tok sommerdekk på PH.

Når disse dekkene er utslitt får jeg se om jeg går over til noe mer spennende

https://imgur.com/a/lWWsgjB

Muffinman

#2533
Da har jeg kjørt noen hundre mil på Achilles-dekkene, og må si disse er veldig bra. De bremser svært bra og jeg fikk testet dette både i ekstremt regnvær på motorveien, og tørt underlag. Sideveis virker de også bra, men har ikke ekstremtestet enda.  Eneste drawbacket er høyere forbruk enn Lexani-dekkene de erstattet. Nå har jeg ikke allverdens sammenligningsgrunnlag siden Lexani stort sett er kjørt i norske hastigheter, og de nye på motorvei i utlandet. Men fikk litt fart på de gamle inn mot Oslo og det virker som forskjellen er betydelig. Skal man kjøre 30-mils etapper på utenlands motorvei må man både stå veldig lenge på lader, og kjøre temmelig rolig.  Har til gode å se hva det norske forbruket blir på Achilles, men de siste langturene før bytte endte på 157wh/km. Det er ikke ille på 21", og blir referansen for sammenligningen når jeg kommer tilbake til landet.

Ellers kan jeg jo sammenligne forbruk på motorvei med 19" og Landsail 588 fra i fjorårets tur. 21" med Achilles bruker like mye i 105km/t som 19" Landsail gjør i 125km. Siden dekk har større betydning enn felg tror jeg faktisk dekkene utgjør den største forskjellen her. Forskjellen er såpass stor som 30-40wh/km i 120-130.

Ellers er det verdt å merke seg at det virker som Achilles trenger innkjøring før forbruket stabiliserer seg. Lå faktisk over 260wh/km ved vanlig kjøring nedover svenskekysten til å begynne med før det stabiliserte seg på noe lavere nivå etter de første 50 milene.

GOS


Muffinman

Var det noe motvind nedover svenskekysten når du opplevde det høye forbruket på de nye dekka?

Du har gjort så mye bra tester med forskjellige dekk og felger nå, kunne du tenk å summere det opp litt, pros/cons/forbruk etc og satt det opp i en tabell?

(Kanskje etter årets tur og du kommer hjem og får testet de nye litt mer under norske forhold)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA