Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Det sykeste passerte meg på motorveien her for ledendag"

Startet av tom, fredag 19. september 2008, klokken 12:58

« forrige - neste »

tom

Hvis det er noen som lurer på hva en gjennomsnitts råner mener om min City El, så er det bare å lese. 

http://www.bilforumet.no/carspotting/172305-sykeste-passerte-p-motorveien-leden-dag.html

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

cra

Tja..... Det er vel liten tvil om hvem som er farligst og burde holdes borte fra motorveien av disse fjortisene fra det forumet og deg og din City El. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Catalyzator

Dagens samfunn vier et tydelig tegn av mobbing og diskriminering
med tydelig arrogante holdninger til annet enn sin egen nese.

Dersom dette er fremtidens mennesker i det norske samfunn er
vi nok alle klar over hvilken vei det bærer....  :o rett åt hel**** .....

El-bil er både fornuftig og morsomt og ikke minst miljøvennlig og økonomisk !  ;D
Dersom den oppvoksende generasjon ikke tør å kjøre slike fordi de ikke er
like trygge som to tonn stål eller like spreke som tre tonn med crom så er
det kun dem selv som blir taperne på grunn av sin egen ansvarsløshet både
mot miljø og sikkerhet .
(Det tryggeste kjøretøyet er uansett det som blir kjørt av en ansvarsfull sjåfør.)
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Catalyzator på fredag 19. september 2008, klokken 14:04
Dersom dette er fremtidens mennesker i det norske samfunn er
vi nok alle klar over hvilken vei det bærer....  :o rett åt hel**** .....

Kan se slik ut i trafikken, i alle fall. Før var det "bare" gutte som grisekjørte, nå er jentene like ille. :( Vi som er foreldre har en enorm oppgave med å legg einn gode holdninger fra de er bittesmå.

Edit: Må presisere litt her.... Jeg mener selvfølgelig ikke at alle grisekjører; det er som vanlig de få som ødelegger for de mange. Men det at det er så mange flere jenter å se som "kjører som gutter" tar jeg som en kraftig indikasjon på at der er en (svært negativ) holdningsendring på gang i samfunnet. I lys av det så foreslår jeg (igjen) at dersom det innføres kjøreforbud for ungdom i helger og på kveldstid så må el-biler untas fra dette. De har begrenset rekkevidde og "grisekjøringspotensiale" (akselerasjon og toppfart), men skulle gsejøre nytten til at ungdom kom seg på kino og hjem igjen etter "portforbudet".

Sitat fra: Catalyzator på fredag 19. september 2008, klokken 14:04
(Det tryggeste kjøretøyet er uansett det som blir kjørt av en ansvarsfull sjåfør.)

Sant. Bare så synd at det ikke hjelper når man møter en av de som aldri burde ha vært på veiene. :(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cobos

Med tanke på at Tesla faktisk er en elbil og den har hverken begrenset rekkevidde eller akselerasjon så er jeg usikker på om vi (les Norstart) bør gå utifra at elbiler har ytelser som Think eller Buddy. Det er helt klart i de neste 1-2 årene mange elbiler på vei som vil utifra ytelse lett matche rimelig spreke bensinbiler. Jeg mistenker idet PBP og Renault kommer med sin elbil vil det bli mye flere som har el-familiebilen, slik at dette blir et problem hvis vi konsekvent går utifra at elbiler har gitte ytelser.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Griffel

Sitat fra: Cobos på fredag 19. september 2008, klokken 17:04
Jeg mistenker idet PBP og Renault kommer med sin elbil vil det bli mye flere som har el-familiebilen, slik at dette blir et problem hvis vi konsekvent går utifra at elbiler har gitte ytelser.

Hva blir et problem?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#6
Forrige uke kjørte jeg forbi en av disse på sandvika brua. Er den en slektning av city-el?



Med tynne sykkelhjul synes jeg den så litt skummel ut i nær 80km/t
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Sitat fra: Griffel på fredag 19. september 2008, klokken 18:12
Sitat fra: Cobos på fredag 19. september 2008, klokken 17:04
Jeg mistenker idet PBP og Renault kommer med sin elbil vil det bli mye flere som har el-familiebilen, slik at dette blir et problem hvis vi konsekvent går utifra at elbiler har gitte ytelser.

Hva blir et problem?

Problemet er ideene til Cra hvor han snakker om at elbiler muligens ikke burde være inkludert i et kjøreforbud for ungdom på kveldene.
Problemet er ikke at ungdom kanskje ikke burde kjøre på kvelden eller at "anti-råne" biler da er untatt. Problemet er at han setter "anti-råne-biler" = elbil når jeg mener dette kanskje er riktig nå, men ikke kommer til å være riktig i fremtiden. Dessuten frykter jeg at hvis vi entusiastene tviholder på denne oppfatningen så vil det skade mulighetene for elbiler til å bli noe for hvermansen. Da tenker jeg spesielt på Norstarts rolle, ikke enkelte postere her :) Det er jo tross alt lov å mene det man vil, om enn vi er uenige.
Jeg prøver virkelig ikke å lage en stor sak her, bare en liten kommentar.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

cra

At elbiler kommer til å få stadig bedre ytelse er jeg selvfølgelig klar over - det er en naturlig utvikling det. Også Tesla har vel begrenset rekkevidde og akselerasjon (men jeg skjønner hva du mener), men intil videre kan vi vel trnygt gmå ut fra at de fleste ungdommer *ikke* kommer til å skaffe seg en slik, eller hva? ;)

Og det var heller ikke meningen å sette likhetstegn mellom "ikke-rånebiler" og el-biler. Den dagen alle el-biler har rekkevidde og ytelse som dagens vanlige biler er vi jo faktisk "i mål", er vi ikke? Så får vi heller lage nye regler dersom det er nødvendig

Det jeg tenkte var at det er enkelt å si at elbiler er unntatt, og så er der et "smutthull" for ungdom som må/vil kjøre kveld/helg. På denne måten oppnår vi flere ting:

1. Ungdom venner seg til å kjøre el-bil, og det tar de med seg senere
2. De blir å kjøre biler som ikke går like fort/langt/lenge/like mange pasasjerer som vanlige biler -> mindre sjanse for ulykker med høy hastighet

En bakside er at noen av disse bilene vel er mindre sikre enn dagens rånebiler (tenker da spesielt på de som teknisk sett er firehjuls motorsykler), og det må også tas med i vurderingen.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Sitat fra: cra på fredag 19. september 2008, klokken 22:03
En bakside er at noen av disse bilene vel er mindre sikre enn dagens rånebiler (tenker da spesielt på de som teknisk sett er firehjuls motorsykler), og det må også tas med i vurderingen.

De som er registrert som firehjuls motorsykler er vel stort sett Buddy og Reva, hvor begge har plass til max 3. pers. (Reva har vel 4 seter, men er registrert for 3?)

Det gikk en kampanje "si i fra" (eller noe sånt) og jeg ville definitivt sagt i fra hvis jeg var passasjer i en Buddy som drev "villmannskjøring" (det skal ikke mye til før det begrepet blir brukt av mine passasjerer ihvertfall  ;)). Fartsfølelsen er enormt mye større enn når jeg kjører Volvo'n.

"Bilene" er ikke bygd for eller har kapasitet for å drive "villmannskjøring", og hva gjelder sikkerhet føler jeg meg like sikker i Buddyen som i Thinken - og sikrere enn i en senka, trimma Ascona fra 80-tallet.

Så slipp ungdommen løs med elbiler (og firhjuls motorsykler) på kveldene og i helgene. Å låne bort Tesla'n sin til poden blir vel som å låne bort Ferrarien eller Porchen - lite aktuelt for de fleste.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

#10
Sitat fra: tom på fredag 19. september 2008, klokken 12:58
Hvis det er noen som lurer på hva en gjennomsnitts råner mener om min City El, så er det bare å lese. 

Dette var fornøyelig lesning. Har du trimma gamle speedi El Zalesen min ytterligere. Også artig at du har "ironi" nok til å dele dette med oss.

Når jeg hadde City Ellen var det påfallende hvor mange som lot seg provosere av den. Det ble mye fullstrøm kjøring, og grunnet fargen, og formen og relativ høy toppfart var gav den mange artige opplevelser.

Får meg også til å tenke tilbake på en annen bil jeg hadde; nemlig en Suzuki Alto. Den gikk 130 km/t, og omtrent 99% av alle Mercedes sjåførene lot seg provosere av den på motorveien.

Det jeg gjorde, var å sakte gli forbi Mercedes'en på innsiden, siden Mercedesen selvfølgelig lå i Mercefilen; nemlig ytterste fil. Når Mercedes føreren oppdaget at en Alto var i ferd med å passere, økte de nesten alltid hastigheten. Det samme gjorde jeg. De fleste lot seg provosere til å kjøre 110 km/ t før de til slutt oppdaget hva de var i ferd med å gjøre, mens ganske så mange forsatte opp mot toppfart på Altoen.

Noen ganske få risikerte faktisk sertifikatet sitt bare for å hindre en "dum" Alto i å gli forbi stoltheten sin. Heldigvis kvittet jeg meg med Altoen, før jeg selv fikk svi for morroa og kjøregleden Altoen gav meg. ;D 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA