Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Saberhagen

Da ble det en bestilling på Nokian WR A4 på meg.. B i rullemotstand og B i dårlig vær samt lavt støynivå.. Lest en del tester på disse og virker som om det er gode dekk.

Håper disse fungerer like bra i praksis også!

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:59
Oppdatert post om Kinforest KF550:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.msg598717.html#msg598717
Ser ikke ut som jeg er den eneste som klager på urunde dekk fra Kinforest. Fikk ved en feiltagelse tilsendt reklamasjonsskjema jeg ikke skulle ha, og også der var årsaken at dekkene ikke var runde. Ser ut som de nå er tatt ut av sortimentet hos Delticom (dekkonline, dekk-outlet).

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: MyMuffin på mandag 11. september 2017, klokken 12:40
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 11. september 2017, klokken 12:29
Sitat fra: Saberhagen på onsdag 06. september 2017, klokken 09:51
Har også sett på yokohama IG50, men disse finnes bare i 225/45/19, og ikke 245. Tåler vel heller ikke vekten til en Tesla utifra det jeg klarer å se?

Joda, de finnes i riktig dimensjon (har fire slike liggende i garasjen), og lasteindex på 102 eller 103 om jeg ikke husker helt feil.

Edit: 98 var det visst, noe som tilsvarer 750 kg. Minimum på Model S75D er 680 kg.

Hva er din erfaring med disse?

Jeg har ikke kjørt dem på Model S, men har hatt dem på en Alfa Romeo Giulietta QV. Denne har forholdsvis mye krefter (på forhjulene), og på denne fungerte IG50 helt strålende. Veldig fin balanse, og de klarte å håndtere kreftene i bilen ganske bra også på glatt føre. Ingen ubehagelige overraskelser på de tre sesongene jeg hadde de på bilen.

Fikk også anbefalt nettopp IG50 til Model S fordi de både klarer motorsterk bil, men at de også fungerer veldig godt på tunge biler selv om de har "nordisk" gummiblanding.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

MyMuffin

Jeg tok turen til megahjul i oslo og spurte rett ut hvilke dekk de anbefalte meg for min Tesla model S.
De var klare på at de anbefalte deres Nereus dekk, som skal fungere som en bedre erstatter for Nokian R2.

Jeg tok dem på ordet og gikk for anbefalingen deres. Så får vi se over vinteren om dette var ett dårlig men billig kjøp (4250kr for 4 dekk).
Kjører mest i by og litt på landevei.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

En advarsel mot dekk-outlet.no. Dette er vel for alle praktiske formål det samme som dekkonline.no (Delticom). Etter å ha mottatt først to urunde dekk og deretter et urundt erstatningsdekk har de enda ikke hentet feilvarene som lovet, og det begynner å bli en del uker siden nå. De stiller også som betingelse for å refundere summen at deres leverandør godkjenner reklamasjonen for at de skal refundere pengene. Denne gjengen er tydeligvis ikke kjent med norsk forbrukerkjøpslovgiving; det er da slettes ikke en partisk tredjepart som skal avgjøre om varen har en mangel. Jeg har heldigvis sikret dokumentasjon på mangelen og urundheten vises godt på film når to av dekkene kjøres i avbalanseringsmaskin. Det siste ser man også antydninger på, og det gir vibrasjoner i bilen. Har også filmet med fastmontert mobiltelefon for å dokumentere vibrasjoner i bilen under kjøring. Aller helst skulle man vel testet dekkene under belastning for å se hvordan de oppførte seg, men tenker at det jeg har holder greit. Jeg har også krevd refusjon av omleggingskostnader på de tre dekkene.

I mellomtiden anbefaler jeg å heller kjøpe dekk hos seriøse, gjerne lokale aktører som priser seg fornuftig, så slipper man ekstra prakk om man skulle få en feilvare.

o.b.lix

Min dekkpusher sier akkurat det samme om urunde dekk og dekkonline.no, jeg trodde ikke på han, men nå er jeg mere usikker ja.

Men har alltid brukt dekkpusheren, klarer alltid å få han til å gi meg så god pris at jeg blir fornøyd.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pubbe

Hej, jag hoppas ni kan hjälpa en svensk som hamnat lite fel :)

Jag bor i Malmö och letar efter dubbfria vinterdäck till min Tesla. Temperaturen här är ungefär som Köpenhamn, det blir sällan minusgrader, kanske några veckor om året.

Jag har tittat på Nokian Hakka R2, men har läst att det är ett väldigt mjukt däck som inte är så bra i plusgrader, så just nu lutar det åt Michelin X-ICE 3. Jag behöver även nya fälgar. Vad tror ni, fungerar X-ICE 3 eller finns det något bättre?

Tack!

MyMuffin

Sitat fra: pubbe på mandag 25. september 2017, klokken 14:25
Hej, jag hoppas ni kan hjälpa en svensk som hamnat lite fel :)

Jag bor i Malmö och letar efter dubbfria vinterdäck till min Tesla. Temperaturen här är ungefär som Köpenhamn, det blir sällan minusgrader, kanske några veckor om året.

Jag har tittat på Nokian Hakka R2, men har läst att det är ett väldigt mjukt däck som inte är så bra i plusgrader, så just nu lutar det åt Michelin X-ICE 3. Jag behöver även nya fälgar. Vad tror ni, fungerar X-ICE 3 eller finns det något bättre?

Tack!

Har kjørt 3 år med michelin X-ice 3 og det fungerte veldig bra for min del :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. september 2017, klokken 14:17
Min dekkpusher sier akkurat det samme om urunde dekk og dekkonline.no, jeg trodde ikke på han, men nå er jeg mere usikker ja.

Men har alltid brukt dekkpusheren, klarer alltid å få han til å gi meg så god pris at jeg blir fornøyd.
Heretter blir det å svippe innom Tempe når det blir smått med gummi, selv om det er 20 mil dit blir det småtterier i forhold til å administere en reklamasjon ift disse Delti-selskapene, etter min erfaring ihvertfall.

MyMuffin

Sitat fra: Muffinman på mandag 25. september 2017, klokken 14:59
Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. september 2017, klokken 14:17
Min dekkpusher sier akkurat det samme om urunde dekk og dekkonline.no, jeg trodde ikke på han, men nå er jeg mere usikker ja.

Men har alltid brukt dekkpusheren, klarer alltid å få han til å gi meg så god pris at jeg blir fornøyd.
Heretter blir det å svippe innom Tempe når det blir smått med gummi, selv om det er 20 mil dit blir det småtterier i forhold til å administere en reklamasjon ift disse Delti-selskapene, etter min erfaring ihvertfall.

Antar at du mener tempe dekkservice. Har isåfall selv en veldig god erfaring hos dem. Da jeg fikk tilsendt feilprogrammerte dekktrykksensorer.
De oppførte seg ryddige, behjelpelige og fikk ordnet opp, all kommunikasjon gikk over mail / tlf grunnet lange avstander.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Wilmar

Skjønner ikke helt dere som kjøper billige og ukjente dekkmerker til en så dyr og bra bil.

Vurderte først Nokian, men sjekket flere tester av vinterdekk. For meg blir det derfor Continental Viking Contact 6 piggfrie vinterdekk til fredag, om ikke noen her gir meg gode grunner til å velge noe annet?
S90D overlevert 26.09.17
i3 overlevert 15.02.17

Oddaa

Sitat fra: Wilmar på mandag 25. september 2017, klokken 18:09
Skjønner ikke helt dere som kjøper billige og ukjente dekkmerker til en så dyr og bra bil.

Vurderte først Nokian, men sjekket flere tester av vinterdekk. For meg blir det derfor Continental Viking Contact 6 piggfrie vinterdekk til fredag, om ikke noen her gir meg gode grunner til å velge noe annet?
Har en liten teori om at elbileiere i gjennomsnitt muligens er hakket gjerrigere enn folk flest...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Muffinman

#2232
...og der kom endelig en bekreftelse på at mailen min var videresendt til en annen avdeling. Mulig de leser her inne.

Når det gjelder å bruke annet enn såkalte "premium-merker" handler det ikke først og fremst om å spare penger for min del, men å finne dekk som passer mine preferanser. Jeg liker komfort, lavt støynivå og lav rullemotstand kombinert med godt grep på vått og tørt samtidig som sportslige egenskaper ikke er særlig interessante - og da utgår Michelin/Continental osv. Jeg ville da for alle praktiske formål betalt dyrt for dekk som etter min verdisetting er dårligere. Jeg har egentlig funnet merkene jeg kommer til å bruke i fortsettelsen; Landsail LS588UHP på 19" og Lexani LX-20 på 21". At jeg tullet meg borti Kinforest skyldes at Lexani ikke var tilgjengelig i nettbutikken for dimensjonen jeg bruker bak, og en god Youtube-review. Det var jo en tabbe.

Hva slitestyrke angår er Lexani på ca. nivå med Michelin sine sportsdekk, mens Landsail er vesentlig mer slitesterkt. Våre er rullet over 25.000km nå og er langt fra halvslitt, og de fikk virkelig kjørt seg gjennom 10.000km på europeiske motorveier i sommer. Nødbrems på vått og på tørt fra høy hastighet ble også testet, og fungerte aldeles glimrende.

Når det gjelder vinterdekk kjører vi Hakka 8 på bilen som kjøres minst, og rimelige piggfritt høst/vår pluss Hakka 8 midtvinters på den som kjøres mest. Det har funket gull så langt.

Så er det jo en viss dissonans mellom at mange har kjørt rundt på disse famøse Pirelli "vinterdekkene" - enkelte har til og med snakket relativt varmt om dem - når det aller meste av billige vinterdekk vil gi bedre grep  på glatt vei. Mange går nok i "merkevarefella". Det burde ikke handle om hva som står på dekksiden, men de faktiske egenskapene. Og da tenker jeg ikke på de immaterielle egenskapene  ;)

OleJA

Sitat fra: pubbe på mandag 25. september 2017, klokken 14:25
Hej, jag hoppas ni kan hjälpa en svensk som hamnat lite fel :)

Jag bor i Malmö och letar efter dubbfria vinterdäck till min Tesla. Temperaturen här är ungefär som Köpenhamn, det blir sällan minusgrader, kanske några veckor om året.

Jag har tittat på Nokian Hakka R2, men har läst att det är ett väldigt mjukt däck som inte är så bra i plusgrader, så just nu lutar det åt Michelin X-ICE 3. Jag behöver även nya fälgar. Vad tror ni, fungerar X-ICE 3 eller finns det något bättre?

Tack!
Byttet selv fra R2 til xIce3 forrige vinter. Kan bekrefte at R2 føles noe myke på Tesla, og at xIce3 er mye bedre med tanke på dette - Tror kanskje xIce3 også er noe mer stillegående, men det blir veldig subjektivt.

Imidlertid så er nok R2 et bedre dekk på krevende vinterføre. Selvfølgelig også min veldig subjektive oppfatninger, og man snakker om små nyanser her. xIce ligger f.esk milevis forran Pirelli 'vinter' dekkene som Tesla prøver å pushe.

For ditt bruk rundt Malmø så er sannsynligvis xIce helt perfekt.

o.b.lix

Sitat fra: OleJA på tirsdag 26. september 2017, klokken 09:25
Tror kanskje xIce3 også er noe mer stillegående, men det blir veldig subjektivt.
Jeg opplever ikke X-ice3 som spesielt stille, bråker mere enn alle andre dekk jeg har prøvd.

Til gjengjeld er de ekstremt slitesterke, svært gode på bar og våt vei, på snø og til og med is. På islagt vann på Gol oppleves de til og med bedre enn noen av piggdekk...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA