Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på Nordby senteret (Svinesund)

Startet av Lille Lance, fredag 10. januar 2014, klokken 13:27

« forrige - neste »

svisj

Jeg var en tur på Nordby i dag, og forsøkte å benytte hurtigladeren der. Det gikk heller dårlig, da det ikke var mulig å få kontakt med laderen fra appen (InCharge), til tross for at jeg prøvde flere ganger både på norsk og svensk mobilnett. Jeg tok derfor og parkerte bilen på en av de vanlige elbilplassene, for å få litt strøm slik at jeg kunne kjøre til Halden for å hurtiglade der.

Når jeg skal kjøre ut igjen ser jeg at noen andre står parkert foran laderen. Jeg går ut og snakker med vedkommende, i håp om at laderen fungerte igjen. Det viste seg at det gjorde den ikke. Han forsøkte å få tak i kundeservicen til Vattenfall, men de tok aldri telefonen. Det ble til at vi begge dro med uforurettet sak.

Tidligere var laderen åpen, slik at alle kunne benytte den - også de som ikke har brikke/app. Det er forståelig at Vattenfall ønsker å ta betalt for strømmen, men da bør det faktisk være mulig å få ladet gjennom den betalingsløsningen de har valgt å benytte. Feilmeldingen jeg fikk i appen var at det ikke var mulig å få kontakt med laderen. For moro skyld forsøkte jeg å bruke RFID-brikken fra Fortum, for å se hva som skjedde. Beskjeden jeg da fikk fra hurtigladeren var at den ikke fikk kontakt med en server.

Jeg synes at Vattenfall bør sette hurtigladerne sine til å gå i åpen modus når det er problemer av slik art.

Jeg håper at dette er i orden neste gang jeg er på Nordby, eller at Fortum har satt opp en hurtiglader eller to på McDonalds, slik jeg har hørt rykter om skal komme.

Myrvang

Ladet der i går. Det er ikke lett, har prøvd å følge anvisninger på lader tidligere uten hell. Men da jeg kom i går sto en kar og ladet og fortalte at man må søke opp en app som heter "ladda elbil goteborg" og legge inn kort. Funket for meg. Men den var fryktelig treg. Ladet i 30 min, 18-65% på Leaf 24 kW.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

pudderjagar

Kjør heller til Tanum eller Gallerian i Strømstad. Tanum har 3 gratis hurtigladarar og Gallerian i Strømstad har massevis av type2 ladarar i kjellaren under kjøpesenteret.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på mandag 05. desember 2016, klokken 22:08
Kjør heller til Tanum eller Gallerian i Strømstad. Tanum har 3 gratis hurtigladarar og Gallerian i Strømstad har massevis av type2 ladarar i kjellaren under kjøpesenteret.

Dessverre er det lite interessante butikker i Gallerian, eneste er Systembolaget i nabobygget ;) Så det blir alltid Nordby på oss. Fylte opp bilen med 56 stk. 4-pack Pepsi Max til 29,90 på MaxiMat sist gang ;)

Vi har heldigvis normalt ikke behov for lading der da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 06. desember 2016, klokken 01:32
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2016, klokken 00:11
Fylte opp bilen med 56 stk. 4-pack Pepsi Max til 29,90 på MaxiMat sist gang ;)
Hei - samme pris som på Strømstad Mat inne på Gallerian jo.
(+ at VI kjøpte også 2 kartonger med Meierismør til SEK 20,- pr. pakke.)
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2016, klokken 00:11
Dessverre er det lite interessante butikker i Gallerian.
Spørs jo hvilke butikker man er interessert i da.  På Gallerian finnes følgende butikker:
Moods of Norway, Dressmann, Cubus, Strømstad Mat, Individ Prestige, Outlet Beauty, Apotek Hjertat, Life Helsekost, Supergott, Synoptik, Yes Leker, Boklageret, IEMS innredning, TabaSKO, Artic Society, Food Court og Frozen Yogurt kafe.

Og rett utenfor bl.a. Systembolaget, Jernia, Intersport, Baby Shop, Åhlunds Elektriske, ELon, og div. andre butikker.

Men den største fordelen for vår del, er at vi kan lade der mens vi handler, og slipper stoppe på hurtiglader underveis til og fra.

Nja, som regel går vi innom (og da gjerne kona) Sportshoppen, Vero Moda, New Yorker, Gina Tricot, Panduro, Clas Ohlson (meg...), Søstrene Grene + div. andre jeg ikke husker (bla. noen skobutikker). Vi har vært på Gallerian og sjekket, det er et ganske lite utvalg butikker der i forhold til på Nordby (spesielt klesbutikker). Ble ganske skuffet.

Trenger jeg å lade på Nordby finner jeg som regel en ledig rød CEE. Men selv Leafen vår klarer jo fint tur/retur uten lading, og det er ihvertfall helt uproblematisk med et par-tre timer på schuko (som det er masse av på Nordby).

Strømstad Mat ser heller ikke ut til å annonsere på langt like mye som MaxiMat og Nordby Supermarked, så det er ikke like lett å holde seg orientert om når det er supertilbud på f.eks brus. Så mye andre matvarer handler vi egentlig ikke i Sverige på denne tiden av året, noe kyllingfilet kanskje. Og krydder om vi er tomt for noe, evt. dopapir eller skyllemiddel. Ellers er det stort sett grillmat som kjøpes i sommersesongen. Meierismør bruker vi ikke ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NiiN

#215
Var der en tur i dag. Vanlig schuko på P1 i det nye P-huset funka fint. Men hadde ikke nok strøm etter knappe to timer på senteret. Dro da til det gamle senteret for å sjekke de hurtigladerne der, begge var opptatt, og det så ut som minst en av dem sto i telefonen for å få det til å funke.

Mc'ern ligger jo bare 100m unna, så jeg tenkte å svinge innom for å sjekke status på Fortum laderne der. Sto to bokser der, kun drift på den ene, men den var ledig.

Prøvde å starte lading med Fortum brikka. Nope. Så prøvde jeg Elbilforeningen sin brikke. Nope. Prøvde det et par ganger til uten hell. Hadde med meg en annen elbilist i bilen, som hadde de samme brikkene, vi prøvde de begge der også uten hell. Leste så at man kunne sende SMS til et svensk 5-sifra nummer. Prøvde det, men fikk da svar at nummeret ikke var i bruk. Prøvde med +46 eller hva de nå har i Sverige foran, funka ikke det heller. Begynte å surre med Charge & drive appen, men der lå ikke laderne inne... Like før vi ga opp og tenkte å kjøre til Fredrikstad for å lade der, prøvde vi runden med RFID brikkene igjen. Denne gangen gikk det på 4. forsøket med passasjeren min sin elbilforening brikke (som ikke virker i utlandet).

Artig sak. Hvis dette er den gjennomsnittlige opplevelsen med hurtiglading i Sverige, tror jeg at det blir noe annet enn elbil neste gang vi skal ta turen.

AmocoCadiz

Opplever også mye rot med å få til hurtiglading flere ganger i Sverige.
De burde bare la de stå åpne, til de har løst betalingsproblematikken på en stabil måte, finnes jo nesten ingen svenske elbiler uansett ute i trafikken...

Øyvind.h

Sitat fra: NiiN på mandag 19. desember 2016, klokken 23:11
Prøvde å starte lading med Fortum brikka. Nope. Så prøvde jeg Elbilforeningen sin brikke. Nope. Prøvde det et par ganger til uten hell. Hadde med meg en annen elbilist i bilen, som hadde de samme brikkene, vi prøvde de begge der også uten hell. Leste så at man kunne sende SMS til et svensk 5-sifra nummer. Prøvde det, men fikk da svar at nummeret ikke var i bruk. Prøvde med +46 eller hva de nå har i Sverige foran, funka ikke det heller. Begynte å surre med Charge & drive appen, men der lå ikke laderne inne... Like før vi ga opp og tenkte å kjøre til Fredrikstad for å lade der, prøvde vi runden med RFID brikkene igjen. Denne gangen gikk det på 4. forsøket med passasjeren min sin elbilforening brikke (som ikke virker i utlandet).

Artig sak. Hvis dette er den gjennomsnittlige opplevelsen med hurtiglading i Sverige, tror jeg at det blir noe annet enn elbil neste gang vi skal ta turen.

Ja tenk om det fantes en betalingsform som fungerer for alle, alltid. Som alle har i lommeboken allerede og som virker over hele verden.
Da kunne betaling vært gjort enkelt da.

Litt trist at ladeoperatørene jobber så hardt for å bremse utviklingen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pudderjagar

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. desember 2016, klokken 08:08
Sitat fra: NiiN på mandag 19. desember 2016, klokken 23:11
Prøvde å starte lading med Fortum brikka. Nope. Så prøvde jeg Elbilforeningen sin brikke. Nope. Prøvde det et par ganger til uten hell. Hadde med meg en annen elbilist i bilen, som hadde de samme brikkene, vi prøvde de begge der også uten hell. Leste så at man kunne sende SMS til et svensk 5-sifra nummer. Prøvde det, men fikk da svar at nummeret ikke var i bruk. Prøvde med +46 eller hva de nå har i Sverige foran, funka ikke det heller. Begynte å surre med Charge & drive appen, men der lå ikke laderne inne... Like før vi ga opp og tenkte å kjøre til Fredrikstad for å lade der, prøvde vi runden med RFID brikkene igjen. Denne gangen gikk det på 4. forsøket med passasjeren min sin elbilforening brikke (som ikke virker i utlandet).

Artig sak. Hvis dette er den gjennomsnittlige opplevelsen med hurtiglading i Sverige, tror jeg at det blir noe annet enn elbil neste gang vi skal ta turen.

Ja tenk om det fantes en betalingsform som fungerer for alle, alltid. Som alle har i lommeboken allerede og som virker over hele verden.
Da kunne betaling vært gjort enkelt da.

Litt trist at ladeoperatørene jobber så hardt for å bremse utviklingen.

Lurer på kor mange forskjellige betalingskort og verdikort/rabattkort folk har. Tippar at dei som klager på ladebrikka har meir enn 1 kort iallfall. Men da klagar dei ikkje på sjøl om dei kunne ha klart seg ned 1 kort
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

Ja selv bankkort som alltid virker, for alle, over alt, har en del mennesker ekstra av.
Eksempelvis ift tyveri, defekt kort, forskjellige fordeler etc.

Det at betalingen virker er hygienefaktor og noe alle tar for gitt. Både for nordmenn og turister. Det er derfor det er så frustrerende å se ladeoperatørenes forsøk på å ødelegge for kundene sine.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pudderjagar

Eg har alldri hatt problemer med ladebrikke. Heller motsatt, den virker når andre løysingar sviktar.

Og da er mykje enklare enn kort. Eit lite pip og ladinga er i gang.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sjossang

Vattenfall har satt opp en ekstra hurtiglader i tillegg til to Type2-stasjoner.

Dessverre er det ganske vanskelig å lade om du ikke har ladekortet til Vattenfall (men dette får du gratis om du henvender deg til dem).
Y LR hvit/hvit

elbil-1

Du bare laster ned vattenfall appen, registrerer deg og kredittkortet ditt.

Vipps - så kan du lade med appen.

Vanskelig?? 

Tar bare 2minutter første gang - deretter ligger jo appen klar på telefonen.

m0nkey

I følge map.chargedrive.com skal fortum sin hurtiglader på McD Nordby være i drift.
KIA Soul EV Classic (2015)

Myrvang

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA