Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Emily GT EV

Startet av eSaab, lørdag 01. februar 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

eSaab

Emily GT

Elmo

Skal vi tro mere på Saab enn Volvo når det gjelder elbiler ??

Bilen Volvo har laget er egentlig bra den, men når skal de få ut fingeren ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Olemann


Hei,

Ser det antydes ca 20 mil rekkevidde, kan du opplyse om:

- Antall kW batteripakke
- Motor hk
- Vekt på bilen
- Ca pris i Sverige, uten moms
- Når kommer de første for salg i Europa

Mvh Ole

eSaab

#3
Jodå man kan lita på att Saab kommer att sälja EV's. För dom kommer att fokusera på att tillverka elbilar (EV's) i framtiden.  :) ;D :)
Däremot vet jag inget mer om bilen, vi får kolla på www.saabcars.com/sv/ och www.ttela.se/ekonomi/saab den närmsta tiden. Det är snart dags för produktionsstart. :) :) :)

Vind

#4
Er jo egentlig gammel Saab mann, og har fulgt dette "initiativet", men jeg er desverre ikke veldig optimistisk til denne.  Ombygging av eksisterende konstruksjoner til el-biler gir ofte høy vekt, og interesante plasseringer av batteriene.  20 mil rekkevidde, under design blir gjerne 10-12 om vinteren og 16 om sommeren, som jo er det samme som "alle andre" untatt Tesla.  9-3 plattformen er jo ikke helt ny lenger, basert på Opel Vectra fra slutten av 90 tallet.

De bygger konstruksjonen på ett pilotprosjekt Saab hadde i 2007, og det har jo skjedd mye utvikling siden dette. Dette var feil, basert på nyere kommentar i tråden

Av svenskene så har jeg faktisk større tro på Volvo - selv om det er litt uklart når det kommer en ny ren elbil.  Nye X90 er planlagt med en hybridløsning, som har ganske lang el rekkevidde i motsetning til de fleste andre "premium" hybridene, og de har vist at de behersker teknologien med testeksemplarer av C30.  Utfordringen med el-biler er at verdensmarkedet ikke er stort nok, og skal man ha volum og økonomi må man selge mer enn noen tusen til Norge.

Men - de hadde jo vært fantastisk om det kom en ordentlig Saab, med Saab kjørefølelse 30-40 mil rekkevidde og ren el-bil.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

eSaab

#5
eSaaben kommer att få de bästa och nyaste elmotorer samt batterier som finns att få tag på marknaden.  :) :)
Dessutom kommer den att få en helt nykonstruerad elektrisk drivlina, dom har inte använt sig av det pilotprojekt som tog plats 2007.  :)
Modellen består av en konstruktion som kom 2002, den är alltså baserad på den 2 generationens Saab 9-3 och har uppdaterats flera gånger därefter samt utvecklats av Saab fristående från alla samarbets märken. Ca 100 st modifieringar har gjorts inför nylanseringen i år.
Den är alltså inte baserad på den 1' a generationens Saab 9-3 som kom på slutet av nittiotalet ( mer info wikipedia)
Det finns även god tillgång på reservdelar och service.  :)
Saaben har 5 stjärnor i EuroNCAP.

Läs mer här om batterier:
http://www.mynewsdesk.com/uk/pressreleases/nevs-owner-opens-battery-plant-in-china-803550

Läs mer om drivlina:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3493060.ece

Läs mer om chassi och uppdateringar:
http://www.teknikensvarld.se/2013/12/04/44764/nya-saab-9-3--nyheterna-och-forandringarna/


pottle

Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

eSaab

#7
Nej tyvärr inget mer information om batterierna  :)
Men det kommer att bli en mycket bra elbil.  :) :) :)

eSaab

#8
Goda nyheter nu pressas karosserna till elbilarna !  :) :) :)
Läs mer på:
http://www.ttela.se/ekonomi/saab
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140207/snart-kommer-saab-9-3-med-eldrift


(Ej bekräftade uppgifter angående räckvidden: från tysk blog "280 Kilometern die Rede" http://saabblog.net/2014/02/11/saab-9-3-ev-im-aftonbladet/#comment-92493 )


eSaab

Om man förstorar och tittar på bilden här:
http://saabblog.net/2014/02/07/saab-ev-kommt-im-2-quartal-2014/
Så ser man detta om kommande elbilar  "9-3 EV Sedan/Wagon"   :D :D :D

Vind

Jeg kunne gjerne tatt en helt åpen elbil også, det hadde blitt den første på markedet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elmo

Sitat fra: Vind på onsdag 12. februar 2014, klokken 16:22
Jeg kunne gjerne tatt en helt åpen elbil også, det hadde blitt den første på markedet.

Ikke hørt om Think cabriolet ??   http://home.gethome.no/reinert/album/bil2.html
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cito13

#12
Hvis ikke NEVS drar en stor overraskelse ut av hatten tror jeg dette er dødfødt.

9-3 kom på markedet i 2003 og har vært moden for utskifting lenge før SAAB gikk konk. Nå har man startet opp produksjonen igjen og jeg mener å ha lest at man solgte 31 biler i første måned.

Planen er å starte med elektrisk versjon av sedanen som skal bygges som halvfabrikat på Trollhättan og så fraktes til Kina der bilen skal ferdigbygges med bl.a. batteripakken.  Markedet for elektriske biler i Kina har utviklet seg langt fra forventningene.

Hvilken overraskelser kunne man så dra ut av hatten:
  • Kabriolet som det nesten ikke finns serieprodusert som elbil. Men ærlig talt, et nisjeprodukt i et nisjemarked?
  • Stasjonsvogn som det nesten ikke finns serieprodusert som elbil.
  • Hvis de nye eiere har en veldig stor pengebok kan man underprise bilen.
  • Overraskende stor rekkevidde vil gjøre bilen mer attraktiv.
Som tidligere SAAB eier ville jeg ha gjerne sett SAAB som føniks, men tyvärr, dette virker ikke lovende.

eSaab

#13
Sitat fra: cito13 på torsdag 13. februar 2014, klokken 13:34
Hvis ikke NEVS drar en stor overraskelse ut av hatten tror jeg dette er dødfødt.

Då blir det fler över till oss andra  :) :) :)


Här kommer lite information om provkörning av elbilen:

http://www.saabsunited.com/2014/02/production-line-to-be-rebuilt-to-accommodate-electric-cars.html

Detta låter lovande!  :D :D :D

Vind

Sitat fra: Elmo på onsdag 12. februar 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Vind på onsdag 12. februar 2014, klokken 16:22
Jeg kunne gjerne tatt en helt åpen elbil også, det hadde blitt den første på markedet.

Ikke hørt om Think cabriolet ??   http://home.gethome.no/reinert/album/bil2.html
Jo - men den var vel ikke akkurat serieprodusert.  Buddy har vel også en de kaller Cabriolet, men det er vel egentlig ett stort soltak på en moped.

Om det blir fornuftig rekkevidde (rundt 300 km) så tror jeg både Cabriolet og Stasjonsvogn kan bli en hit, sedan - tror jeg desverre ikke voldsomt på.  Den må bare ikke bli en "Ford Focus" ombygging, da tror jeg dette er omtrent sjanseløst.  Så den må ha plass til mennesker og bagasje, hurtiglading, og litt Saab følelse.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA