Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sottozero-dekkene er fine på bar, våt og snødekket veg. Hovedforskjellen mellom nordiske dekk som CVC6, Nokian R2 etc og mellomeuropeiske dekk som Sottozero er egenskapene på is. Det er ikke uvanlig å ha 30% lengre bremselengde på is samt at manøvrerbarheten er betydelig svekket. Kjører du svært sjelden på is og har mulighet til å ha bilen stå eller ta på hurtigkjetting når det blir holke kan Sottozero være et godt alternativ, ofte bedre på våt og bar veg enn sine nordiske konkurrenter. Kjører du mye på is, spesielt våt is vil piggdekk være å foretrekke. Der jeg bor i trønderlag er det svært sjelden våt is og blir det det så er strøbilen raskt ute. Tørr is er det derimot mye av og her er forskjellen stor.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Det er en farlig anbefaling å si at disse er fine på snø. Det som er så vanvittig skummelt med dem er at de kan fungere sånn halvgreit på en type snø mens det er null grep på en annen type. Jeg vet ikke hva som er forskjellen, men opplevde begge på føre som så tilsynelatende likt ut. I tillegg mister de egenskaper veldig fort med alder og minkende mønsterdybde.

Kjørt 40 mil i dag på de nevnte kinadekkene. Kommer tilbake med mer info, men så langt ser det ut som de danker ut Sotto i alle disipliner.

Cowboystrekk

En av de tidligere NAF-testene hadde med Nokian sitt WR4-dekk som er i toppen blant mellomeuropeiske. Det var ok på snø sammenligna med nordiske dekk, bedre enn noen av dem, dårligere enn andre. Is var den kritiske forskjellen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. november 2017, klokken 17:45
Det er en farlig anbefaling å si at disse er fine på snø. Det som er så vanvittig skummelt med dem er at de kan fungere sånn halvgreit på en type snø mens det er null grep på en annen type. Jeg vet ikke hva som er forskjellen, men opplevde begge på føre som så tilsynelatende likt ut. I tillegg mister de egenskaper veldig fort med alder og minkende mønsterdybde.

Kjørt 40 mil i dag på de nevnte kinadekkene. Kommer tilbake med mer info, men så langt ser det ut som de danker ut Sotto i alle disipliner.
Det megahjuldekket eller noe annet?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

Jeg kjørte på Sottozero i starten av første vinteren jeg hadde bilen. Da kom det 7-10 cm våt snø, og det var så vidt jeg kom meg fremover på flat vei.
Men dekkene var ikke helt runde, så jeg fikk nye R2 på reklamasjon hos Tesla. Det var som natt og dag å kjøre på snø med disse.
Men R2 er elendige på tørt og vått føre i plussgrader, spesielt med litt aktiv kjørestil eller høy fart.

Muffinman

#2345
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 21. november 2017, klokken 11:05
Det megahjuldekket eller noe annet?
Har aldri prøvd dekk fra Megahjul, men her tenker jeg på Sottozero II.

Cowboystrekk

Mulig jeg misforstår men:"Kjørt 40 mil i dag på de nevnte kinadekkene. Kommer tilbake med mer info, men så langt ser det ut som de danker ut Sotto i alle disipliner." Hva er de nevnte kinadekkene? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

eadie

Sottozero er altfor glatte på våt snø, altså rundt nullføre. Sklei som en kjelke da jeg kjørte i Ørsta-området for et par vintre siden. Var livsfarlig.
Nå bor jeg i Bergen, og her er det aldri snø, så jeg har brukt Sottozero på vinter de 3 årene jeg har hatt bilen (kjører lite). Det funker fint på våt vei, som det er mye av i Bergen. Men jeg ville ikke brukt Pirelli Sottozero på snø og is. Nevah!




Sitat fra: Muffinman på mandag 20. november 2017, klokken 17:45
Det er en farlig anbefaling å si at disse er fine på snø. Det som er så vanvittig skummelt med dem er at de kan fungere sånn halvgreit på en type snø mens det er null grep på en annen type. Jeg vet ikke hva som er forskjellen, men opplevde begge på føre som så tilsynelatende likt ut. I tillegg mister de egenskaper veldig fort med alder og minkende mønsterdybde.

Kjørt 40 mil i dag på de nevnte kinadekkene. Kommer tilbake med mer info, men så langt ser det ut som de danker ut Sotto i alle disipliner.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

eadie


Hvilke dekk opplever folket som mest stillegående for Tesla Model S?
Tenker da både på vinter- og sommerdekk. Jeg har lest gjennom denne 157 siders tråden, men egentlig ikke blitt så veldig mye klokere, spesielt med tanke på støy.

Jeg vurderer Continental 6 Silent til sommeren, hvis disse er egnet for TMS da. Er klar over Continentals manglende slitestyrke, men er villig til å ha dekkene en sesong mindre hvis jeg kan oppnå lavere dekkstøy.

Opplever ellers at dekkmerkingen mtp støy ofte ikke stemmer. For store forskjeller i hver bil.

Tips her?
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Av 19" sommer er Landsail 588 de stilleste jeg har prøvd. De er stillere enn Primacy og PS3 fra Michelin, Falken 453,  og en rekke piggfrie vinterdekk. Av vinterdekkene opplevde jeg Hakka R2 som veldig rolige, men de gav en merkelig during i visse hastigheter som var irriterende nok i seg selv. Sottozero II, for å nevne de også, støyer en del men lydbildet er ikke av den mest plagsomme sorten så de er til å leve med på det området.

På 21" sverger jeg til Lexani LX-20. De er roligere enn Michelin PS2, Conti 5P og hva nå Tesla leverer originalt i 21" (så ikke etter). I tillegg er de roligere enn alle 19" dekkene jeg lister opp over, unntatt Landsail.

Har ikke prøvd noen av disse nye skumfylte dekkene.

eadie

Landsail har dårlige reviews på vannplaning og styrerespons ser jeg. http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Landsail/LS588-UHP.htm

Men myke dekk da, så da blir de vel gjerne komfortable mtp støy


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

De er ikke av de mest presise på styringen nei, men det er strengt tatt bare noe man merker hvis man har litt sportslige ambisjoner i kjøringen. Vi kjørte disse 10.000km rundt om i EU i sommer, det aller meste på motorvei. Hastigheten kom til tider et stykke over 200, og de fungerte greit da også om ikke ideelt. Opp til 140-150 var de helt supre. Vi kjørte også i kraftig regnvær i god hastighet uten å merke noe til vannplaning, men mønsterdybden var god og jeg ville nok ikke prøvd samme øvelsen med mer slitte dekk. Mønsteret ser ikke ut til å være laget for å drenere noe særlig. Grepet på vått er det imidlertid ikke noe å si på. Har testet det et par ganger for vilt, og det står ikke tilbake for noen av de andre dekkene jeg har testet.

Nå er disse dekkene rullet omkring 30.000 og jeg tenker at de har rundt 20.000 igjen før vi skifter.

Counterpointer

Nereus 805 er et nytt alternativ, disse er målt til å være ganske stille.
Piggfrie vinter

snd

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. november 2017, klokken 09:18
På 21" sverger jeg til Lexani LX-20. De er roligere enn Michelin PS2, Conti 5P og hva nå Tesla leverer originalt i 21" (så ikke etter). I tillegg er de roligere enn alle 19" dekkene jeg lister opp over, unntatt Landsail.

Nice :+1: Kjøpte nettopp komplett hjulpakke med LX-Twenty 245/35-21 + 285/30-21 fra Tempe med Black Friday -og Teslanytt-rabatt. Hvor langt regner (slitestyrke) du med å kjøre med disse ift. PS2, PSS og 5P?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA